پدال/ در سال ۲۰۱۲ سوبارو و تویوتا پس از چند سال توسعه و همکاری، کوپه‌های اسپرت BRZ و GT86 را به بازار عرضه کردند. این‌ها که در اصل یک خودرو با برندهای مختلف بودند، به لطف پیشرانهٔ تخت تنفس طبیعی، گیربکس دستی و انتقال قدرت محرک عقب، لذت رانندگی بالایی را برای راننده فراهم می‌کردند و به همین دلیل مورد استقبال و تحسین قرار گرفتند. حالا سوبارو پس از حدود هشت سال، به‌تازگی نسل دوم BRZ را معرفی کرده و احتمالاً به‌زودی نسل جدید برادر دوقلوی آن یعنی GT86 هم معرفی خواهد شد؛ اما BRZ جدید نسبت به سلف خود چقدر تغییر کرده است؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال قصد داریم نسل اول و دوم این کوپهٔ اسپرت ژاپنی را باهم مقایسه کنیم.



بیرون
 
 

سوبارو در طراحی بیرونی BRZ جدید تقریباً محافظه‌کارانه عمل نموده و از ایجاد تغییرات بزرگ و حجم‌پردازی‌های عجیب که این روزها در خودروهای جدید زیاد می‌بینیم خودداری کرده است. نتیجهٔ این رویکرد، طراحی ساده و زیبایی است که احتمالاً اکثر طرفداران از آن راضی خواهند بود. در جلوی خودرو، دماغه‌ای حجیم‌تر با چراغ‌های مثلثی شکل و سپر جدید با ورودی هوای متفاوت، نمایی مدرن‌تر به خودرو بخشیده است. پروفیل جانبی BRZ اما همان نمای آشنای نسل قبلی را دارد ولی بااین‌حال طراحان با تعبیهٔ دریچهٔ هوایی در پشت گلگیر جلو و رکاب برجسته‌تر، سعی در ایجاد نمای مدرن‌تری داشته‌اند. در عقب نیز چراغ‌های کاملاً جدید همراه با اسپویلر یکپارچه با درب صندوق و انتقال پلاک به روی سپر، BRZ را از فرم ساده و سالخوردهٔ قبلی دور کرده‌اند. در اینجا اما شکل دیفیوزر، سر اگزوزها و چراغ‌های دنده‌عقب و مه شکن آشنا به نظر می‌رسد.

داخل

در داخل نسل جدید BRZ هم خبری از تغییرات بنیادین و کلی نیست ولی بااین‌حال سوبارو با یک نمایشگر هشت اینچی لمسی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، صفحه آمپر دیجیتالی هفت اینچی، طراحی جدید پانل دکمه‌ها و دریچه‌های تهویهٔ جدید، کوپهٔ اسپرت خود را برای دههٔ سوم قرن بیست‌ویک آماده کرده است. علاوه بر این، داشبورد هم به‌طور کامل از نو طراحی شده ولی غربیلک فرمان شبیه به نسل قبلی به نظر می‌رسد. ازجملهٔ ویژگی‌های داخلی مدرن BRZ جدید هم می‌توان به اپل کارپلی، اندروید اتو و پکیج کمک‌رانندهٔ EyeSight سوبارو اشاره کرد.


زیر کاپوت
همان‌طور که در ابتدای این مطلب اشاره شد، نسل قبلی BRZ به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تخت مجهز بود که ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور داشت و انتقال نیروی آن توسط گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گرفت. در نسل جدید نیز سوبارو همچنان از یک پیشرانهٔ چهار سیلندر تخت تنفس طبیعی استفاده کرده ولی این موتور از نوع حجیم‌تر ۲.۴ لیتری است که خروجی بالاتری برابر با ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند شاید این‌ها ارقام هیجان‌انگیزی به نظر نرسند اما برای لذت بردن از رانندگی با یک کوپهٔ جمع‌وجور محرک عقب کافی هستند. سوبارو دلیل عدم استفاده از موتور توربو در BRZ جدید را پایین نگه داشتن مرکز ثقل و قیمت خودرو اعلام کرده است. برای انتقال نیروی موتور نیز همچنان گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی و اتوماتیک قابل انتخاب هستند.

مشخصات فنی

نسل اول

نسل دوم

پیشرانه۲.۰ لیتری H4۲.۴ لیتری H4
قدرت۲۰۰ اسب بخار۲۳۰ اسب بخار
گشتاور۲۰۵ نیوتن متر۲۵۰ نیوتن متر
محور محرکعقبعقب
وزن۱۲۴۵ کیلوگرم۱۳۱۵ کیلوگرم
طول۴,۲۴۰ میلی‌متر۴,۲۷۰ میلی‌متر
عرض۱,۷۷۵ میلی‌متر۱,۷۷۵ میلی‌متر
ارتفاع۱,۳۲۰ میلی‌متر۱,۳۱۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری۲,۵۷۰ میلی‌متر۲,۵۷۵ میلی‌متر

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar