استقبال قابلتوجه از محصولات جیپ در ژاپن
پدال/ ژاپنيها مدت زيادي است که با برند جيپ آشنا هستند و سابقه اين آشنايي به دوران جنگ جهاني دوم بازميگردد. در آن زمان سربازان ژاپني يک دستگاه جيپ ارتش آمريکا را به دست آورده و آن را به خانه فرستادند تا روي آن مهندس معکوس انجام شود. نتيجه اين کار توليد اولين تويوتا لندکروزر بود. امروز جيپ همچنان در ژاپن محبوب بوده و اين خودروساز آمريکايي به دنبال گسترش کسبوکار طي سه سال آينده است.
اتوموتيونيوز ميگويد اين برنامه جديد شامل افتتاح حداقل ۱۰۰ نمايندگي جديد در ژاپن تا سال ۲۰۲۳ است. در حال حاضر ۸۲ نمايندگي جيپ در اين کشور آسيايي فعاليت ميکنند. طي سه سال آينده جيپ به دنبال دستيابي به فروش بالاي ۲۰ هزار دستگاه در سال بوده و اين در حالي است که سال پيش رکورد فروش ۱۳۵۸۸ دستگاهي را ثبت کرده بود. همچنين عليرغم همهگيري کرونا اين هفتمين سال پياپي است که جيپ در ژاپن رکورد فروش بر جاي ميگذارد.
در واقع ژاپن بزرگترين بازار جيپ رانگلر در خارج از آمريکاي شمالي است. عرضه جيپ رنگيد ۴xe پلاگين هيبريدي نيز طبق انتظارات باعث افزايش جذابيت برند جيپ در ژاپن خواهد شد. اين برند همچنين به صداي مشتريان ژاپني گوش داده و تخفيفهاي کارخانهاي و سيستمهاي ناوبري فابريک را ارائه ميکند. در طول ساليان پيش جيپ صادرات به ژاپن را افزايش داده درحاليکه ساير برندهاي آمريکايي وضعيت خوبي نداشتهاند.
جنرال موتورز تنها با دو برند کاديلاک و شورولت در اين کشور حضور داشته و کوروت و کامارو هم تنها محصولات شورولت در ژاپن هستند. فورد هم چند سال پيش با بازار ژاپن خداحافظي کرده است.
اما يک دليل کليدي ديگر براي محبوبيت فيات-کرايسلر در ژاپن وجود دارد و آن بازاريابي مجازي است. اين خودروساز ۱۰ سال پيش از همهگيري کرونا چنين روشي را بکار گرفته است. فيات-کرايسلر سال پيش برنامهاي ارائه کرد که به مشتريان اجازه ميدهد ۵ ماه اقساط خود را به تعويق بيندازند.
جيپ همچنين برندي به اصطلاح “قهرمان” در ژاپن بوده و به راحتي برندهاي همخانواده يعني فيات و آلفارومئو را شکست داده است. به لطف وجود جيپ، فيات-کرايسلر سهم ۸.۱ درصدي خود از بازار اين کشور در سال ۲۰۱۹ را به ۹.۳ درصد در سال پيش رسانده است.