شرط مجلس برای واردات خودرو
فارس/ سخنگوي کميسيون صنايع مجلس با تشريح شروط نمايندگان براي واردات خودرو به کشور، گفت: اين شرايط در قالب طرح ساماندهي بازار خودرو پيش بيني شده که بايد در صحن به قانون تبديل شود.
برخي کاربران با ثبت سوژه هايي با عنوان «کمپين آزادسازي واردات خودرو براي جلوگيري از ورود دلالان» و «واردات خودرو با اخذ عوارض آزاد شود» خواستار پيگيري اين موضوعات شدند.
در اين مورد حجت اله فيروزي، سخنگوي کميسيون صنايع مجلس با اشاره به طرح مجلس براي ساماندهي بازار خودرو، گفت: در اين طرح مشوق هايي براي توليدکنندگان خودرو جهت بالا بردن بهره وري کار در نظر گرفته ايم.
وي همچنين به بندي در اين طرح اشاره کرد که ذائقه دوست داران خودرو خارجي را نيز تامين مي کند و در اين باره گفت: در اين طرح به واردات خودرو اشاره شده چراکه مي تواند قيمت هاي داخلي را متعادل سازد.
فيروزي ادامه داد: بايد رقابتي ميان خودروهاي داخلي و خارجي ايجاد شود و خودروسازان داخلي بايد به سمت کيفي سازي پيش روند. لذا مجلس پيش بيني کرده است که مي توان از 4 منبع خودرو وارد کرد.
اين نماينده مجلس نخستين مسير را خودروسازاني دانست که خودروي خود را صادر مي کنند و ما به ازاي آن قادر به واردات هستند. بخش ديگر قطعه سازاني هستند که قطعات خود را به کشورهاي مختلف صادر مي کنند که در مقابل صادرات قطعه، توان واردات خودرو را دارا هستند.
فيروزي سومين مسير واردات خودرو را متوجه افرادي دانست که خارج کشور داراي ارز و منابع مالي هستند و مي توانند از محل ارز شخصي اقدام به واردات نمايند.
وي ادامه داد: چهارمين گروه کساني هستند که نفت را از دولت مي خرند و مي توانند از محل صادرات بخش نفتي اقدام به واردات خودرو کنند.
فيروزي خاطرنشان کرد: اين شرايط در قالب طرح است که بايد در صحن به قانون تبديل شود.
وي افزود: ما پيش تر به روش هاي اجرايي استناد مي کرديم که قابل تغيير بود ولي اگر اين واردات به قانون تبديل شود، به همان نسبت به ضمانت اجرا دارد، جنبه هاي حمايتي دارد و به راحتي قابل تغيير نيست.
* احتمال انحصار در واردات خودرو
همچنين مهدي دادفر، دبير انجمن وارد کنندگان خودرو در خصوص اينکه اگر طرح مذکور به قانون تبديل شود، موانع استاندارد و پليس راهور و سازمان محيط زيست و... پيش روي واردات خودرو قرار دارد، افزود: اگر امروز طرح به قانون تبديل شود، يک سال آينده قادر به واردات هستيم.
وي گفت: از 680 فعال در حوزه واردات، 12 شرکت نمايندگي باقي مانده اند که 5 شرکت گرفتاري هاي بسياري داشته و هيچ تمايلي براي ورود به بازار ندارند و مابقي نيز علي رغم اينکه راهکارها را يافته ايم، اما با بي ثباتي در فضاي اقتصادي روبرو هستند.
دادفر خاطرنشان کرد: در فضاي حاکم رغبتي براي حضور ما در امر واردات ايجاد نمي شود. دست نمايندگان مجلس براي حمايت از واردات خودرو درد نکند ولي ديروز مصاحبه اي از آقاي کريمي منتشر شد که بازار را به سمت مخالفت با واردات سوق مي دهد.
وي با اعلام اينکه انجمن وارد کنندگان خودرو هيچ اصراري براي واردات ندارند، تصريح کرد: بيمي وجود دارد که طرح مجلس را به سمتي ببرند تا بازار خودروي وارداتي بين 4 خودروساز کنوني تقسيم شود که انحصار در انحصار ايجاد مي کند.
فيروزي در پاسخ به سخنان دادفر اظهار کرد: مقرراتي که در قالب بخشنامه است، با تغيير مديران به زودي تغيير مي کند اما اگر قانون مستند باشد، به راحتي قابل تغيير نيست.
وي افزود: هم اينک مجلس گامي برداشته تا به سمت ايجاد اين قانون پيش رويم و اين روند را بايد به فال نيک گرفت. همچنين نبايد اظهار نظر تعدادي از نماينده ها را به عنوان اظهار نظر کل مجلس گذاشت.
فيروزي ادامه داد: بنده مخالفم که توليد کننده يا تاجر به بهانه هاي مختلف مورد برخورد قرار گيرد؛ يک تاجر در کشوري بازار پيدا مي کند که نبايد به آساني از دست رود. دادفر نيز ارزان شدن کالا را موجب دست يافتني شدن آن دانست.