تقابل انتظارات فروشنده و مشتری عامل قفلشدن بازار خودرو

دنياي خودرو/ درسمت مقابل فروشندگان آن دسته از خودروهايي که نسخه صفرکيلومتر آنها در بازار اندک است، از فروش خودرو خود امتناع ميکنند؛ زيرا بر اين باور هستند که افت قيمتهاي فعلي هيجاني است و با توجه به کاهش اندک قيمت ارز، دوباره شاهد افزايش قيمتها خواهيم بود.
تا حدود يک ماه پيش بخش اعظم خريداران بازار خودرو را نه مصرفکنندگان، بلکه سرمايهگذاراني تشکيل ميدادند که بهدليل حفظ ارزش پول خود يا کسب سود بيشتر اقدام به خريد خودرو ميکردند. حال با تغيير و تحولات اخير تعداد اين قشر از خريداران در بازار کاهش يافته است.
اما در طرف مقابل مصرفکنندگان واقعي نيز بهدليل انتظارات رواني براي کاهش بيشتر قيمتها از خريد خودرو امتناع ميکنند و اين موضوع بهخودي خود بهرکود بيشتر در بازار دامن ميزند.
درسمت مقابل فروشندگان آن دسته از خودروهايي که نسخه صفرکيلومتر آنها در بازار اندک است، از فروش خودرو خود امتناع ميکنند؛ زيرا بر اين باور هستند که افت قيمتهاي فعلي هيجاني است و با توجه به کاهش اندک قيمت ارز، دوباره شاهد افزايش قيمتها خواهيم بود.
بدينترتيب اين موضوع نيز به رکود بيشتر منجر ميشود و درنهايت بهوضعيت فعلي ميرسيم که شاهد رکودي سنگين در بازار هستيم. وضعيتي که در آن نه متقاضي رغبتي بهخريد دارد و نه برخي فروشندگان رغبتي به فروش خودرو دارد.
بازار تا شب عيد به کدام سو خواهد رفت؟
بخش زيادي از متقاضيان خودرو که به آن نياز واقعي دارند، اواخر امسال و همزمان با بازار شب عيد براي تهيه آن اقدام ميکنند و اگر تا آن زمان شاهد رخداد خاصي در زمينه صنعت و تجارت خودرو همانند کاهش نرخ ارز، افزايش تيراژ توليد، کاهش تحريمها و آزاد شدن واردات خودرو نباشيم، مجددا کفه تقاضا نسبت بهعرضه سنگيني خواهد کرد.
بدينترتيب پيشبيني ميشود که در بازار شب عيد با افزايش تقاضا مواجه باشيم. البته احتمالا اين افزايش تقاضا درمورد خودروهاي وارداتي نسبت به مدلهاي ساخت داخل بيشتر به چشم خواهد خورد.