وقتی جذابیت در دود خلاصه میشود
ديجياتو/ احتمالا تاکنون بارها ويديوهاي مربوط به وانت هاي ديزلي آمريکايي را ديده ايد که ناگهان ابري از دود سياه را از اگزوز خود بيرون مي دهند. اين شيوه که به تازگي در آمريکا متداول شده است براساس تقويت و تيونينگ با کيت هاي حذف فيلتر موسوم به ROLLING COAL انجام مي شود و حالا آنچنان فراگير شده که نگراني کارشناسان محيطي زيست و متخصصان فني را برانگيخته.
براساس تحقيقاتي که به تازگي در مجله The Drive منتشر شده است کاميونها و وانتهاي ديزلي که تقويت شده به اين شکل، ممکن است تهديد زيست محيطي بيشتري نسبت به آنچه در ابتدا پيش بيني شده از خود نشان دهند.
اين ادعا براساس آناليز و موشکافي کيفيت هوا در ايالات متحده مطرح شده و نشان ميدهد که تقوييت کاميونهاي ديزلي به اين روش اصلا عقلاني نيست.
بر اساس اين مطالعه تخمين زده مي شود ۵۰۰ هزار کاميون و وانت ديزلياي که موتور آنها دستخوش تغيير و تيونينگ گرفته است آلودگي معادل با ۹ ميليون نمونه اصلاح نشده توليد ميکنند. بيش از ۵۷۰ هزار تن اکسيد اضافي نيتروژن (NOx) و ۵ هزار تن ذرات معلق (PM) توسط اين کاميونها و وانتهاي ديزلي تيونينگ شده در طول عمر آنها منتشر ميشود. اين اختلاف رقم قابلتوجه احتمالا به دليل افزايش شيوع استفاده از روش رولينگ کول صورت پذيرفته است.
در اين روش موتور خودرو ديزلي را دستکاري کرده و مقدار مصرف سوخت وارد شده آن را افزايش ميدهند تا دود و دوده خروجي آن گسترش يابد. گاها ممکن است رولينگ کول با حذف عمدي فيلتر هوا همراه باشد.
کاميونهاي ديزلي نه فقط در کشور ما که در تمامي نقاط دنيا آلايندگي بيشتري نسبت به وسايل نقليه بنزينسوز دارند و به همين جهت نيز تجهيزات مورد استفاده در آنها در راستاي کاهش آلودگي هوا مفصلتر است. از جمله اين تجهيزات ميتوان به انواع فيلترهاي هوا، سيستمهاي تزريق مايعات بدون دفع و مبدلهاي کاتاليزوري قوي اشاره کرد.
اين تجهيزات هرچند سبب حفاظت بيشتر از محيطزيست ميشوند اما کاهش قدرت و شتاب وانتها و کاميونهاي ديزلي را به همراه دارند.
اکثر رانندگان وانت آمريکايي هنگام اصلاح و تيونينگ موتور ديزلي خودرو خود يک کيت خاص را نيز به آن اضافه ميکنند. اين کيت که به نوعي روش رولينگ کول را شبيهسازي ميکند سخت افزار و نرم افزارهايي که سبب کاهش انتشار آلايندگيها ميشوند را حذف کرده و در نهايت سبب افزايش قدرت موتور ديزلي مي شود.
به همين جهت نيز تيونينگ خودروها و کاميونهاي ديزلي باعث مي شود تا ذرات معلق موجود در هوا به شکلي باورنکردني افزايش يابد.
البته در طي سالهاي گذشته صنعت خودروسازي سرمايهگذاري عظيمي بر روي کاميونهاي ديزلي انجام داده و همين موضوع سبب شده که ميزان انتشار گازهاي گلخنهاي کاميونهاي ديزلي مدرن نسبت به گذشته به ميزان قابلتوجهي کاهش يايد. طبق تحقيقاتي که به تازگي توسط EPA منتشر شده کاميونها و وانتهاي ديزلي مدرن در هر مايل تنها 0.2 از NOx منتشر ميکنند که اين رقم نسبت به دهه ۸۰ ميلادي خبر از يک کاهش ۵۰ برابري دارد.
البته اين نکته نبايد کتمان کرد که براي تعداد خاصي از افراد ملاک اصلي ميزان قدرت توليدي موتور است و مسائل زيست محيطي اولويت بالايي ندارد و اين دسته افراد از کيت هاي تقويتي موسوم به ROLLING COAL استقبال مي کنند. کاري که به ازاي افزايش اندک قدرت موتور و زدن آسيبي جبران ناپذير به محيط زيست و ساير موجودات کره خاکي تعبير مي شود.