تعویض پلاک اینترنتی و هرچه در مورد آن باید بدانید







همراه مکانيک/ تعويض پلاک اينترنتي با توجه به شيوع ويروس کرونا يک راه حل مناسب به منظور کاهش تجمع افراد در مراکز مختلف تعويض پلاک است. در اين مقاله از مجله همراه مکانيک قصد داريم راهنماي تعويض پلاک اينترنتي را ارائه دهيم، تا ابهامات شما در رابطه با اين موضوع رفع شود. توجه داشته باشيد که قبل از مراجعه به اين مراکز مدارک لازم را حتما به همرا داشته باشيد. براي اطلاع از مدارکي لازم، مقاله جامع تعويض پلاک را مطالعه کنيد. براي آشنايي بيشتر با نحوه تعويض پلاک اينترنتي با ما همراه باشيد.
“تعويض پلاک اينترنتي در تمامي مراکز تعويض پلاک تهران از شهريور 99 به منظور حفظ سلامت مراجعين در راستاي حفظ پروتکلهاي بهداشتي اجرايي شده است. از اين رو براي دريافت نوبت اينترنتي بايد به سامانه نوبت دهي اينترنتي تعويض پلاک مراجعه کنيد. توجه داشته باشيد در صورت حضور در مرکز مربوطه فاصله گذاري اجتماعي را رعايت کنيد تا از ازدحام افراد جلوگيري شود.”
تعويض پلاک اينترنتي
تا پيش از شيوع بيماري کوويد-۱9، روند تعويض پلاک به صورت مراجعه حضوري خريدار و فروشنده به نزديکترين مرکز موجود در شهر محل سکونت خريدار انجام ميشد. هرکس با يک بار مراجعه به اين مراکز، ميداند که به علت زمانبر بودن و کثرت مراجعهکنندگان، مراکز تعويض پلاک همواره با تجمع افراد زيادي مواجهاند.
لذا بعد از شيوع ويروس کرونا و توجه به اصل فاصلهگذاري اجتماعي، بر اساس اعلام رئيس مرکز شمارهگذاري ناجا، از تاريخ 19 شهريور به بعد، پذيرش اين مراکز و شمارهگذاري خودرو و موتورسيکلت در تهران، فقط بهصورت اينترنتي انجام ميشود.
در بيانيه اين مرکز آمده است که پروسه تعويض پلاک، اينترنتي خواهد بود و شهروندان از مراجعه حضوري به مراکز تعيينشده اکيداً خودداري کنند. همچنين متقاضيان بايد دقت داشته باشند که خودروهاي پلاک زوج، در روزهاي زوج و خودروهاي پلاک فرد، در روزهاي فرد در مراکز تعويض پلاک پذيرش ميشوند.
همچنين بر اساس اعلام اين مرکز، از ابتداي مهر ماه 99 علاوه بر استان تهران، استانهاي آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، اصفهان، خراسان رضوي، فارس، گيلان، کرمانشاه، البرز، يزد و قم نيز به سامانه نوبتدهي تعويض پلاک آنلاين متصل خواهند شد. در ادامه به نوبت دهي تعويض پلاک اينترنتي خواهيم پرداخت و مراحل تعويض پلاک اينترنتي را شرح خواهيم داد.
نوبت دهي تعويض پلاک اينترنتي
احتمالا براي خيلي از شما هموطنان اين سوال ايجاد شده که براي ثبت نام تعويض پلاک اينترنتي تهران چه بايد کرد؟ در اين قسمت از مقاله قصد داريم تعويض پلاک به صورت اينترنتي را مرحله به مرحله شرح دهيم. روش تعويض ابتدا بايد وارد سامانه اينترنتي به آدرس https://nobatdehi.epolice.ir/ شويد.
در اولين مرحله و پيش از هر اقدامي، ثبتنام تعويض پلاک اينترنتي در سامانه الزامي است.
نحوه ثبت نام تعويض پلاک خودرو اينترنتي، بر اساس انتخاب استان، شهر و نوع وسيله نقليه، جستجوي مراکز انجام ميشود.
در ادامه، ليست تمامي مراکزي که ظرفيت نوبتدهي را براي تعويض پلاک اينترنتي در شهر موردنظر دارند، نمايش داده ميشود.
با انتخاب مرکز موردنظر، روز و ساعات قابلانتخاب براي مراجعه حضوري ديده ميشود.
در مرحله آخر، با ثبت ﭘﻼک ﻧﺼﺐﺷﺪه ﻓﻌﻠﯽ (پلاک ﻓﺮوﺷﻨﺪه)، مشاهده مدارک لازم براي تعويض پلاک و انتخاب دکمه ثبت نوبت، رزرو اينترنتي تعويض پلاک انجام ميشود.
راهنماي تعويض پلاک اينترنتي
پس از تعيين نوبت اينترنتي در سامانه تعويض پلاک، خريدار و فروشنده بايد در روز و ساعت مقرر، همراه با مدارک زير به مرکز مشخصشده مراجعه نمايند.
مراجعه حضوري خريدار و فروشنده يا نماينده قانوني آنها (وکيل) همراه خودرو معامله شده در تاريخ مقرر به مرکز تعويض پلاک مربوطه الزامي است.
ارائه اصل شناسنامه و کارت ملي خريدار و فروشنده به همراه اصل سند مالکيت وکارت خودرو هنگام مراجعه ضروري است.
لازم به ذکر است که در صورت مفقودي سند مالکيت خودرو، درج يک نوبت آگهي در روزنامههاي کثيرالانتشار مبني بر مفقودي سند خودرو، الزامي است و فرايند تعويض پلاک، بعد از سپريشدن 10 روز از تاريخ درج آگهي فوق، امکانپذير است.
ارائه مدارک احراز محل سکونت خريدار شامل سند مالکيت يا اجارهنامه معتبر به نام شخص خريدار، همسر، پدر يا مادر هنگام مراجعه حضوري الزامي است.
در صورت عدم احراز محل سکونت خريدار توسط مرکز تعويض پلاک، خريدار ملزم به ارائه مدارک تکميلي مانند دفترچه تامين اجتماعي، معرفينامه از کارگزيني محل خدمت با درج آدرس منزل براي کارکنان دولتي يا معرفينامه از آموزشوپرورش منطقه محل سکونت فرزندان با درج آدرس منزل است.
قوانين و مقررات سامانه نوبت دهي اينترنتي تعويض پلاک تهران
در حال حاضر، هر فرد تنها مجاز به انتخاب يک نوبت در مراکز مربوطه است و در صورت عدم مراجعه در روز و ساعت مقرر، نوبت متقاضي به صورت خودکار باطل ميشود.
لازم بهذکر است که در صورت عدم مراجعه متقاضي در وقت تعويض پلاک اينترنتي ثبتشده، رزرو نوبتهاي آتي براي اين فرد با محدوديتهايي مواجه خواهد شد.
لذا در صورت انصراف از مراجعه در تاريخ موردنظر، متقاضي بايد پيش از سررسيد تاريخ نسبت به لغو نوبت از طريق بخش حساب کاربري در سامانه تعويض پلاک آنلاين اقدام کند. قبل از انجام رزرو و تعيين نوبت تعويض پلاک اينترنتي، خريدار بايد نسبت به تکميل مدارک احراز محل سکونت (که در بخش قبلي به آنها اشاره شد) اطمينان حاصل کند.
هنگام مراجعه حضوري، اطلاعات ثبتشده در سامانه، با شخص مراجع مطابقت داده خواهد شد و تنها با ارائه مدارک هويتي متقاضي به همراه خودرو با شماره پلاک ثبتشده، مجوز ورود به مرکز داده ميشود.
در نهايت، لازم به يادآوري است که با توجه به لزوم رعايت پروتکلهاي بهداشتي و فاصلهگذاري اجتماعي، از ورود اشخاص همراه خريدار و فروشنده به مراکز جلوگيري خواهد شد؛ همچنين ورود افراد بدون ماسک نيز ممنوع است. لازمبهذکر است که قبل از ورود به پارکينگ، غربالگري و تبسنجي مراجعان انجام ميشود؛ لذا در صورت مشاهده علائم بيماري، از مراجعه به مراکز تعويض پلاک جداً خودداري فرماييد.
کدام مراکز تعويض پلاک اينترنتي است؟در حال حاضر نوبت دهي تمام مراکز تعويض پلاک اينترنتي است.
براي تعويض پلاک چه مدارکي لازم است؟براي اطلاع از مراحل و مدارک لازم مقاله جامع تعويض پلاک را مطالعه کنيد.
تعويض پلاک اينترنتي چگونه است؟براي تعويض پلاک انلاين به سامانه نوبت دهي تعويض پلاک مراجعه کنيد.