نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

معرفی تکنولوژی جدید برای افزایش عمر تایر کامیونت‌ ها

منبع
دنياي خودرو
بروزرسانی
معرفی تکنولوژی جدید برای افزایش عمر تایر کامیونت‌ ها

دنياي خودرو/ شرکت کارتر (Carter) يک سرويس ديجيتال خلاقانه راه‌اندازي کرده است که مديريت ناوگان سنتي را با ايجاد توانمندي در شرکت‌هاي حمل‌ونقل جاده‌اي درزمينه پيش‌بيني دقيق زمان تعويض لاستيک، متحول مي‌کند.
براي مديريت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌اي خوب مراقبت مداوم از هزينه‌هاي عملياتي کاميون‌ها هنگام عبور از جاده‌ها ضروري است تاجايي‌که براي اندازه‌گيري آن، معياري تحت‌عنوان هزينه در هر کيلومتر يا CPK  وجود دارد.

يکي از مهم‌ترين اين هزينه‌ها؛ تعويض تاير است. به‌طورمتوسط کاميونت‌هاي ترانزيت ماهانه ۲۵هزارکيلومتر طي مي‌کنند، بنابراين در کمتر از يک‌سال نياز به تعويض تاير دارند. اين درحالي است که کاميونت‌هايي که براي سرويس‌هاي داخل شهري استفاده مي‌شوند، مي‌توانند مسافتي بيشتراز ۲۰‌هزار کيلومتر با تايرهاي خود پيمايش کنند، چراکه در مسافت‌هاي کوتاه که به‌صورت استارت و توقف فعاليت بوده، خوردگي تاير کمتر است.

بر همين اساس مديران ناوگان‌ها با چالش‌هاي زيادي روبه‌رو هستند، از انتخاب تاير باکيفيت و با قيمت مناسب گرفته تا تشخيص استاندارد آج لاستيک‌ها براساس استانداردهاي ايمني ناوگان و صنعت براي ادامه سفرها ايمن.


به نقطه‌اي که اين شرايط ايجاد مي‌شود پول پوينت «pull point» يا نقطه‌کشش گفته مي‌شود و مي‌تواند تاثير چشمگيري بر معيار CPK داشته باشد.

درصورتي که اين نقطه به اشتباه تشخيص داده شود، منجر به افزايش‌ هزينه از طريق تعويض زودرس تاير مي‌شود يا آنکه برعکس عمل مي‌کند و به‌دليل تعويض ديرهنگام تاير، هزينه‌هاي تعميراتي را افزايش مي‌دهد. اما شرکت ارائه خدمات تايرکارتر اقدام به معرفي سيستم نوآورانه‌ کارتاير کرده است که به مديريت تاير ناوگان سنگين مي‌پردازد.

اين تکنولوژي جديد در ابتدا عمق آج لاستيک‌ها را در شرايط فعلي ثبت و سپس اطلاعات بيشتري به صورت درلحظه دريافت مي‌کند. ازجمله اين اطلاعات مي‌توان به موقعيت جغرافيايي وسيله‌نقليه و مسيرهاي پيمايش‌شده اشاره کرد.

تمام اين اطلاعات حداقل سه‌ماه ثبت مي‌شوند تا مشخص شود هر تاير چقدر در طول روز کار مي‌کند تا قبل از رسيدن به نقطه کشش، اخطار تعويض تاير ارسال ‌شود.

مت کارتر، مديرعامل شرکت کارتر مي‌گويد معرفي اين فناوري حاصل تلاش چند ساله آنها در جمع‌آوري اطلاعات مختلف و ارائه الگورتيم‌هاي گوناگون براي پيش‌بيني زمان تعويض تاير بوده است.

کارتر گفت: «از سال ۲۰۱۲ داده‌هايي را در بستر ابري در مورد کارکرد کاميون و ميزان فرسودگي آج جمع‌آوري کرده‌ايم. سرانجام سال گذشته تصميم گرفتيم اين داده‌ها را درکنار هم قرار دهيم و از آنها براي معرفي يک سرويس ديجيتال که مي‌تواند پيش‌بيني کند تايرها چه زماني به جايگزيني نياز دارند، استفاده کنيم. مشتريان ما تحت‌تاثير شفافيت و صحت گزارش‌دهي دقيق داده‌ها و صرفه‌جويي در هزينه‌هايشان قرار گرفته‌اند».

تخمين زده مي‌شود ۱۰درصد هزينه‌هاي تعويض تاير در هر ۱.۷ ميلي‌متر از عمق آج قبل از نقطه کشش ذخيره شده است که به‌لطف فناوري خدمات کارتر تاير، عمق آج مشتريان آنها درحال حاضر نهايتا ۳ ميلي‌متر بوده که بيشتر از ميانگين صنعت است.

توجه داشته باشيد اين روند مزيت زيست‌محيطي هم دارد، زيرا ساخت تاير کاميون‌هاي جديد به ۸۶‌ليتر نفت خام و ۶۹ کيلوگرم ماده اوليه نيازمند است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره