
مقایسه مزدا 3 جدید با پژو 2008

باشگاه خبرنگاران/ در اين گزارش قصد داريم بهمقايسه مزدا ۳ جديد و پژو ۲۰۰۸ بپردازيم که دقيقا داراي چنين مشخصهاي هستند. اين دو خودرو گرچه از دو سوي مختلف جهان به ايران آمده و در برابر هم قرارگرفتهاند، اما در بازار مشترکي در حال رقابت با هم هستند و تواناييهايي نزديک به هم دارند.
معرفي مزدا 3 جديد و پژو 2008
مزدا ۳ نيو يکي از پرفروشترين و محبوبترين سدانهاي جمعوجور حاضر در بازار کشور است. اين خودرو از سال ۱۳۸۹ توسط بهمن خودرو به بازار عرضه شد تا ادامهدهنده موفقيت نسل قبلي خود باشد. مزدا ۳ نيو مدتزمان زيادي است که در بازار کشور حضور دارد و همين امر باعث شده تا رنگ و بوي قديمي به خود بگيرد.

در مقابل پژو 2008 يک کراساوور کوچک شهري است که از بدو ورود به بازار جهاني، توجهات بسياري را به سمت خود کشاند. مدلي که شرکت ايکاپ براي عرضه در بازار ايران در نظر گرفت، نمونه فيسليفت ۲۰۱۶ اين خودرو بود که اولين بار در سال ۱۳۹۶ راهي بازار کشورمان شد. پژو ۲۰۰۸ در روزهاي نخست با استقبال بسيار بالايي روبرو شد، اما ستاره اقبال ۲۰۰۸ خيلي زود با خروج کمپاني پژو از ايران افول کرد. در ادامه با مقايسه مزدا ۳ جديد و پژو ۲۰۰۸ با ما همراه باشيد تا بتوانيد بيش از پيش با مزايا و معايب اين دو خودرو آشنا شويد.
مقايسه طراحي

مقايسه طراحي مزدا ۳ جديد و پژو ۲۰۰۸ کار سادهاي نيست، چون اين دو خودرو در دو کلاس متفاوت قرارداشته و زبان طراحي کاملا متفاوتي دارند. نماي ظاهري مزدا 3 جديد در کمال سادگي جذابيت زيادي دارد و همين موضوع باعث شده است تا در حال حاضر پس از گذشت حدود يک دهه از عرضه اين محصول به بازار داخلي همچنان از طرفداران بسياري برخوردار باشد.
در سمت مقابل پژو 2008 يک کراساوور کوچک با طراحي بهمراتب مدرنتر و اسپرت است که بهراحتي ميتواند نظر خاصپسندان را بهسوي خود بکشاند؛ البته دراينبين بخشهايي از طراحي ۲۰۰۸ هم وجود دارند که شايد به مذاق تمامي افراد خوش نيايد. براي مثال ميتوان به زهپلاستيکي دور گلگيرها اشاره کرد که ظاهري نسبتا ارزانقيمت براي اين خودرو ايجاد کرده است؛ همچنين سقف خودرو در بخش عقبي ارتفاع بيشتري دارد و اين نيز گرچه در افزايش فضاي سر سرنشينان عقب مؤثر واقعشده ولي زيبايي نماي جانبي اين خودرو را تحت تأثير قرار داده است. بهطورکلي در مقايسه مزدا ۳ جديد و پژو 2008 ازنظر طراحي ميتوان گفت که مزدا 3 نيو، باوجود سن بالاتر از طراحي معقولتري برخوردار است. به زباني سادهتر، در حال حاضر کمتر کسي را پيدا کرد که از چهره خندان مزدا 3 نيو راضي نباشد!

مانند آنچه در نماي ظاهري اين دو خودرو شاهد آن بوديم، در فضاي داخلي نيز پژو 2008 از طراحي نسبتا بروزتر و اسپرتي برخوردار است؛ اين در حالي است که تاريخ طراحي نماي داخلي مزدا 3 نيو به سال 2009 ميلادي بازميگردد و در مقايسه با طراحي مدرن فضاي داخلي پژو 2008 که بر اساس اصول آي کاک پيت (i-Cockpit) شکلگرفته، کمي سالخورده بهنظر ميرسد.
مقايسه مزدا 3 جديد با پژو 2008 از نظر فني

در مقايسه مزدا ۳ جديد و پژو ۲۰۰۸ جذابترين قسمت، بخش فني اين دو خودرو است. قواي فني نقطهاي است مزدا 3 نيو و پژو 2008 رقابت نزديک و جذابي با يکديگر دارند. مزدا ۳ از يک موتور 2 ليتري 4 سيلندر تنفس طبيعي استفاده ميکند که طي ساليان گذشته امتحان خود را بهخوبي در بازار پس داده است. پژو ۲۰۰۸ در سمت مقابل موتوري کوچکتر دارد، ولي در عوض به سيستم توربوشارژر مجهز بوده و از خروجي بهتري نسبت به مزدا ۳ نيو برخوردار است.
موتور کوچک پژو از سري موتورهاي پرنس (Prince engine) گروه پژو سيتروئن است که با همکاري BMW ساختهشدهاند. اين موتور ۱.۶ ليتري که با کد THP165 شناخته ميشود، توانايي توليد قدرت ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور۲۴۰ نيوتنمتر را دارد که در مقايسه با قدرت ۱۴۷ اسب بخاري و گشتاور ۱۸۷ نيوتنمتري مزدا 3 جديد، در جايگاه بالاتري قرار ميگيرد.

مشخصات پيشرانه تنها بخشي نيست که پژو برندهي آن محسوب ميشود، چون فرانسوي تازهوارد ما با مصرف سوخت ۶.۷ ليتر در هر ۱۰۰ کيلومتر، در بحث مصرف سوخت نيز رقيب ژاپني خود را شکست ميدهد. اينکه فقط با توجه به مشخصات روي کاغذ پژو را برنده بدانيم کار اشتباهي است. بايد در نظر داشت که يک موتور توربوشارژر در قبال عملکرد بهتر، دستمزد بالاتري را هم طلب خواهد کرد. چنين موتورهايي هم به کيفيت سوخت و هم کيفيت روغنموتور حساسيت بالاتري دارند؛ بنابراين اگر علاقه چنداني به مراقبهاي مداوم از چنين پيشرانه حساسي را نداريد، بهتر است به سراغ موتور تنفس طبيعي مزدا 3 نيو برويد.
مشخصات دقيق مزدا ۳ جديد و پژو ۲۰۰۸ را ميتوانيد در جدول زير مشاهده کنيد:
مدل خودرو | مزدا 3 | پژو ۲۰۰۸ |
پيشرانه | 4 سيلندر خطي- تنفس طبيعي | 4 سيلندر خطي-مجهزبه توربوشارژ |
حجم موتور سيسي | 2000 | 1600 |
حداکثر قدرت اسب بخار | 148 | ۱۶۳ |
حداکثر گشتاور نيوتنمتر | 187 | ۲۴۰ |
گيربکس | 5 سرعته اتوماتيک | 6 سرعته اتوماتيک |
مصرف سوخت (ترکيبي) | 7.6 | ۶.۷ |
شتاب صفر تا 100 | 11 | ۸.۲ |
حداکثر سرعت کيلومتر بر ساعت | 204 | ۲۱۷ |
آپشن و امکانات رفاهي

مزدا ۳ جديد در سالهاي ابتدايي عرضه به بازار کشور، جزو مجهزترين خودروهاي کلاس خود محسوب ميشد. هماکنون نيز به لطف بهروزرسانيهاي انجامشده در تيپ فول اين خودرو، ميتوان مزدا 3 نيو را خودرويي با امکانات قابلقبول و مناسب دانست.
همانطور که ميدانيد واردکننده پژو ۲۰۰۸ ايرانخودرو است؛ شرکتي که در کنار سايپا يد طولايي در حذف آپشنهاي خودروها دارند. به همين دليل در اين بخش از مقايسه مزدا 3 جديد با پژو 2008، کراساوور فرانسوي قافيه را به رقيب واگذار کرده و حسابي خجالتزده خواهد شد.

اگر بخواهيم به تفاوت اصلي امکانات اين دو خودرو بپردازيم، بايد گفت که مزدا ۳ جديد مواردي مانند سيستم ورود و استارت بدون کليد، تودوزي چرمي، گرمکن صندلي، سانروف برقي و سيستم چرخش چراغها در پيچ را اضافه بر امکانات پژو دارد و برنده اين بخش خواهد بود.
تجهيزات | مزدا 3 نيو | پژو ۲۰۰۸ |
چراغ | چراغهاي جلو هالوژني، مه شکن جلو، چرخش نور در پيچها، قابليت تنظيم اتوماتيک | چراغهاي جلو اتوماتيک، چراغهاي روشنايي روز LED، چراغ مه شکن جلو و عقب |
سيستمهاي مولتيمديا | راديو mp3،AUX،CD، مجهز به 4 بلندگو | شش بلندگو، USB، بلوتوث، Mirror Screen |
صفحه نمايش | فاقد نمايشگر در نمونههاي استاندارد | صفحه لمسي 7 اينچي، شش بلندگو، USB، بلوتوث، Mirror Screen |
رينگها | 195/65R 15 | 205/50R 16، رينگ يدکي فولادي 15 اينچ |
آينه | آينه وسط با حسگر کاهشدهنده اتوماتيک نور، آينه تاشوي برقي و داراي چراغ راهنما، تنظيم برقي آينهها با گرمکن | آينههاي جانبي برقي تا شونده |
تهويه مطبوع | کنترل اتوماتيک دوگانه | تهويه دوگانه اتوماتيک با سيستم خنک کننده داشبورد |
صندلي | صندلي با روکش چرمي، گرمکن صندلي جلو، پشتسري فعال براي صندلي جلو، 4 حالته دستي سرنشين جلو – 6 حالته برقي راننده
| صندليهاي راحتي پارچهاي، صندلي عقب تاشو 1/3 و 2/3، پشتسريهاي صندلي عقب |
شيشه | شيشهبالابر جلو و عقب برقي با قطع کن | شيشههاي جلو و عقب برقي، تک لمسي، قفلبرقي ايمني کودک |
سيستمهاي هشداردهنده | سنسور عقب | سنسور کمک پارک عقب، دوربين ديد عقب، سنسور کاهش باد لاستيک، سيستم هشدار پارامتريک و پيراموني |
ساير امکانات | پدال شيفتر، کامپيوتر سفري، سانروف، کروز کنترل، دوربين ديد عقب، کيلس، ورود و خروج بدون کليد | کروز کنترل، محدودکننده سرعت، برفپاککن خودکار |
مقايسه مزدا 3 جديد با پژو 2008 از نظر ايمني
مزدا 3 جديد و پژو ۲۰۰۸ هر دو خودروهايي ايمن هستند و از اين نظر نگراني در مورد آنها وجود ندارد. مزدا ۳ و پژو ۲۰۰۸ هر دو موفق به دريافت ۵ ستاره ايمني از موسسه يورو NCAP اروپا شدهاند که مهر تأييدي بر امنيت اين خودرو محسوب ميشود. با مطالعه جدول زير ميتوانيد از جزئيات تجهيزات ايمني اين دو خودرو مطلع شويد:
تجهيزات | مزدا 3 | پژو ۲۰۰۸ |
تجهيزات ايمني و حفاظتي | قفل مرکزي – ريموت کنترل – ايموبلايزر – سيستم قفل دوبله | سنسور کمک پارک عقب، دوربين ديد عقب، سنسور کاهش باد لاستيک، سيستم هشدار پارامتريک و پيراموني |
کيسه هوا | مجهز به 6 کيسه هوا، راننده، سرنشين، جانبي، پردهاي | کيسه هواي جلو، جانبي و پردهاي جمعا 6 عدد |
سيستم ترمز | ترمزهاي ديسکي مجهز به ABS-EBD- EBA | سيستم کمک ترمز اضطراري (EBA)، سيستم ترمز ضد قفل (ABS)، سيستم کنترل الکتريکي پايداري خودرو (ESP)، سيستم کمکي سربالايي (EBA)، ترمز ديسکي جلو و عقب |
تجربه رانندگي

در مزدا ۳ جديد راننده در ارتفاع نسبتا پاييني قرار دارد، ولي اشراف آن به ابعاد و زواياي خودرو قابلقبول است؛ تنها مورد منفي که پشت فرمان مزدا ۳ وجود دارد، ديد نسبتا کم به بخش عقب اين خودرو است.
در سمت ديگر پژو ۲۰۰۸ راننده را در ارتفاع بالاتري نسبت به مزدا 3 نيو قرار ميدهد تا حس رانندگي با يک خودرو شاسيبلند را به شما القا کند. البته پژو چندان هم شاسيبلند نيست و اگر آن را در کنار يک رنو ساندرو قرار دهيد، بهراحتي متوجه ارتفاع نسبتا يکسان اين دو خودرو از سطح زمين خواهيد شد!
فضاي داخلي پژو ۲۰۰۸ را نميتوان خيلي بزرگ ارزيابي کرد ولي براي سرنشينان عقب فضايي بيشتر از مزدا 3 را در اختيار سرنشينان قرار ميدهد. از طرفي کيفيت بالاتر کابين مزدا 3 جديد در کنار وجود مواردي همچون سانروف نيز سبب ميشوند تا سرنشينان حس بهتري درون اين خودرو داشته باشند.
جذابترين بخش مقايسه مزدا ۳ نيو و پژو ۲۰۰۸ رانندگي آنها است. مزدا 3 با موتور تنفس طبيعي خود در کنار گيربکس 5 سرعته اتوماتيک هوشمند از چالاکي قابل قبولي برخوردار است. شتابگيري مزدا با توجه به کلاس خودرو و در نظر گرفتن قدرت آن رضايتبخش است؛ اما از ياد نبريد که رقيب فرانسوي از يک دنده بيشتر و يک توربوشارژر قدرتمند بهره ميبرد.

پشت فرمان پژو ۲۰۰۸ داستان کاملا متفاوت است. در شروع حرکت مقداري تأخير در عملکرد سيستم توربو مشاهده ميشود ولي با درگير شدن آن، شاهد آزاد شدن گشتاور بالايي در پيشرانه اين خودرو خواهيد بود. در آزمون شتابگيري، پژو ۲۰۰۸ بهراحتي مزدا ۳ را شکست ميدهد. گشتاور ۲۴۰ نيوتنمتري پيشرانه 2008 نيز سبب ميشود تا با افزايش سرعت، اختلاف اين دو خودرو افزايش يابد. عملکرد جعبهدنده در هر دو خودرو مناسب است اما در مزدا 3 راننده ميتواند از شيفترهاي پشت فرمان نيز لذت ببرد.
متأسفانه هيچ يک از خودروها، داراي سواري راحتي نيستد و در هر دو خودرو ضربات جاده به ميزان قابلتوجهي به کابين انتقال پيدا ميکند. در اين بخش با وجود نقصي که در مورد هر دو خودرو وجود دارد، اما مزدا 3 را بايد خودرويي با عايقبندي بهتر در مقايسه با پژو عنوان کرد. با اينکه پژو ۲۰۰۸ برنده بيچون چراي رقابت در خط مستقيم است، ولي اين قضيه در مورد پيچها صدق نميکند. در اينجا مزدا ۳ جديد بهعنوان يک سدان نسبتا اسپرت، با اتکا به ارتفاع پايينتر و سيستم تعليق مولتي لينک خود برتري خود را به رخ رقيب ميکشد.
شرايط بازار

در بازه قيمتي ۳۵۰ الي ۴۰۰ ميليون تومان مزدا ۳ جديد از پشتيباني بسيار کاملتري در مقايسه با محصولات وارداتي پژو برخوردار بوده و راحتتر ميتوان به قطعات آن دسترسي پيدا کرد. مزدا 3 نيو با توجه به حضور پررنگتر خود، در بازار دستدوم نيز از طرفداران پروپاقرصي برخوردار است.

در اين ميان تنها دليلي که خريد ۲۰۰۸ را توجيه ميکند طرحي خاص و متفاوت اين خودرو، درکنار شتاب بالا آن است. بهاينترتيب ميتوان گفت مزدا 3 بهواسطه بازار پررونقتر، پيشرانه کم دردسرتر و خدمات پس از فروش کاملتر از ارزش خريد بالاتري برخوردار بوده و برنده اين رقابت خواهد بود.
جمعبندي مقايسه مزدا 3 جديد با پژو 2008
به آخرين بخش از مقاله مقايسه مزدا 3 جديد و پژو 2008 رسيديم؛ پژو ۲۰۰۸ بيشتر مناسب طرفداران پژو و کساني است که خودرويي جديد و متفاوت را ميخواهند. اين خودرو فرانسوي در مقايسه با اغلب کراساوورهاي موجود در اين رنج قيمتي، از طراحي متفاوت و خروجي بالاتري برخوردار است، اما اين دليلي بر برتري آن در همه جهات نيست. در کل مزاياي پژو ۲۰۰۸ را بايد شتاب بالا، ايمني قابلقبول، طراحي جوانپسند و مصرف سوخت اقتصادي عنوان کرد. از طرفي معايب اين خودرو نيز کمبود قطعات يدکي، کمبود امکانات رفاهي، فضاي کوچک و بازار دستدوم کمرونق است.
مزدا ۳ جديد نيز داراي موارد مثبتي مانند کيفيت ساخت بالا، مصرف کم، استهلاک پايين و امکانات مناسب است؛ و معايب اين خودرو نيز شامل گراني قطعات يدکي، فضاي داخلي کوچک و فاصله کم از سطح زمين است. با اين تفاصيل بهنظر ميرسد اگر به دنبال يک سدان جذاب و پرطرفدار هستيد که علاوه بر فضاي مناسب براي يک خانواده کمجمعيت، از امکانات متنوعي نيز برخوردار باشد، بهتر است به سراغ مزدا 3 نيو برويد. همچنين اگر طراحي منحصربهفرد و توان خروجي پيشرانه تنها اولويتهاي شما براي خريد يک کراساوور در اين رنج قيمتي محسوب ميشود، پژو 2008 ميتواند انتخاب خوبي برايتان باشد.