چرا اتاق خودرو به صدا میافتد؟
خودروکار/ اتاق خودروها بر اثر استفاده بلند مدت، معمولا به صدا ميافتند که البته اين امر براي ماشينها با کيفيت ساخت بالاتر ميتواند ديرتر اتفاق بياقتند، اما علت چيست؟
شايد توجه کرده باشيد که به هنگام نشستن در خودرويي که بيش از پنج سال يا 100 هزار کيلومتر کار کرده است، هنگام حرکت، پيچيدن يا ترمز گيري صداهايي از بدنه خودرو مانند شيشهها، درها و به طور کلي اتاق خودرو شنيده ميشود. اما چه چيز موجب به وجود آمدن اين امر ميشود؟
خودرو از چند هزار قطعه متشکل شده است که به يکديگر متصل شدهاند. اين قطعات بر اثر استفاده طولاني مدت ممکن است اندکي استحکام اوليه خودرو را از دست بدهند و موجب ايجاد سر و صداي داخل کابين شوند.
عوامل متعددي هستند که باعث پديد آمدن اين صداها ميشوند. پستي بلنديهاي سطح جادهها، تايرهاي خودرو و کمک فنرها از جمله مهمترين عوامل هستند. اگر جادهاي داراي پستي بلنديهاي غير استاندارد باشد يا اگر راننده با سرعت زياد در اين نوع جادهها حرکت بکند، به دليل تکانها شديدي که بدنه تحمل ميکند، در طولاني مدت باعث ميشود تا بدنه خودرو به صدا بيفتد.
کمک فنرها نيز در اين امر نقش بسياري دارند. اين قطعات که جزئي از سيستم تعليق خودرو هستند، پس از مدتي استفاده فرسوده ميشوند و خاصيت اوليه خود را از دست ميدهند. اگر به هنگام اقتادن در دست اندازها يا سرعت گيرها صداهاي غير عادي از کمک فنزها به گوش رسيد، به اين معني است که زمان تعويض آنها فرا رسيده است. تعويض نکردن به موقع آنها موجب افزايش استهلاک و ضربات شديدتر به اتاق خودرو ميشود.
از عوامل ديگري که بر اين امر تاثير دارد، نحوه رانندگي کردن خود راننده است. سرعت زياد، ترمزها ناگهاني (موجب آسيب رسيدن به سيستم تعليق و کمک فنرها ميشود)، پيچيدن با سرعت زياد، کم کردن ارتفاع خودرو و استفاده از کمک فنرهاي اسپرت که موجب ميشوند تا ضربات شديدتري به بدنه وارد شود هم از ديگر عوامل ايجاد اين صداها هستند.
گفتني است که در خودروهاي اسپرت که ارتفاع کمتر و کمک فنرهاي خشک دارند، احتمال بروز صداي اتاق، بيشتر از ساير خودروها است.