سه پیامد منفی استفاده از کیت کلاچ نامرغوب
دنياي خودرو/ برخي عيوب در خودرو بهصورت لحظهاي ايجاد ميشوند مانند لرزش خودرو هنگام حرکت. اين عيب مربوط به ساعت نبودن فلايويل کلاچ است.
عماد شکاريان، فعال حوزه کيت کلاچ با اشاره به مشکلات کيتکلاچهاي فعلي گفت: «نخستين ايرادي که کيتکلاچهاي فعلي دارند و بزرگترين عيب آن هم است، قدرت کلاچ است. قدرت پايين کلاچهاي فعلي باعث شده شتابگيري پاييني داشته باشند.»
وي تاکيد کرد: «بنابراين وقتي خودرو را در سربالايي پارک ميکنيد، ميخواهيد از پارک خارج يا در سربالايي با دندهعقب وارد پارک شويد، يا آنکه در جاده سبقت بگيريد، خودرويي که شتاب کافي را ندارد ممکن است خطرات بسياري ايجاد کند.»
شکاريان در ادامه با بياناينکه رانندگان در ايران بيشتر بهدنبال نرمي کلاچ هستند و به مسائل ديگر توجه چنداني ندارند، افزود: «البته باتوجه وضعيت ترافيــــکي شهرها رانندگان حق دارند. اما بهطور کلي وجود اين کيتکلاچها درمجموع خطرناک است.»
اين کارشناس با اشاره به تاثير کيتکلاچ بر مصرف سوخت اظهار کرد: «از ديگر مسائلي که به آن توجه نميشود، مساله کلاچ قوي و پرشتاب است زيرا مصرف سوخت خودرو را تا 15درصد کاهش ميدهد. يعني با در اختيار داشتن يک کيت کلاچ قوي و استاندارد، اگر خودرو هر 100کيلو 10ليتر مصرف کند، اين رقم به 9ليتر کاهش مييابد. از اين جهت کيتکلاچ بسيار مهم است.»
شکاريان در ادامه با اشاره به ديگر عيوبي که کيتکلاچ ضعيف براي خودرو ايجاد ميکند، ادامه داد: «برخي عيوب در خودرو بهصورت لحظهاي ايجاد ميشوند مانند لرزش خودرو هنگام حرکت. اين عيب مربوط به ساعت نبودن فلايويل کلاچ است.»
اين کارشناس حوزه کيت کلاچ بيان کرد: «يکي ديگر از عيوب بسيار رايج، تمام شدن سريع کيتکلاچ است. وقتي از ديسک و صفحه نامرغوب و غير استاندارد استفاده ميکنيد، اين اقدام باعث تمام شدن کيتکلاچ ميشود. البته تمام شدن کيت کلاچ يکباره انجام نميشود و در طول زمان رخ ميدهد. بنابراين يک سري مشکلات همواره با شما هستند. ازجمله بالا رفتن مصرف سوخت و پايين بودن شتاب خودرو. اين مورد تا زماني که اقدام به تعويض کلاچ کنــــــيد با شما خواهد بود. ضمن اينکه اگر قرار است کيت کلاچ براي شما 100هزار کيلومتر کار کند، بعد از 30هزار کيلومتر از رده خارج ميشود.»