پدال/ در مسابقات درگ که این روزها فراوان منتشر می‌شوند، معمولاً محصولات مزدا را نمی‌بینیم زیرا این شرکت طی سال‌های اخیر از بخش اسپرت فاصله گرفته و بیشتر روی خودروهای خانوادگی تمرکز دارد. حال اما محصول جدیدی از خط تولید مزدا بیرون آمده که پیشرانهٔ قدرتمند توربو و سامانهٔ چهارچرخ محرک را به هاچ‌بک کامپکت ۳ افزوده است. این فرمول موفقی برای ارائهٔ پرفورمنس است اما آیا آن‌قدر داغ هست که بتواند قهرمان رالی یعنی سوباروی WRX و هاچ‌بک داغ باسابقه‌ای مثل فولکس‌واگن گلف R را مغلوب کند؟

 
برای فهمیدن پاسخ این سؤال، تراتل هاوس این سه ماشین را طی یک مسابقهٔ درگ در برابر هم قرار داده است. پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری توربوشارژ مزدا ۲۵۰ اسب بخار قدرت دارد که پیشرفت قابل‌توجهی برای این خودرو محسوب می‌شود اما هنوز هم در پس سوبارو WRX با ۲۶۸ اسب بخار قرار دارد و به میزان قابل‌توجهی از گلف R با ۲۸۸ اسب بخار ضعیف‌تر است؛ بنابراین روی کاغذ این برای مزدا خوب به نظر نمی‌رسد اما همه‌چیز در قدرت خلاصه نمی‌شود و متغیرهای زیادی در یک مسابقهٔ درگ دخیل هستند.

 
یکی از مهم‌ترین موارد گیربکس است که نقطه‌ضعف سوبارو محسوب می‌شود زیرا WRX به یک گیربکس کسل‌کنندهٔ CVT مجهز است. از سوی دیگر، در گلف نیز لانچ کنترل خاموش است زیرا در مزدا چنین سیستمی وجود ندارد و همه میدانیم که در درگ لانچ چقدر مهم است؛ و نهایتاً هرچند مزدا کمترین قدرت را دارد اما با اختلاف از بیشترین گشتاور برخوردار است؛ اما با همهٔ این‌ها، مزدا هنوز هم حریف فولکس‌واگن نمی‌شود و گلف R در هر دو مسابقه (درگ و رولینگ) زودتر از خط پایان عبور می‌کند. البته مزدا در درگ ایستاده در ابتدا از دو رقیب فاصله گرفت و در رولینگ هم گشتاور بیشتر خود را نشان داد.

 
مشخصات فنی

سوبارو WRX

فولکس‌واگن گلف R

مزدا ۳ توربو

پیشرانه۲ لیتری H4 توربو۲ لیتری I4 توربو۲.۵ لیتری I4 توربو
قدرت۲۶۸ اسب بخار۲۸۸ اسب بخار۲۵۰ اسب بخار
گشتاور۳۵۰ نیوتن متر۳۸۰ نیوتن متر۴۳۵ نیوتن متر
گیربکسCVT۷ سرعته دوکلاچه۶ سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخچهارچرخچهارچرخ
وزن۱۵۱۵ کیلوگرم۱۵۳۰ کیلوگرم۱۵۳۰ کیلوگرم
قیمت۳۲,۵۹۵ دلار۴۲,۳۹۰ دلار۳۳,۳۹۵ دلار

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar