مقایسه سراتو سایپا 2000 با دنا پلاس اتوماتیک
باشگاه خبرنگاران/ در اين گزارش دو سدان نسبتا گرانقيمت توليد داخل يعني بهترين توليدات ايران خودرو، دنا پلاس توربو اتوماتيک و همچنين کيا سراتو سايپا 2000 را به نبرد با يکديگر فراخواندهايم.
معرفي دنا پلاس توربو اتوماتيک
در اوايل دهه 90 خودروي «دنا» بهعنوان نسخه فيسليفت سمند به مشتريان عرضه شد و تاحدودي مورد استقبال قرار گرفت. کمي بعد، بزرگترين خودروساز ايران که معمولا بهراحتي دست از سر توليدات خود برنميدارد، سعي کرد تا با انجام تغييراتي در ظاهر خودروي دنا، بهويژه نماي جانبي آن، محصولي جديد و البته گرانقيمتتر با نام «دنا پلاس» را طراحي و به بازار عرضه کند. بدينترتيب، اين خودرو از زمستان ۱۳۹۶ خود را در جمع خودروهاي ترددکننده در جادههاي کشور ديد.
شرکت ايران خودرو که پيش از اين نمونه توربوشارژ پيشرانه EF7 را در سمند سورن به خدمت گرفته بود، قطعا از ارائه نسخه توربوشارژ دنا پلاس نيز بهراحتي نميتوانست بگذرد. درنتيجه، دنا پلاس توربوشارژ دندهاي در سال ۹۷ به ليست توليدات ايران خودرو اضافه شد که از لحاظ فني، بهبودهايي را نسبت به سمند سورن توربو تجربه کرده بود. شرکت ايران خودرو، دنا پلاس توربو را با افتخار بهعنوان توليد ملي به مشتريان خود ارائه کرد و بازار تشنه ايران نيز مثل هميشه از آن استقبال شايستهاي به عمل آورد.
تنها نکتهاي که پاشنه آشيل اين خودروبه نظر ميرسيد، فقدان گيربکس اتوماتيک در سوگلي خودروهاي ملي بود که البته اين مشکل نيز چندان به طول نينجاميد؛ چراکه مهندسان ايران خودرو دستبهکار شدند و دنا پلاس اتومات را در سال ۹۹ به عضويت خانواده محصولات دنا درآوردند تا ديگر حرفوحديثي پشت سر مدرنترين خودروي ملي وجود نداشته باشد.
در ابتدا، قرار بود شرکت ايران خودرو با همکاري کمپاني کرهاي پاورتک، گيربکس اتوماتيک اين خودرو را توسعه دهد؛ اما پس از اعمال تحريم و لغو قرارداد همکاري ميان اين دو شرکت، ايران خودرو تصميم گرفت به سراغ يک گيربکسساز چيني به نام DAE رفته و جعبهدنده ششسرعته F6A5 آن را در دنا پلاس توربو اتوماتيک به خدمت بگيرد.
معرفي کيا سراتو سايپا ۲۰۰۰ آپشنال
کيا سراتو سايپا 2000 ، درواقع نمونه مونتاژ داخل نسل دوم کيا سراتو (TD) است که بهصورت وارداتي و البته با کيفيت و تجهيزات بيشتر نيز در کشور يافت ميشود. شرکت سايپا، توليد کيا سراتو را از سال ۱۳۹۳ و پس از لغو تحريم کليد زد. اين خودرو در ابتدا با پيشرانه ۱۶۰۰ سيسي و داخليسازي صندليها، رودريها، حذف برخي امکانات نظير ايربگ جانبي و پردهاي، آينه تاشونده برقي، سيستم کنترل پايداري ESP و… به مشتريان عرضه شد.
در سال ۱۳۹۴ هم شرکت سايپا نمونه اتوماتيک کيا سراتو را بههمراه پيشرانه ۲ ليتري و گيربکس 6 سرعته اتوماتيک در ليست توليدات خود جاي داد. با اين حال، به دليل عدم رضايت مشتريان از سطح امکانات کيا سراتو سايپا 2000 ، اين شرکت تصميم گرفت نمونه آپشنال سدان کرهاي را از تابستان ۱۳۹۶ با امکاناتي همچون سانروف، سوئيچ هوشمند، حسگر پارک و دوربين عقب، روکش صندلي چرمي و پدال شيفتر به مشتريان خود ارائه کند.
سراتو آپشنال صفرکيلومتر در رده قيمتي بالاتر از دنا پلاس قرار ميگيرد؛ بنابراين، نميتوان آن را رقيب مستقيم اين خودرو دانست؛ اما نمونههاي کارکرده سراتو که همقيمت با مدل اتوماتيک دنا پلاس هستند، رقباي قابلقبولي براي مدرنترين و گرانقيمتترين خودرو ملي به شمار ميروند.
مقايسه دنا پلاس توربو اتوماتيک با کيا سراتو سايپا از لحاظ ظاهري
دنا پلاس توربو در ميان مشتريان طرفداران زيادي دارد. علاوه بر عملکرد فني مناسب، ظاهر خوشايند نيز در ارتقاي محبوبيت آن بيتاثير نبوده است. البته گرچه نميتوان منکر طراحي نسبتا مهيج و زيباي اين خودرو شد، اما نکتهاي که در اينجا حائز اهميت به نظر ميرسد، فقدان حريفان قدر و توانمند است تا بتوانند مشتريان را از پيرامون اين خودرو و تعريف و تمجيد نسبت به طراحي ظاهري آن دور کنند.
تنها لازم است دنا پلاس را با يک محصول نسبتا مدرن چيني نظير توليدات جديد شرکت جک يا چري مقايسه کنيد تا پي به سطح ابتدايي طراحي ظاهري اين خودرو در قياس با محصولات بينالمللي ببريد. با اين حال، طراحي نسبتا اسپرت ظاهر بههمراه حجمپردازيهاي مناسب پروفيل جانبي، سبب شده است تا دنا پلاس توربو اتوماتيک در مقايسه با کيا سراتو، اندکي اسپرت و جوانپسندانهتر جلوه کند.
در سوي ديگر ميدان نيز سدان کرهاي مونتاژ سايپا، ظاهري نسبتا معقول با درجه تناسب بصري بيشتر نسبت به دنا پلاس را به نمايش ميگذارد؛ به نحوي که اگر از نقطهنظر مباني زيباييشناختي به آن بنگريم، مسلما هماهنگي افزونتري ميان المانهاي بدنه کيا سراتو سايپا مشاهده خواهيم کرد؛ اما اين سخن، به معناي شمايل بهروزتر سراتو نيست؛ بلکه شايد حتي با وجود تمام ناهماهنگيهايي که در پس چهره دنا پلاس موجود است، بتوان سدان ايراني را محصول هيجانانگيزتر از سراتو سايپا تلقي کرد.
در مجموع، بايد گفت گرچه زيبايي امري سليقهاي است اما اگر ظاهري مهيج و اسپرتتر را مد نظر داريد، دنا پلاس بيشتر ميتواند مطابق ميل شما باشد؛ در غير اين صورت، طراحي کيا سراتو سايپا از ناهماهنگي بصري چنداني رنج نميبرد و متعادلتر به نظر ميرسد.
مقايسه دنا پلاس توربو اتوماتيک با کيا سراتو سايپا ۲۰۰۰ آپشنال از لحاظ طراحي داخلي
رنگولعاب و سبکوسياق طرحپردازي کابين دنا پلاس توربو اتوماتيک در مقايسه با کيا سراتو سايپا 2000 ، تاحدودي جذابتر و چشمنوازتر به نظر ميرسد؛ بهويژه، سبک طراحي داشبورد اين خودرو با الهام از برخي محصولات هيونداي نظير سوناتا YF ترسيم شده است و نمايي نسبتا مدرن و قابلقبول را به ارمغان ميآورد. البته کيا سراتو سايپا 2000 نيز چندان دستوپابسته نيست و حتي شايد برخي افراد برحسب معيارهاي سليقهاي خود، کابين و نحوه طراحي داشبورد کيا سراتو را زيباتر و پختهتر بدانند؛ بهخصوص طرح غربيلک فرمان، حالت سيلندري پنل کيلومترشمار و نورپردازيهاي جذاب سوپرويژن، جلوه بهمراتب اسپرت و خوشايندتري را در برابر راننده به نمايش ميگذارند.
ناگفته نماند که کيفيت متريال کابين کيا سراتو سايپا نسبت به نسخه وارداتي دچار افت شده، اما با اين وجود، هنوز هم سطح کيفي آن تقريبا مرغوبتر از دنا پلاس توربو اتوماتيک است. ميزان فضاي پاي سرنشينان رديف عقب در هر دو خودرو تقريبا کافي به نظر ميرسد؛ اما به دليل فاصله محوري بزرگتر اين خودرو، فضاي بيشتري براي سرنشينان اين خودرو در دسترس خواهد بود. درضمن، صندوق عقب دنا پلاس توربو اتوماتيک حدود ۵۰۰ ليتر ظرفيت را در اختيار لوازم کاربران قرار خواهد داد و اين در حالي است که کيا سراتو تنها ۴۱۶ ليتر فضا به اسباب و وسايل سرنشينان در صندوق عقب خود اختصاص داده است.
مقايسه کيا سراتو با دنا پلاس توربو اتوماتيک از لحاظ فني
دنا پلاس توربو اتوماتيک در مقايسه با کيا سراتو ۲۰۰۰ آپشنال، از لحاظ فني برتري آنچنان محسوسي ندارد. دنا پلاس توربو پيشرانه EF7 TC را به خدمت گرفته است تا قوايي معادل ۱۵۰ اسببخار و ۲۱۵ نيوتنمتر گشتاور را از طريق يک گيربکس اتوماتيک تيپترونيک چيني ششسرعته به سوي محور جلو ارسال کند.
از سوي ديگر، حريف کرهاي ترجيح داده است تا سيستم مکش تنفس طبيعي را براي پيشرانه خود برگزيند. موتور دو ليتري کيا سراتو، قدرتي معادل 156 اسببخار بههمراه 194 نيوتنمتر گشتاور توليد ميکند و آن را بهواسطه جعبهدنده ششسرعته اتوماتيک روانه چرخهاي جلو ميسازد. با مطالعه جدول زير، ميتوان اطلاعاتي نسبتا دقيقي پيرامون مشخصات فني هر دو خودرو به دست آورد:
مدل خودرو | دنا پلاس توربو اتوماتيک | کيا سراتو سايپا 2000 آپشنال |
پيشرانه | چهارسيلندر توربوشارژ TC7 | چهارسيلندر تنفس طبيعي |
حجم موتور | 1.7 ليتر | 2 ليتر |
حداکثر قدرت | ۱۵۰ اسببخار | 156 اسببخار |
حداکثر گشتاور | ۲۱۵ نيوتنمتر | 194 نيوتنمتر |
گيربکس | ششسرعته اتوماتيک | ششسرعته اتوماتيک |
مصرف سوخت(ترکيبي) | 8.1 ليتر | 7.1 ليتر |
شتاب صفرتاصد | 11 ثانيه | 10.5 ثانيه |
حداکثر سرعت | ۲۰۵ کيلومتر بر ساعت | 190 کيلومتر بر ساعت |
مقايسه کيا سراتو با دنا پلاس توربو اتوماتيک از لحاظ امکانات رفاهي
هر 2 خودرو، از لحاظ امکانات رفاهي در جايگاههاي حداقلي قرار ميگيرند و در مقايسه با يکديگر نيز برتري ملموسي از لحاظ سطح امکانات رفاهي ندارند؛ مواردي همچون صندلي با تنظيمات برقي که در دنا پلاس موجود است و کيا سراتو فاقد آن است و همچنين پدال شيفتر پشت فرمان که کيا سراتو از آن سود ميبرد و خودروي ايران خودرو اين آپشن را به راننده ارائه نميدهد، بخشي از اختلافات مربوط به امکانات رفاهي اين دو خودرو به شمار ميروند.
با مطالعه جدول زير، اطلاعات کاملتري نسبت به تجهيزات رفاهي موجود در دو خودروي کيا سراتو سايپا ۲۰۰۰ آپشنال و دنا پلاس توربو اتوماتيک به دست خواهيد آوريد.
مدل خودرو | دنا پلاس توربو اتوماتيک | کيا سراتو سايپا 2000 آپشنال |
چراغ | چراغهاي ديلايت، چراغ مهشکن در بخش جلو و عقب، چراغ نئون در جلو، نورپردازي داخلي و چراغ مشايعت | چراغ مهشکن در جلو و عقب، چراغ هالوژن در جلو، اتولايت |
سيستمهاي مالتيمديا | سيستم صوتي با قابليت پخش MP3،MP4،CD، DVD، بلوتوث، ۶ اسپيکر، USB ، sd کارت | سيستم صوتي با قابليت پخش CD و Mp3 ، پورت USB و Ipod، شش اسپيکر |
صفحهنمايش | ۷ اينچي لمسي | لمسي ۷ اينچ |
آينه | آينههاي جانبي تاشونده برقي | آينههاي جانبي برقي داراي گرمکن |
تهويهمطبوع | سيستم تهويه اتوماتيک + دريچه تهويه عقب | اتوماتيک |
صندلي | صندلي راننده و سرنشين با تنظيم برقي | صندلي راننده و سرنشين با تنظيم دستي، روکش چرمي |
شيشه | شيشههاي برقي، سانروف | شيشههاي برقي، سانروف |
ساير امکانات | بازکردن درب صندوق عقب از داخل، کروزکنترل، سيستم قطع سوخت خودکار | پدال شيفتر دنده، کامپيوتر سفري، کروزکنترل، سيستم ورود بدون کليد با دکمه استارت، سوييچ هوشمند، دوربين عقب، GPS ، صفحهکيلومتر سوپرويژن |
مقايسه دنا پلاس توربو اتوماتيک با کيا سراتو سايپا از لحاظ ايمني
وقتي صحبت از ايمني ميشود، محصولات دو شرکت ايران خودرو و سايپا چندان قابلاطمينان ظاهر نميشوند؛ بهويژه توليدات تماما داخلي نظير مشتقات سمند و دنا، بيشتر در مظان اتهام از اين لحاظ قرار دارند. دنا پلاس توربو اتوماتيک هم که از پلتفرم مشترک با سمند استفاده ميکند، تا به حال در هيچ تست تصادف ايمني معتبر بينالمللي حاضر نشده است و بنابراين، نميتوان پيرامون سطح امنيت آن به طور دقيق اظهارنظر کرد.
از طرف ديگر، نسل دوم کيا سراتو موفق شده است در يکي از سختترين تستهاي تصادف بينالمللي، يعني آزمونهاي موسسه NHTSA ايالات متحده، چهار ستاره ايمني دريافت کند. البته کيا سراتو در تست موسسه NHTSA داراي شش ايربگ بود و کيا سراتو سايپا تنها دو کيسههوا دارد؛ اما به نظر ميرسد حريف کرهاي از لحاظ استحکام ساختاري در وضعيت بهتري نسبت به دنا پلاس توربوي اتوماتيک قرار داشته باشد و امنيت بالاتري را نصيب سرنشينان خود کند.
در اين بين، تنها نکتهاي که در ميان تجهيزات ايمني کيا سراتو مونتاژي آزاردهنده به نظر ميرسد، عدم برخورداري از ترمزهاي ديسکي در چرخهاي عقب است که براي خودرويي در اين بازه قيمتي، بههيچوجه قابلقبول به نظر نميرسد. جدول زير را مطالعه کنيد تا با تجهيزات ايمني هر دو خودرو بيشتر آشنا شويد:
مدل خودرو | دنا پلاس توربو | کيا سراتو سايپا 2000 آپشنال |
تجهيزات ايمني و حفاظت | سيستم ايموبيلايزر، قفل مرکزي، دوربين ديد عقب، سيستم هشدار موانع در عقب، کمربند ايمني پيشکشنده و محدودکننده | سيستم ايموبيلايزر، قفل مرکزي، دوربين عقب، حسگر پارک عقب، کمربند ايمني پيشکشنده |
کيسههوا | ۴ کيسههوا | ۲ کيسههوا |
سيستم ترمز | ترمز EBD،ABS، ترمز جلوديسکي خنکشونده، ترمز عقب ديسکي | ترمزABS،EBD، ترمز جلوديسکي، ترمز عقب کاسهاي |
مقايسه تجربه رانندگي دنا پلاس توربو اتوماتيک با کيا سراتو سايپا ۲۰۰۰
هنگاميکه دستهاي خود را روي فرمان دنا پلاس توربو اتوماتيک قرار ميدهيد و روي صندلي راننده اين خودرو نشستهايد، تفاوت زيادي نسبت به ساير مدلهاي دنا پلاس احساس نخواهيد کرد. موقعيت راننده، ميزان تسلط بر ابعاد خودرو و همچنين گستره ديد نسبت به فضاي بيرون، تقريبا قابلقبول و متقاعدکننده احساس ميشود. در اين بين، يک اهرم تعويض دنده جديد به سبک گيربکسهاي اتومات روي کنسول و پنل جعبهدنده حضور دارد که خبر از دندهاتوماتبودن اين خودرو ميدهد.
در ابتدا شايد تصور کنيد که با توجه به ماهيت سيستم پرخوران پيشرانه و همچنين وقفه گيربکسهاي اتوماتيک چيني در اجراي فرامين صادره از ايسيو، با عدم هماهنگي ميان پيشرانه و جعبهدنده و همچنين لگ آزاردهنده سيستم توربوشارژ مواجه شويد؛ اما حين شتابگيري با دنا پلاس توربو اتوماتيک، متوجه خواهيد شد که اوضاع چندان هم بد نيست و حتي ميتوان گفت که هماهنگي ميان پيشرانه و جعبهدنده در سطحي بالاتر از انتظار قرار دارد و دقت عمل اين دو رکن اساسي، شما را تا حدي ذوقزده خواهد کرد.
در سمت ديگر ميدان، موتور و گيربکس کرهاي نيز کار خود را بهخوبي و با دقت مناسب انجام ميدهند؛ بهخصوص، عملکرد نرم و دقيق جعبهدنده اتوماتيک سراتو، حس بهتري نسبت به تعويض دندههاي دنا پلاس در شما ايجاد خواهد کرد. نکته منفي که در سواري کيا سراتو احساس ميشود، عملکرد نسبتا خشک سيستم تعليق عقب اين خودرو است که ضربات را بهخوبي جذب نميکند و تکانهاي گاهوبيگاه را به درون کابين انتقال ميدهد. البته بهتر است بدانيد هندلينگ و پايداري کيا سراتو احساس اطمينانخاطر بيشتري در راننده سراتو نسبت به دنا پلاس توربو اتوماتيک ايجاد ميکند و برخلاف رقيب ايرانيزه خود، حين عبور پرشتاب از مسيرهاي پرپيچوخم، حس امنيت بالاتري را براي سرنشينان به ارمغان ميآورد.
ناگفته نماند که شتابگيري اوليه دنا پلاس اتوماتيک اندکي نسبت به کيا سراتوسايپا ضعيفتر به نظر ميرسد و خودروي کرهاي در شتابگيري ثانويه نيز ميتواند عملکرد بهتري نسبت به دنا پلاس از خود به نمايش بگذارد. درمجموع، هر دو خودرو از لحاظ شتاب و چالاکي در سطح قابلقبولي قرار دارند و عملکرد تقريبا مهيجي را از خود بروز ميدهند.
جمعبندي
در حال حاضر، کيا سراتو سايپا 2000 آپشنال در مقايسه با دنا پلاس توربو اتوماتيک در رده قيمتي بالاتر جاي ميگيرد؛ اما مدلهاي کارکرده آن به وفور در رديف قيمت يک دستگاه دنا پلاس توربو اتوماتيک صفرکيلومتر يافت ميشوند.
بنابراين اگر در اين بازه قيمتي به دنبال يک سدان جمعوجور و صفرکيلومتر هستيد، از همين ابتدا تکليف مشخص است؛ همچنين اگر کيفيت و دوام فني برتر موتور و گيربکس کيا سراتو اولويت بيشتري براي شما دارد، باز هم تکليف مشخص است.
درمجموع، بايد عنوان داشت که دنا پلاس توربو اتوماتيک صفرکيلومتر يکي از توليدات قابلاحترام داخلي به شمار ميرود و بهراحتي ميتواند نيازهاي خانوادههاي ايراني را در کلاس خودروهاي سدان پاسخگو باشد؛ اما وقتي پاي يک محصول باکيفيت کرهاي به ميان ميآيد، شرايط اندکي تغيير ميکند. همانطور که اشاره شد، کيفيت ساخت، و بهويژه کيفيت قطعات فني کيا سراتو سايپا در سطح بالاتري نسبت به دنا پلاس قرار دارد.
از لحاظ خدمات فني، هيچ کدام از دو خودرو مشکلي بابت تامين قطعات يدکي موتور ندارند؛ اما گيربکس جديد دنا پلاس احتمالا در صورت خرابي دردسرهاي بيشتري را براي مشتريان در پي خواهد داشت. به طور کلي بايد عنوان داشت که کيا سراتو ۲۰۰۰ آپشنال سايپا در مدلهاي کارکرده، ارزش خريد تقريبا بالاتري نسبت به دنا پلاس توربو اتوماتيک دارد، اما اين اختلاف، چندان زياد نيست و دنا پلاس نيز بهراحتي ميتواند مشتريان زيادي را مجذوب خود سازد.