عملکرد ضعیف آئودی A3 اسپرت بک در تست گوزن
ديجياتو/ تست گوزن با هدف ارزيابي هندلينگ و پايداري خودرو در تغيير مسيرهاي ناگهاني طراحي شده است. اين تست حضور يکباره حيوانات در جادهها را شبيهسازي ميکند، در چنين سناريويي راننده معمولا با چرخش سريع فرمان به سمت ديگر جاده فرار نموده و سعي ميکند با مانوري سريع از احتمال وقوع تصادف بکاهد. البته در يک جاده دو طرفه راننده بايد بلافاصله پس از تغيير مسير، به خط اصلي خود بازگردد تا مانورش با تصادف شاخ به شاخ همراه نباشد.
نشريه اسپانيايي km77 جزو مراجع اصلي برگزارکننده تست گوزن به شمار ميرود. دستاندرکاران اين نشريه در جديدترين تست خود به سراع آئودي A3 اسپرتبک رفته و تواناييهاي آن را در مسير مارپيچ معروف ارزيابي کردهاند.
در تلاش اول که با سرعت 75 کيلومتر در ساعت انجام شده، آئودي A3 اسپرتبک نمايش چندان مطلوبي ارائه نميکند و به علت کمفرماني با برخورد به مخروطيهاي مسير مردود ميشود.
در تلاش دوم سرعت اوليه به 72 کيلومتر در ساعت کاهش مييابد. اين بار هاچبک خوشاستيل آلماني به لطف عملکرد بهتر سيستم کنترل پايدار الکترونيکي، بدون تماس با هيچکدام از مخروطيها به انتهاي مسير مارپيچ ميرسد.
با سرعت اوليه 77 کيلومتر در ساعت که لازمه قبولي در تست km77 است، A3 اسپرتبک ضعيفتر از دفعات قبلي ظاهر شده و نميتواند خود را در مسير حفظ کند.
با وجود مردودي در تست گوزن، نماينده ژرمنها در تست اسلالوم چالاک ظاهر شده و رضايت برگزارکنندگان تست را جلب ميکند؛ البته در اين تست نيز به نظر ميرسد محور جلوي خودرو هنگام تغيير مسير کمي رفتار غيرعادي از خود نشان ميدهد.
نکته حائز اهميت اينکه در تست گوزن تايرها نقشي حياتي در عملکرد خودرو دارند. مدل تست شده از آئودي A3 اسپرتبک به تايرهاي بريجستون تورانزا T005 مجهز بوده، نتايج تستهاي قبلي km77 حکايت از آن دارد مدلهاي مجهز به اين تاير نميتوانند نمايش خوبي داشته باشند.
بد نيست اشاره کنيم km77 چندي پيش به بررسي عملکرد نسل جديد فولکس واگن گلف نيز پرداخته بود. اين هاچبک محبوب که در ساخت آئودي A3 اسپرتبک از پلتفرم آن استفاده شده، به خاطر کمفرماني، عدم چسبندگي مناسب تايرها و بازي بيش از حد اتاق نتوانسته رکوردي بهتر از 69 کيلومتر در تست گوزن نشريه اسپانيايي ثبت کند.