باشگاه خبرنگاران/ در اين گزارش به سراغ ۲ هاچ‌بک جذاب رفته‌ايم که به‌لطف پيشرانه‌هاي کم‌مصرف و ابعاد کوچک خود، گزينه‌هاي بسيار مناسبي براي ترددهاي روزمره درون شهري محسوب مي‌شوند. ضمن اين‌که ظاهر فانتزي آن‌ها نيز مي‌تواند براي بانوان بسيار جذاب باشد. پس با مقايسه ميتسوبيشي ميراژ و هيونداي i10 با ما همراه باشيد تا درنهايت، ببينيم هرکدام از اين هاچبک‌هاي شهري گران‌قيمت، براي چه سلايق و معيارهايي مناسب‌تر هستند.

معرفي ميتسوبيشي ميراژ و هيونداي i10

سابقه ميتسوبيشي ميراژ به سال 1978 ميلادي بازمي‌گردد، اما اين خودرو تا کم‌تر از يک دهه پيش، يک محصول مستقل محسوب نمي‌شد و درواقع ميتسوبيشي لنسر و ميتسوبيشي کلت (Colt) در برخي از بازارها (از جمله بازار داخلي ژاپن) با نام ميراژ عرضه مي‌شدند، اما از زمان معرفي نسل ششم ميتسوبيشي ميراژ در سال 2012، اين خودرو به يک محصول مستقل در سبد محصولات شرکت ميتسوبيشي ژاپن تبديل شد.

ميتسوبيشي ميراژ نخستين بار با مدل 2015 توسط شرکت «آرين موتور» در بازار کشور ما عرضه شد؛ اما به‌دليل چهره ساده و کمبود امکانات رفاهي، فروش بسيار محدودي را تجربه کرد. شرکت ميتسوبيشي براي سال 2017 دستي به سر و روي اين هاچ‌بک شهري خود کشيد و آن را با چهره‌اي جديد روانه بازار کرد که عرضه اين نسخه فيس‌ليفت‌شده با آپشن‌هاي بيش‌تر، جايگاه ميتسوبيشي ميراژ را در بازار ايران ارتقا داد.

ميتسوبيشي ميراژ نسل ششم براي سال 2020 يک فيس‌ليفت اساسي را تجربه کرد و هم‌اکنون نيز روي خط توليد قرار دارد؛ اما طبيعتاً به‌دليل ممنوعيت واردات خودرو، نسخه مذکور به بازار کشور ما راه نيافت و آخرين نمونه‌هاي اين هاچ‌بک ژاپني در بازار ايران، مدل 2018 هستند.

در سمت مقابل، هيونداي i10 را داريم که به‌عنوان کوچک‌ترين عضو خاندان هيونداي در سال 2007 معرفي شد و در مدت عمر حدود 13ساله خود، سه نسل از آن معرفي شده است. هيونداي i10 جزو معدود محصولات اين خودروساز کره‌اي است که تنها به‌صورت مونتاژ داخل در بازار کشور ما عرضه شد و نسخه وارداتي ندارد.  هيونداي i10 موجود در بازار ايران، نسل دوم اين خودرو است که از سال 2014 تا 2019 روي خط توليد شرکت هيونداي حاضر بود و در سال 2017 يک فيس‌ليفت جزئي را تجربه کرد.

پس از انعقاد برجام و بازگشت تدريجي خودروسازان معتبر جهاني به بازار کشور ما، شرکت کرمان موتور نيز به سراغ شريک تجاري قديمي خود يعني هيونداي رفت و در گام نخست، نسخه فيس‌ليفت هيونداي i10 را در کنار هيونداي i20 به صورت مونتاژ SKD در بازار ايران عرضه کرد. هيونداي i10 در سال 1396 وارد بازار کشور ما شد؛ اما به‌دليل قيمت‌گذاري غيررقابتي، با استقبال مناسبي روبه‌رو نشد و در همان سال از خط مونتاژ کرمان موتور کنار رفت.

مقايسه ميتسوبيشي ميراژ با هيونداي i10 از جنبه طراحي

ميتسوبيشي ميراژ در نسخه‌هاي قبل از فيس‌ليفت، طراحي ظاهري خيلي ساده‌ و اقتصادي را به نمايش مي‌گذاشت؛ اما طراحان ميتسوبيشي در نسخه‌هاي فيس‌ليفت، واقعاً خوب عمل کردند و علي‌رغم اجراي تغييرات نه‌چندان گسترده، موفق شدند هويتي لوکس‌تر را به اين هاچ‌بک کوچک شهري ببخشند.

در نماي جلوي ميتسوبيشي ميراژ، خطوط محدب روي کاپوت در کنار حالت جلوپنجره و نحوه قرارگيري دي‌لايت‌ها درون چراغ‌هاي اصلي، چهره‌اي مصمم و جدي را به اين خودرو بخشيده است. ضمن اين‌که نوارهاي کرومي حاشيه جلوپنجره و روي سپر نيز درون‌مايه‌اي از لوکس‌گرايي را به‌همراه دارد. نماي جانبي اين هاچ‌بک ژاپني نيز به‌لطف رينگ‌هاي دورنگ و جذاب، دوست‌داشتني به ‌نظر مي‌رسد؛ اما طراحي قديمي دستگيره‌ درب‌ها، کمي توي ذوق مي‌زند. نماي عقب ميتسوبيشي ميراژ نيز در عين سادگي، اسپرت و جوان‌پسند طراحي شده است که بال نسبتاً بزرگ بالاي شيشه عقب و خطوط شکسته روي سپر از نکات جذاب اين قسمت هستند.

داشبورد ميتسوبيشي ميراژ نيز خيلي ساده اما هماهنگ طراحي شده است. ضمن اين‌که استفاده از تزئينات مشکي پيانويي در بخش‌هاي مختلف کابين، از ميزان اقتصادي‌بودن طرح کاسته است و حس خوبي را به سرنشينان القا مي‌کند.

هيونداي i10 نيز در نماي جلو به‌لطف ورودي هواي بسيار بزرگ روي سپر، چهره‌اي اسپرت و فراتر از کلاس خود دارد. ضمن اين‌که دي‌لايت‌ها نيز خيلي خلاقانه طراحي شده‌اند و برخلاف اکثر خودروها به صورت دايره‌اي هستند که در هنگام روشن‌بودن، هويتي منحصر‌به‌فرد را براي اين خودرو به ارمغان مي‌آورند.

نماي جانبي هيونداي i10 نيز با وجود خط شانه برجسته و قوس خاص پنجره‌ درب‌هاي عقب، به‌روز و جذاب به نظر مي‌رسد. اما نماي عقب اين کره‌اي کوچک‌اندام را بايد پاشنه آشيل طراحي آن محسوب کرد. جايي که هرچند طراحي شيشه عقب و چراغ‌ها خيلي خوب انجام شده است، اما بخش بزرگ پلاستيکي روي سپر و مه‌شکن‌هاي بزرگ دايره‌اي دوطرف آن، تمام زحمات طراحان را به باد داده و تأثير منفي قابل‌توجهي روي اين نما داشته است.  

کابين هيونداي i10 نيز طراحي مناسبي دارد و ظاهر کلي ادوات قرارگرفته روي داشبورد در کنار دورنگ‌بودن کابين، حس نشستن در خودرويي لوکس‌تر و گران‌تر از آن‌چه که هست را به سرنشينان القا مي‌کند.

براي مقايسه ميتسوبيشي ميراژ و هيونداي i10 از نظر طراحي و به صورت جزئي مي‌توانيم بگوييم که ميتسوبيشي ميراژ در نماي عقب، قوي‌تر ظاهر شده است اما هيونداي i10، نماي جانبي و کابين زيباتري دارد. نماي جلوي نيز جايي است که هر دو خودرو جذاب ظاهر شده‌اند و از اين نظر، امتياز تقريباً يکساني کسب مي‌کنند.

يک نکته جزئي نيز در اين ميان وجود دارد و آن، طيف رنگي شادتر و متنوع‌تر ميتسوبيشي ميراژ نسبت به هيونداي i10 در بازار کشور ما است. اين موضوع در مورد سدان‌ها يا کراس‌اوورهاي خانوادگي، اهميت چنداني ندارد اما براي يک هاچبک شهري که درصد بالايي از خريداران آن را بانوان تشکيل مي‌دهند؛ يک امتياز مثبت محسوب مي‌شود. 

مقايسه مشخصات فني ميتسوبيشي ميراژ با هيونداي i10 

ميتسوبيشي ميراژ با يک پيشرانه 3سيلندر تنفس طبيعي در بازار کشور ما عرضه شده است. اين پيشرانه 1.2 ليتري حداکثر قدرت 79 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 100 نيوتن‌متر را توليد مي‌کند و نيروي خود را از طريق يک گيربکس اتوماتيک ضريب متغير (CVT) به محور جلوي اين هاچ‌بک کوچک ژاپني انتقال مي‌دهد.

شتاب صفرتاصد رسمي ميتسوبيشي ميراژ، 13.9 ثانيه است که براي يک هاچ‌بک کوچک شهري، عدد قابل‌قبولي محسوب مي‌شود. اما بدون شک يکي از مهم‌ترين فاکتورها براي انتخاب يک خودروي شهري، ميزان مصرف سوخت آن است که ميتسوبيشي ميراژ در اين زمينه درخشان ظاهر شده است و با مصرف تنها 4.8 ليتر سوخت به‌ازاي پيمايش هر صد کيلومتر مسافت در سيکل ترکيبي، کم‌مصرف‌ترين خودروي غيرهيبريدي بازار ايران لقب گرفته است.

 در مقابل، هيونداي i10 با پيشرانه‌اي تقريباً هم‌حجم با ميتسوبيشي ميراژ، اما از نوع 4 سيلندر به خط مونتاژ کرمان موتور آمد. اين پيشرانه تنفس طبيعي با حداکثر قدرت 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 121 نيوتن‌متر، به يک گيربکس 4سرعته اتوماتيک متصل مي‌شود و نيروي خود را به محور جلوي اين فرزند کوچک هيونداي منتقل مي‌کند.

با اين همه، هيونداي i10 از شتاب صفرتاصد نسبتا يکساني با ميتسوبيشي ميراژ سه سيلندر برخوردار است. مصرف سوخت ترکيبي اين خودرو نيز 5.9 ليتر در هر صد کيلومتر است که هرچند عدد بسيار خوبي محسوب مي‌شود، اما مقابل رقيب ژاپني خود حرف چنداني براي گفتن ندارد.

مدل خودرو

ميتسوبيشي ميراژ (2017-2018)

هيونداي i10) 1396)

پيشرانه

3 سيلندر تنفس طبيعي با آرايش خطي سيلندرها

4 سيلندر تنفس طبيعي با آرايش خطي سيلندرها

حجم موتور (cc)

1193

1248

حداکثر قدرت

79 اسب‌بخار در 6000 دور

87 اسب‌بخار در 6000 دور

حداکثر گشتاور

100 نيوتن‌متر در 4000 دور

121 نيوتن‌متر در 4000 دور

گيربکس

اتوماتيک ضريب متغير (CVT) مجهز به حالت اسپرت و حالت L (دنده سنگين)

4سرعته اتوماتيک مجهز به تيپ‌ترونيک

مصرف سوخت (ترکيبي)

4.8 ليتر در صد کيلومتر

5.9 ليتر در صد کيلومتر

شتاب صفرتاصد (ثانيه)

13.9

13.8

حداکثر سرعت

167

166

مقايسه امکانات رفاهي ميتسوبيشي ميراژ با هيونداي i10 

ميتسوبيشي ميراژ در نسخه‌هاي فيس‌ليفت، از نظر امکانات رفاهي ارتقا يافت و روي آن امکانات قابل‌توجهي مثل کي‌لس استارتر، گرم‌کن صندلي‌هاي جلو، سنسور نور و باران، کروزکنترل و چراغ‌هاي جلو با تکنولوژي زنون ديده مي‌شود. هرچند اين آپشن‌ها با درنظرگرفتن رده قيمتي خودرو، خيلي کامل و عالي به‌نظر نمي‌رسد، اما در مقام يک خودروي کوچک شهري قابل‌قبول است. مدل‌هاي 2018 ميتسوبيشي ميراژ نيز با تجهيز به سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک، از مدل‌هاي 2017 متمايز مي‌شوند.

در مقابل، هيونداي i10 با امکانات رفاهي اندکي در بازار کشور ما عرضه شده است و تنها برتري آن بر ميتسوبيشي ميراژ، بهره‌مندي از سنسور پارک عقب است. نکته عجيب و مضحک در مورد امکانات رفاهي هيونداي i10، عدم بهره‌مندي اين خودرو از ريموت کنترل براي بازوبسته‌کردن قفل درب‌ها است. اين در حالي است که آپشن مذکور سال‌ها است که حتي در خودروهاي ارزان‌قيمت و قديمي توليد داخل نيز فراگير شده است.

مقايسه ميتسوبيشي ميراژ و هيونداي i10 از نظر امکانات رفاهي را مي‌توانيد به صورت کامل و جزئي در جدول زير مشاهده کنيد:

تجهيزات

ميتسوبيشي ميراژ (2017 – 2018)

هيونداي i10) 1396)

چراغ

چراغ‌هاي جلو زنون، دي‌لايت، سنسور نور، مه‌شکن جلو و عقب

مه‌شکن جلو و عقب، دي‌لايت

سيستم‌هاي مولتي‌مديا

CD، USB، AUX، بلوتوث، 4 بلندگو، پشتيباني از فرامين صوتي

CD، USB، AUX، بلوتوث، 4 بلندگو

رينگ‌ها

15 اينچي آلومينيومي

15 اينچي آلومينيومي

آينه

آينه‌هاي جانبي با تنظيم برقي و گرم‌کن

آينه‌هاي جانبي با تنظيم برقي

تهويه مطبوع

دستي (مدل 2017 ) – اتوماتيک (مدل 2018)

اتوماتيک

صندلي

روکش پارچه‌اي صندلي‌ها، تنظيم دستي صندلي‌هاي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع صندلي سرنشين، گرم‌کن صندلي‌هاي جلو

روکش پارچه‌اي صندلي‌ها، تنظيم دستي صندلي‌هاي جلو

شيشه

شيشه‌هاي برقي (سمت راننده اتوماتيک)

شيشه‌هاي برقي (سمت راننده اتوماتيک)

سيستم‌هاي هشداردهنده

سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستيک (TPMS)

ساير امکانات

کي‌لس استارتر، کروزکنترل، سنسور باران، فرمان با نيروي کمکي الکتريکي، کامپيوتر سفري

فرمان با نيروي کمکي الکتريکي، کامپيوتر سفري

مقايسه ميتسوبيشي ميراژ با هيونداي i10 از جنبه ايمني

رقابت ميتسوبيشي ميراژ و هيونداي i10 در بخش ايمني، خيلي حساس و نزديک‌ به‌ هم دنبال مي‌شود. از يک طرف، هيونداي i10 با ترمزهاي ديسکي در هر دو محور و سيستم کنترل پايداري الکترونيکي (ESP) برتر از ميتسوبيشي ميراژ (با ترمزهاي کاسه‌اي محور عقب و فاقد ESP) ظاهر مي‌شود؛ اما در طرف ديگر، اين ميتسوبيشي ميراژ وجود دارد که با وجود ايربگ‌هاي جانبي و پرده‌اي، در تصادفات از سرنشينان خود بهتر محافظت مي‌کند.

تجهيزات

ميتسوبيشي ميراژ (2017 – 2018)

هيونداي i10) 1396)

تجهيزات ايمني و حفاظتي

سيستم کنترل شروع حرکت در سربالايي (HAC)

سيستم کنترل پايداري الکترونيکي (ESP)، سيستم کنترل شروع حرکت در سربالايي (HAC)

کيسه‌هوا

راننده و سرنشين جلو، جانبي سرنشينان جلو، پرده‌اي سرتاسري (مجموعاً 6 عدد)

راننده و سرنشين جلو (2 عدد)

سيستم ترمز و پايداري

ترمزهاي ديسکي خنک‌شونده در محور جلو و کاسه‌اي در محور عقب، ترمز ضدقفل (ABS)، توزيع الکترونيکي نيروي ترمز (EBD)

ترمزهاي ديسکي خنک‌شونده در محور جلو و ديسکي در محور عقب، ترمز ضدقفل (ABS)، توزيع الکترونيکي نيروي ترمز (EBD)

هر 2 خودروي مورد بحث، در تست تصادف موسسه معتبر Euro Ncap نتيجه مشابه 4 ستاره ايمني را کسب کرده‌اند که البته ميانگين امتيازهاي ميتسوبيشي ميراژ، کمي بالاتر از رقيب کره‌اي بوده است.

مقايسه ميتسوبيشي ميراژ با هيونداي i10 در بخش تجربه رانندگي

مقايسه ميتسوبيشي ميراژ و هيونداي i10 در بخش تجربه رانندگي را با مقايسه فضاي داخلي شروع مي‌کنيم. فاصله بين دو محور ميتسوبيشي ميراژ، دقيقاً 6.5 سانتيمتر بيش‌تر از هيونداي i10 است که اين نکته باعث مي‌شود تا فضاي داخلي اين هاچ‌بک ژاپني (به‌خصوص براي سرنشينان عقب) اندکي بزرگ‌تر از رقيب کره‌اي باشد. از اين‌رو، ميتسوبيشي ميراژ براي آن‌دسته از خريداراني که قصد دارند هرازگاهي با خودروي شهري خود گردش‌هاي آخر هفته در حومه شهر را نيز تجربه کنند، انتخاب بهتري نسبت به هيونداي i10 محسوب مي‌شود.

از نظر کيفيت سواري نيز بايد بگوييم که هر دو خودرو با معيارهاي اين سگمنت، سواري نرم و نسبتاً کم‌تنشي را براي سرنشينان خود به ارمغان مي‌آورند؛ اما در اين بخش نيز ميتسوبيشي ميراژ کمي بهتر از هيونداي i10 ظاهر مي‌شود.

اما در بخش ديناميک رانندگي، ورق برمي‌گردد و هيونداي i10 به‌لطف پيشرانه قوي‌تر، گيربکس AT مجهز به تيپ‌ترونيک و سيستم ESP، هندلينگ و لذت رانندگي بهتري را در مقايسه با رقيب ژاپني خود ارائه مي‌کند. البته در رانندگي‌هاي روزمره شهري، اختلاف قدرت و هندلينگ اين دو خودرو خيلي ملموس نيست، اما در پيمايش مسيرهاي پرپيچ‌وخم و شيب‌دار، هيونداي i10 حس خيلي بهتري را به راننده‌ي خود القا مي‌کند.

مقايسه ميتسوبيشي ميراژ با هيونداي i10 از نظر شرايط بازار و خدمات پس‌ازفروش

در مقايسه ميتسوبيشي ميراژ و هيونداي i10 از نظر وضعيت بازار فروش، بايد بگوييم اين بار شرايط کمي متفاوت است و برخلاف ساير خودروهاي هم‌کلاس در برندهاي ميتسوبيشي و هيونداي، اين ميتسوبيشي ميراژ است که آمار فروش بيش‌تري را در بازار ايران ثبت کرده است. البته دليل اين موضوع نيز به حضور طولاني‌تر محصول ميتسوبيشي در بازار کشور ما برمي‌گردد و شايد اگر مونتاژ هيونداي i10 در کرمان موتور براي چند سال متوالي ادامه پيدا مي‌کرد، درحال‌حاضر شرايط برعکس بود.

البته بايد توجه کنيد که هيچ‌کدام از اين دو خودرو، جزو خودروهاي پرطرف‌دار در بازار کارکرده محسوب نمي‌شوند و با توجه به طيف محدود و خاص خريداران اين سگمنت در بازار کشور ما، براي فروش آن‌ها بايد صبر و حوصله فراواني به‌خرج داد!

در زمينه خدمات پس‌ازفروش نيز هرچند تعداد نمايندگي‌هاي شرکت کرمان موتور در سطح کشور، بيش‌تر از نمايندگي‌هاي شرکت آرين موتور پويا است اما بسياري از اين نمايندگي‌ها از هيونداي i10 پشتيباني نمي‌کنند. ازاين‌رو، مي‌توانيم گستردگي خدمات پس‌ازفروش هر دو خودرو را در يک سطح ارزيابي کنيم. قطعات يدکي هر دو خودرو نيز به ميزان قابل‌قبولي در بازار موجود است و از اين بابت، جاي نگراني وجود ندارد. البته قطعات يدکي هيونداي i10 در مقايسه با قطعات مشابه در ميتسوبيشي ميراژ، قيمت منطقي‌تري دارند. 

جمع‌بندي مقايسه ميتسوبيشي ميراژ با هيونداي i10

در بخش پاياني مقايسه ميتسوبيشي ميراژ و هيونداي i10 و با مروري بر ويژگي‌هاي هريک از اين دو هاچ‌بک کوچک شهري، مي‌توانيم بگوييم که ميتسوبيشي ميراژ در پارامترهاي مصرف سوخت، نرمي سواري، امکانات رفاهي و بازار فروش، برتر از رقيب کره‌اي خود ظاهر شده است. اما در مقابل، هيونداي i10 نيز لذت رانندگي بالاتري را در عين هزينه‌هاي نگه‌داري پايين‌تر به راننده خود هديه مي‌کند. طراحي ظاهري و ميزان ايمني نيز معيارهايي هستند که مي‌توان در آن‌ها، امتياز يکساني به هر دو خودرو داد.

بنابراين اگر به‌دنبال يک هاچ‌بک کوچک شهري هستيد که بتواند گاهي اوقات حس اندکي از لذت رانندگي را نيز براي شما به ارمغان آورد؛ به سراغ هيونداي i10 برويد. در غير اين صورت، ميتسوبيشي ميراژ با مصرف سوخت اقتصادي و امکانات بيشتر خود گزينه ارزنده‌تري محسوب مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar