مزدا قابل اطمینان ترین برند خودروسازی ۲۰۲۰
عصر خودرو/ هر سال اين موقع که مي شود، نتايج نظرسنجي سالانه کانزومر ريپورتس [گزارش هاي مصرف کننده] منتشر مي شود. در گزارش امسال مزدا در صدر و لينکلن و تسلا در قعر جدول قرار گرفتند.
مؤسسه تحقيقاتي و نظرسنجي کانزومر ريپورتس داده هاي خود را از صاحبان 300 هزار دستگاه خودرو گردآوري کرده و حاصل نظرسنجي قابليت اتکاي خودرو براي سال 2020 را منتشر کرده است. نظرسنجي امسال تغييرات مهم و چشمگيري نسبت به سال گذشته داشته است .
براي اولين بار صدر جدول قابليت اتکا را برند ژاپني مزدا به خود اختصاص داده است و جالب اين است که دو برند آمريکايي تسلا و لينکلن از نظر اين نظرسنجي در قعر جدول قرار دارند و از نظر پاسخ دهندگان به اين نظرسنجي، کمترين قابليت اتکا و اطمينان را از خود نشان داده اند.
تويوتا و لکسوس که ساليان گذشته صدر جدول را اشغال کرده بودند امسال به رده دوم و سوم رانده شدند. رمز و راز اين قابليت اطمينان و اتکا در اين است که خودروسازان ژاپني محافظه کار هستند و از تغييرات ناگهاني، بزرگ و امتحان نشده پرهيز مي کنند مخصوصاً در فناوري هاي مرتبط با قواي محرکه و فناوري هاي اينفوتينمنت (ابزارهاي صوتي، تصويري، اينترنتي روي داشبورد) که بيشترين نارضايتي هاي ثبت شده مشتريان را به خود اختصاص مي دهند. زماني که يک فناوري جديد امتحان خود را به خوبي پس مي دهد، اين خودروسازان ژاپني آن فناوري را در همه مدل هاي خود بسط ميدهند. هر بهبودي هم که در قابليت اتکا و اعتماد به دست مي آورند در تمامي محصولات برند خود ساري و جاري مي کنند.
در حال حاضر تمامي محصولات تويوتا در امتيازات اين نظرسنجي «متوسط يا بالاتر» و اکثر مدل هاي لکسوس امتياز «قابليت اتکاي خيره کننده [چشمگير]» outstanding reliability به دست مي آورند. تنها محصول اين کمپاني ژاپني که امتياز «خيلي پايين تر از متوسط» را به دست آورده سدان LS است.
بيشترين پيشرفت در قابليت اعتماد نسبت به سال گذشته متعلق به برند بيوک از کمپاني خودروسازي جنرال موتورز آمريکا است. اين برند با پرش 14 پله اي به مقام چهارم رسيده است.
هوندا هم بهبود چشمگيري نسبت به سال گذشته نشان داده و با صعود 7 پله اي به مقام پنجم رسيده است. با اين که مشتريان با محصولاتي مثل پاسپورت شاسي بلند و ميني ون اوديسه مشکلاتي را داشته اند.
پورشه با 5 پله نزول به مقام نهم را به دست آورده و به بياني ديگر بالاترين مقام اروپايي در اين جدول مقام نهم است.
رام از گروه خودروسازي فيات کرايسلر FCA مقام هفتم را به کسب کرده است. قابليت اتکاي رام 1500 جديد اين خودروساز «پايين متوسط» ارزيابي شده که به دليل مشکلات متعدد در بخش الکترونيک اين خودرو بوده است. با اين که رام 2500 همان طراحي الکترونيکي مشابه 1500 را داشته اما از نظر مشتريان و پاسخ دهندگان به اين نظرسنجي «بالاتر از متوسط» ارزيابي شده است.
در قعر جدول، برند فورد قرار گرفته است و دو خودروي شاسي بلند اسکيپ و اکسپلورر بودند که فورد را به ته جدول راندند. همين دو شاسي بلند چندين بار در طول امسال فراخوان شده اند تا مشکلاتشان رفع شود. به همين دليل کانزومر ريپورتس در گزارش امسال خود محصولات گروه خودروسازي فورد را «يکي از پايين ترين امتيازها در بين خودروسازان» چه خارجي و چه داخلي معرفي کرده است. ليکلن که برند لاکچري فورد به حساب مي آيد از پلتفرم همين دو خودروي شاسي بلند استفاده کرده است. البته دو برند از اين گروه خودروسازي کانتينتال و ام کا زي امسال نتوانستند به امتياز فورد کمک کنند.
در اين جدول، تسلا يکي مانده به آخر شده است. شاسي بلند مدلY از اين خودروساز عامل اصلي نارضايتي از اين برند بوده و صاحبان اين خودروساز از مشکلات و معضلات عديده اي شکايت دارند، از عدم همراستايي قطعات بدنه گرفته تا عدم يکپارچگي رنگ در تمام قطعات بدنه و حتي مشاهده موي انسان روي رنگ خودرو. و اين به مشکلات فقط مخصوص مدل Y نيست، مدل هاي اس و ايکس هم در اين نظرسنجي امتياز «پايين تر از متوسط» را به دست آورده اند. فقطه مدل اس از تسلا در گزارش کانزومر ريپورتس قابل توصيه براي خريد ارزيابي شده است.
بايد توجه داشت که اين جدول در مورد «قابل اتکاترين برندها» بوده است نه فهرست «بهترين خودروها». معمولاً خودروها و مدل هاي جديد در اين جدول مقام بالايي به دست نمي آورند چون زمان زيادي طول مي کشد که همه معضلات کيفي محصولات جديد شناسايي و رفع شوند. طوري که 44 درصد از همه ي محصولات جديد يا از نو طراحي شده «خيلي بدتر از متوسط» ارزيابي شده اند. بيشتر عيوب هم مربوط به قواي محرکه و سيستم اينفوتينمنت است. به تدريج که مشتريان شکايت ها و ايرادها را به نمايندگي ها اعلام مي کنند تا رفع شود، کيفيت اين خودروها هم به تدريج بهتر مي شود.