معاینه فنی ملاک اسقاط خودروهای فرسوده میشود؟
ايسنا/ بهدنبال ابطال آييننامه ماده ۸ قانون هواي پاک که درباره سن فرسودگي انواع وسايل نقليه بود، سازمان حفاظت محيط زيست اخيرا پيشنهاد جديد خود را براي اسقاط خودروها به هيات دولت فرستاده است. دبير کميته فني صدور مجوزهاي خودرويي سازمان حفاظت محيط زيست ميگويد که در آييننامه جديد ملاک اسقاط انواع خودروها معاينه فني تعريف شده است.
حدود پنج ماه گذشته آييننامه ماده ۸ قانون هواي پاک که درباره سن فرسودگي انواع وسايل نقليه بود، بر اساس استعلام ديوان عدالت اداري از شوراي نگهبان ابطال شد.
ماجرا از اين قرار بود که فردي درباره اين آييننامه به ديوان عدالت اداري شکايت کرده و ديوان عدالت اداري نيز در اين زمينه از شوراي نگهبان استعلام گرفته بود. پس از آن، بر اساس نظر فقهاي اين شورا تعيين سن فرسودگي براي خودروها خلاف شرع اعلام شد و راي به ابطال اين آييننامه قانون هواي پاک دادند.
اکنون باتوجه به ابطال آيين نامه قبلي ماده ۸ قانون هواي پاک درباره تعيين سن فرسودگي خودروها، سازمان حفاظت محيط زيست پيشنويس جديد اين آييننامه را به هيات دولت ارائه کرده است.
بهزاد اشجعي - دبير کميته فني صدور مجوزهاي خودرويي سازمان حفاظت محيط زيست - درباره برخي جزييات آييننامه جديد اظهارکرد: در آييننامه جديد ماده ۸ قانون هواي پاک - برخلاف آيين نامه قبلي - ملاک اسقاط انواع خودروها معاينه فني است اين درحاليست که پيش از اين براي خودروهاي مختلف سن فرسودگي تعريف کرده بوديم و لازم بود که خودروها پس از رسيدن به سن فرسودگي اسقاط شوند.
وي ادامه داد: بر اين اساس در آييننامه جديد که به هيات دولت ارائه شده است، پيشنهاد دادهايم هر خودرويي که نتواند طي دو دوره متوالي معاينه فني را پاس کند، فرسوده محسوب ميشود و بايد اسقاط شود.
اشجعي در ادامه با اشاره به اينکه علاوه بر اين سني را بهعنوان سن فرسودگي براي انواع مختلف خودروها مشخص کردهايم، تصريح کرد: از اينرو هر خودرويي که به سن فرسودگي برسد نياز است که نظارتها روي آن افزايش پيدا کند و براي مثال بهجاي سالي يکبار در سال سه بار به مراکز معاينه فني مراجعه کند.
به گفته دبير کميته فني صدور مجوزهاي خودرويي سازمان حفاظت محيط زيست اين سن براي خودروهاي مختلف متفاوت است. براي مثال سن فرسودگي و افزايش نظارتها روي خودروهاي شخصي ۱۵ سال است.
وي در ادامه با بيان اينکه در کشورهاي مختلف دنيا نيز چنين روشي ملاک اسقاط خودروها است، گفت: بههرحال در کشور در زمينه معاينه فني مشکلاتي وجود دارد و اعتماد ۱۰۰ درصدي به آن نيست اما اکنون که پيشنهاد دادهايم ملاک اسقاط خودروهاي فرسوده، معاينه فني باشد، نياز است که اهرمهاي نظارتي روي اين مسئله تقويت شوند.
اشجعي در پايان اظهار کرد: براي مثال درحال حاضر خودروهايي که معاينه فني ندارند فقط در تهران و چند کلانشهر ديگر جريمه ميشوند و ساير شهرها موضوع معاينه فني را روي خودروهاي مختلف چک نميکنند. از سوي ديگر نياز است که نظارتها روي مراکز معاينه فني نيز بيشتر شود. بنابراين اصلاح فرآيندها ضروري است. باتوجه به نظري که ديوان عدالت اداري داده بود، معاينه فني تنها راهکاري است که ميتوان براي اسقاط خودروهاي فرسوده دنبال کرد.
بر اساس آخرين مطالعات ۴۰ درصد آلودگي شهر تهران مربوط به خودروهاي فرسوده است همچنين درحال حاضر آلودگي هوا سالانه سبب مرگ ۳۰ هزار نفر در ايران ميشود و ۲.۶ ميليارد دلار خسارتهاي اقتصادي به کشور وارد ميکند.