کاهش ۷ درصدی ظرفیت باطریهای تسلا مدل ۳ پس از ۳۸ هزار کیلومتر
پدال/ هرچند تکنولوژي خودروهاي الکتريکي طي سالهاي اخير بهطور چشمگيري بهبود يافته اما باطريهاي ليتيوم يوني که اکثر اين خودروها از آنها استفاده ميکنند هنوز هم محدوديتها و مشکلاتي دارند. مشکل اصلي اين باطريها اين است که با گذشت زمان بهمرور تخريب ميشوند و کارايي اوليهٔ خود را از دست ميدهند. اين چيزي است که کارانددرايور با تسلا مدل ۳ در آزمايشي طولاني تجربه کرده است. اين وبسايت با مدل ۳ خود بيش از ۳۸ هزار کيلومتر را طي کرده و در اين مدت باطريهاي ۷۵ کيلووات ساعتي آن ۷ درصد از ظرفيت خود را از دست دادهاند که اين معادل ۳۵ کيلومتر از بُرد ۵۰۰ کيلومتري خودرو خواهد بود.
به گفتهٔ کارانددرايور، طي اين مدت، تسلا ۸۴۲ بار به برق وصل شده که در ۵۰۰ مرتبهٔ آن باطريها بيش از ۹۰ درصد شارژ شدهاند. اگر ظرفيت باطريهاي مدل ۳ در هر ۱۶ هزار کيلومتر حدود ۲.۹ درصد کاهش پيدا کند، پس از حدود ۲۰۰ هزار کيلومتر ظرفيت باطريها به حدود ۶۵ درصد از ظرفيت اوليه ميرسد. البته باطريهاي مدل ۳ هشت سال يا ۲۰۰ هزار کيلومتر گارانتي دارند و اگر در اين مدت ظرفيت آنها به زير ۷۰ درصد کاهش پيدا کند، تسلا آنها را با باطريهاي جديدي جايگزين خواهد کرد که حداقل ظرفيت ۷۰ درصد را داشته باشند اما اين باطريها لزوماً کاملاً جديد و نو نخواهند بود.