نماد آخرین خبر

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم سوبارو BRZ

منبع
پدال
بروزرسانی
مقایسهٔ نسل جدید و قدیم سوبارو BRZ

پدال/ در سال ۲۰۱۲ سوبارو و تويوتا پس از چند سال توسعه و همکاري، کوپه‌هاي اسپرت BRZ و GT86 را به بازار عرضه کردند. اين‌ها که در اصل يک خودرو با برندهاي مختلف بودند، به لطف پيشرانهٔ تخت تنفس طبيعي، گيربکس دستي و انتقال قدرت محرک عقب، لذت رانندگي بالايي را براي راننده فراهم مي‌کردند و به همين دليل مورد استقبال و تحسين قرار گرفتند. حالا سوبارو پس از حدود هشت سال، به‌تازگي نسل دوم BRZ را معرفي کرده و احتمالاً به‌زودي نسل جديد برادر دوقلوي آن يعني GT86 هم معرفي خواهد شد؛ اما BRZ جديد نسبت به سلف خود چقدر تغيير کرده است؟ براي فهميدن پاسخ اين سؤال قصد داريم نسل اول و دوم اين کوپهٔ اسپرت ژاپني را باهم مقايسه کنيم.



بيرون
 
 

سوبارو در طراحي بيروني BRZ جديد تقريباً محافظه‌کارانه عمل نموده و از ايجاد تغييرات بزرگ و حجم‌پردازي‌هاي عجيب که اين روزها در خودروهاي جديد زياد مي‌بينيم خودداري کرده است. نتيجهٔ اين رويکرد، طراحي ساده و زيبايي است که احتمالاً اکثر طرفداران از آن راضي خواهند بود. در جلوي خودرو، دماغه‌اي حجيم‌تر با چراغ‌هاي مثلثي شکل و سپر جديد با ورودي هواي متفاوت، نمايي مدرن‌تر به خودرو بخشيده است. پروفيل جانبي BRZ اما همان نماي آشناي نسل قبلي را دارد ولي بااين‌حال طراحان با تعبيهٔ دريچهٔ هوايي در پشت گلگير جلو و رکاب برجسته‌تر، سعي در ايجاد نماي مدرن‌تري داشته‌اند. در عقب نيز چراغ‌هاي کاملاً جديد همراه با اسپويلر يکپارچه با درب صندوق و انتقال پلاک به روي سپر، BRZ را از فرم ساده و سالخوردهٔ قبلي دور کرده‌اند. در اينجا اما شکل ديفيوزر، سر اگزوزها و چراغ‌هاي دنده‌عقب و مه شکن آشنا به نظر مي‌رسد.

داخل

در داخل نسل جديد BRZ هم خبري از تغييرات بنيادين و کلي نيست ولي بااين‌حال سوبارو با يک نمايشگر هشت اينچي لمسي براي سيستم اطلاعاتي-سرگرمي، صفحه آمپر ديجيتالي هفت اينچي، طراحي جديد پانل دکمه‌ها و دريچه‌هاي تهويهٔ جديد، کوپهٔ اسپرت خود را براي دههٔ سوم قرن بيست‌ويک آماده کرده است. علاوه بر اين، داشبورد هم به‌طور کامل از نو طراحي شده ولي غربيلک فرمان شبيه به نسل قبلي به نظر مي‌رسد. ازجملهٔ ويژگي‌هاي داخلي مدرن BRZ جديد هم مي‌توان به اپل کارپلي، اندرويد اتو و پکيج کمک‌رانندهٔ EyeSight سوبارو اشاره کرد.


زير کاپوت
همان‌طور که در ابتداي اين مطلب اشاره شد، نسل قبلي BRZ به يک پيشرانهٔ ۲ ليتري چهار سيلندر تخت مجهز بود که ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نيوتن متر گشتاور داشت و انتقال نيروي آن توسط گيربکس‌هاي شش سرعتهٔ دستي يا شش سرعتهٔ اتوماتيک صورت مي‌گرفت. در نسل جديد نيز سوبارو همچنان از يک پيشرانهٔ چهار سيلندر تخت تنفس طبيعي استفاده کرده ولي اين موتور از نوع حجيم‌تر ۲.۴ ليتري است که خروجي بالاتري برابر با ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نيوتن متر گشتاور دارد. هرچند شايد اين‌ها ارقام هيجان‌انگيزي به نظر نرسند اما براي لذت بردن از رانندگي با يک کوپهٔ جمع‌وجور محرک عقب کافي هستند. سوبارو دليل عدم استفاده از موتور توربو در BRZ جديد را پايين نگه داشتن مرکز ثقل و قيمت خودرو اعلام کرده است. براي انتقال نيروي موتور نيز همچنان گيربکس‌هاي شش سرعتهٔ دستي و اتوماتيک قابل انتخاب هستند.

مشخصات فني

نسل اول

نسل دوم

پيشرانه۲.۰ ليتري H4۲.۴ ليتري H4
قدرت۲۰۰ اسب بخار۲۳۰ اسب بخار
گشتاور۲۰۵ نيوتن متر۲۵۰ نيوتن متر
محور محرکعقبعقب
وزن۱۲۴۵ کيلوگرم۱۳۱۵ کيلوگرم
طول۴,۲۴۰ ميلي‌متر۴,۲۷۰ ميلي‌متر
عرض۱,۷۷۵ ميلي‌متر۱,۷۷۵ ميلي‌متر
ارتفاع۱,۳۲۰ ميلي‌متر۱,۳۱۰ ميلي‌متر
فاصلهٔ محوري۲,۵۷۰ ميلي‌متر۲,۵۷۵ ميلي‌متر

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره