نیمقرن با جراما، آخرین خودروی پیشرانه جلوی لامبورگینی
پدال/ با ۵۰ ساله شدن جراما در سال جاري ميلادي، لامبورگيني نگاهي دوباره به اين خودروي پيشرانه جلو/وسط داشته است. پس از جراما تمامي محصولات اين خودروساز دوستداشتني به جز شاسي بلندهاي LM002 و اوروس بهصورت پيشرانه عقب/وسط توليد شدهاند.
جراما که يک گرندتورر ۲+۲ است در نمايشگاه ژنو ۱۹۷۰ رونمايي شد. اين خودرو بر پايه مدلهاي Islero و ۴۰۰GT بنا شده بود هرچند از شاسي تقويت شده، ديسکهاي ترمز بزرگ، فاصله بيشتر بين چرخ هاي روبرويي و رينگهاي ۱۵ اينچي منيزيمي سود ميبرد.
جراما توسط مارچلو گانديني طراحي شده بود و از خطوط تيز در بدنه سود ميبرد که اين نوع طراحي در دهه ۷۰ ميلادي توسط خودروسازان زيادي بکار گرفته شده بود. مدلهاي پيشتوليدي توسط شرکت Carrozzeria Marazzi ساخته شدند درحاليکه نسخههاي نهايي را شرکت Carrozzeria Bertone ساخت. ۱۰۰ دستگاه آخر اين خودرو در سال ۱۹۷۲ از پانلهاي بدنه ساخت شرکت برتونه سود برده و در کارخانه Marazzi مونتاژ شدند.
از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۶ تعداد ۳۲۸ دستگاه جمارا توليد شد. ۱۷۶ دستگاه از اين خودروها از نوع جمارا GT بودند که بين سالهاي ۱۳۷۰ تا ۱۹۷۳ خط توليد را ترک کردند. همچنين تعداد ۱۵۲ دستگاه نيز از نوع جمارا GTS توليد شد که اين خودرو از ورودي هواي متفاوت روي کاپوت، دو خروجي هواي پشت قوسهاي چرخ جلو، رينگهاي جديد، صندليهاي جلوي متفاوت و داشبوردي با پشت آمپرهاي جديد سود ميبرد.
نيروبخش اين خودرو پيشرانه ۱۲ سيلندر ۳.۹ ليتري بود که از ۶ کاربراتور وبر سود ميبرد. اين خودرو در ابتدا خروجي ۳۵۰ اسبي داشت اما بعدها قدرت آن به ۳۶۵ اسب بخار رسيد. جمارا ميتوانست به سرعت ۲۶۰ کيلومتر در ساعت برسد.
نام جمارا از منطقهاي در شمال مادريد اسپانيا که به خاطر گاوهاي جنگندهاش مشهور است گرفته شده و اگرچه محصولي کمياب به شمار ميرود اما ميتوان نمونههاي کارکرده آن را در بازار با قيمتي حدود ۱۰۰ هزار دلاري پيدا کرد. البته نمونههاي تميز اين خودرو قيمتي فراتر از ۲۰۰ هزار دلار دارند.