واردات مشروط خودرو جنبه تزیینی دارد
ايلنا/ دبير انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: فکر ميکنم با طرح ساماندهي صنعت خودرو قصد دارند که انحصار خودروسازان را بيشتر کنند، بر اساس شنيدههاي ما دنبال اين هستند که واردات را منحصر به دو خودروساز بزرگ خواهند کرد که دو برند موردنظر خود را وارد کنند.
مهدي دادفر در مورد جزييات واردات خودرو در طرح مجلس اظهار کرد: طرح ساماندهي صنعت خودرو موضوعاتي مثل عرضه خودرو در بورس را شامل ميشود. اما در يکي از بندها واردات خودرو را مشروط به صادرات خودرو و قطعات و با منشا ارز خارجي به رسميت شناخته است. من فکر ميکنم اين طرح بيشتر جنبه تزييني دارد و پاسخي براي جو رواني جامعه است يا اگر بعدها مطالبات در حوزه خودرو به نتيجه نرسيد مجلس بتواند بگويد ما کار خودمان را انجام داديم.
وي افزود: از طرف ديگر از طرح تا قانون فاصله زياد است و احتمال ميدهيم شوراي نگهبان با اين طرح موافقت نکند چنانچه با طرح مشابه مجلس دهم که سال گذشته ارائه شد مخالفت کردند.
دبير انجمن واردکنندگان خودرو گفت: با فرض اينکه اين طرح تبديل به قانون شود نيز موانع بسياري بر سر اجراي آن وجود دارد. براي مثال سازمان ملي استاندارد يکي از اين موانع است، بطوريکه اخذ مجوزهاي استاندارد حداقل 6 ماه طول ميکشد. طبق قانون فقط شرکتهاي نمايندگي ميتوانند پيگير اخذ اين استاندارد شود. البته بيشتر شرکتهاي نمايندگي تعطيل شدهاند و کمتر از انگشتان دست باقي مانده است که آنها نيز پرسنل خود را از دست دادهاند. پس عملا کسي براي بهروز رساني استاندارد باقي نميماند.
وي اضافه کرد: فرآيند اخذ گواهينامه زيست محيطي اداره محيط زيست قبلا بسيار روانتر بود و حداقل سه ماه طول ميکشد. بعد از اينها هم دوباره مراحل زيادي وجود دارد. يعني اگر فردا اين طرح تصويب شود شايد تا يک سال ديگر خودرو وارد بازار شود. بنابراين واردات خودرو مقوله مستقلي است که همه موانع آن بايد به طور مستقل بررسي شود.
دادفر با انتقاد از قوانين حوزه خودرو اظهارکرد: قوانين نيز غيرمنطقي هستند، کجاي دنيا اين استانداردهاي هشتاد و پنجگانه وجود دارد؟ مگر سوخت يورو 6 داريد که استاندارد يورو 6 براي خودرو را تصويب کردهايد؟ به نظر ميرسد تصورات ما کارتوني است. آقايان فکر ميکنند به مردم لطف ميکنند درحالي که اين لطف نيست، حق مردم است.
وي اضافه کرد: همه اين مشکلات قبلا هم وجود داشت، اما واردکنندگان با اين شرايط وفق پيدا کرده بودند، قبل از ممنوعيت واردات 680 شرکت واردکننده در مجموع 15 هزار نفر پرسنل داشتند اما الان تعداد شرکتها به 9 شرکت و تعداد پرسنل در مجموع به 800 يا 900 نفر ميرسد و با اين اوصاف ديگر نميتوانند از پس موانع بربيايند. ديگر تضميني هم براي برگرداندن نيروهاي شرکتها و تصميمات وجود ندارد. آقايان حرمت قانون را هم نگه نميدارند، طبق قانون براي ممنوعيت کالا بايد از يک سال قبل کميته ماده يک تشکيل شود اما يک شبه واردات را ممنوع کردند.
دبير انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: در سازمان ملي استاندارد به قدري مانع درست ميکنند که حتي از ورود ما جلوگيري ميکنند. متاسفانه در ادارات کسي را مسئول کردهاند که اطلاعات آنچناني از حوزه خودرو ندارد.
وي پيشبيني کرد: فکر ميکنم با اين طرح قصد دارند که انحصار خودروسازان را بيشتر کنند، بر اساس شنيدهها؛ دنبال اين هستند که واردات را منحصر به دو خودروساز بزرگ کنند که دو برند موردنظر خود را وارد کنند.
دادفر افزود: بيشتر واردکنندگان خودرو حذف شدهاند از بين باقيماندگان نيز برخيها همچنان تمايل به از سرگيري واردات و حضور در بازار هستند اما بيشتر آنها هراسناک هستند و ميگويند چرا بايد سرمايه خود را در اين حوزه بگذاريم؟چند وقت پيش تلويزيون نشان داد که تعزيرات حکومتي 600 دستگاه خوردوي دپوشده کشف کرده است اما اصلا پرونده تشکيل نشد چراکه همه آن خودروها در سامانه جامع انبارها ثبت شده بود و حتي خريداران آنها هم مشخص بودند. آقايان دوست دارند با حوزه خودرو نمايش دهند.
وي خاطر نشان کرد: ما پيشنهادات نهگانه در مورد تامين ارز خودروهاي وارداتي داديم اما ميگفتند واردات بايد در مقابل صادرات خودرو يا قطعات باشد. قطعات پرايد را کجا ميخواهند صادر کنند؟ خودروها هم صادرشدني بود که خودروسازها منتظر دستور و طرح ما نبودند و آن را صادر ميکردند. البته واردات خودرو در مقابل صادرات نفت را هم در طرح اخير مجلس آوردهاند که پيشبيني ميکنم حذف شود.
دادفر تصريح کرد: حداقل به خاطر صنعت خودرو چند دقيقه وقت بگذارند و بررسي کنند که ترکيه براي حوزه خودرو چه کاري انجام داده که سال گذشته 31 ميليارد دلار صادرات خودرو داشته است؟