دوران نمایشگاه های بین المللی خودرو هم به سر آمده
سايپا نيوز/ ماهيت نمايشگاه ها و عرضه نوآوري ها در چند سال گذشته تغيير کرده و کرونا هم به اين تغيير سرعت بخشيده است.
جيمي باترز Jamie Butters دبير نظارت بر محتواي «اتومتيو نيوز» به دلايل افول نمايشگاه هاي بين المللي خودرو پرداخته و مي گويد: شما مي توانيد کريسمس را از ماه آذر به ماه ارديبهشت ببريد اما ديگر همان نخواهد شد.
وي مي گويد: «چند سال پيش از سام اسلاتر Sam Slaughter رئيس هيئت مديره سابق انجمن نمايندگي هاي خودروي ديترويت در مورد نياز نمايشگاه هاي بين المللي به تعريف دوباره و سازماندهي مجدد پرسيدم و او در جواب گفت تغيير زمان کريسمس آسان تر است! جانشين هاي او هم به تجديد ساختار و راه هاي رقابت با نمايشگاه بين المللي CES [نمايشگاه الکترونيک که در لاس وگاس برگزار مي شود] پرداختند اما هر آن چه انجام دادند، به نتيجه ملموسي منجر نشد به خصوص که اکثر خودروسازان مطرح در دنيا ديگر رغبتي به حضور در نمايشگاه بين المللي آمريکا شمالي نشان نمي دادند.»
واقعيت اين است که در سال 2020 مي خواهند همه تقصيرها را به محدوديت هاي به وجود آمده در اثر گسترش و شيوع ويروس کرونا نسبت بدهند اما خيلي پيشتر از آن افول نمايشگاه هاي بين المللي آغاز شده است. حتي در سالي که گذشت، مصرف کنندگان خودرو، رکوردهاي جديدي در خريد تعدادي خاص از خودروها برجاي گذاشتند و اصلاً موضوع اين نيست که خودروسازان پول کافي براي حضور در نمايشگاه ها ندارند، واقعيت اين است که ديگر آنها قصد ندارند پول هاي هنگفت براي نمايشگاه هاي خودروي جهاني صرف کنند.
اکنون تعداد بسيار کمي از خودروسازان هستند که تمايل نشان مي دهند سرمايه بزرگي را به نمايشگاه ديترويت اختصاص دهند و از آن يک رويداد خيره کننده بسازند.
حتي رويدادي «موتور بِلا» Motor Bella که يک نمايشگاه رو باز است و مي توان با رعايت پروتکل هاي بهداشتي از شيوع ويروس در آن پيشگيري کرد، راه و چاره اي براي کشاندن مديران عامل خودروسازان بزرگ و دوربين ها و خبرگزاري ها براي خلق يک رويداد در حد ملي نيست.
حتي قبل از ويروس کرونا، همه نمايشگاه هاي خودرو با افول شديدي مواجه شده بودند، با اين که دست اندرکاران نمايشگاه ديترويت زحمات زيادي کشيده اند اما ديترويت ديگر نمي تواند آينده حمل و نقل نوين را در اين نمايشگاه ترسيم کند. ديگر خودروسازان دنيا اعتقادي به آن ندارند.
حالا ديگر کمپاني هاي بزرگ دنيا بيشتر به رويدادهاي محلي و خاص برند تمرکز مي کنند يا آن که با رويدادهاي آنلاين به سمت کاهش هزينه پيش مي روند. و اين در حالي است که در دوران گذار از خودروهاي بنزيني به خودروهاي برقي و عرضه فناوري هاي جديد در آن از جمله خودران ها، اشکال جديد حمل و نقل نوين شايد نياز به عرصه اي براي به نمايش گذاشتن داشته باشند. وجود اين نمايشگاه ها در گذشته محلي براي اطلاع رساني در خصوص نوآوري ها بود اما حالا اطلاع رساني در خصوص نوآوري ها بايد منتظر روش هايي باشد که هنوز امتحان خود را پس نداده اند.
براي مثال نمايشگاه توکيو که در سال 2019 برگزار شد، آکيو تويودا رئيس هيئت مديره تويوتا هم خود را ملزم مي ديد که با صرف پول اين نمايشگاه را سر پا نگه دارد و با حفظ جذابيت، آن را از لحاظ فرهنگي مرتبط و از لحاظ صنعتي، آموزنده نشان دهد. در اين نمايشگاه هم به سبک نمايشگاه هاي بين المللي از چهره هاي مطرح دعوت شد تا به موفقيت آن کمک کند و بيش از 1.3 ميليون بازديدکننده را به اين نمايشگاه کشاند و با نوآوري هايي مثل e-Palette تويوتا، طراحي مجدد خودروي هيدروژني ميراي، نوآوري هاي فناوري در هوندا و کراس اور جديد آرياي نيسان، سعي در موفق نشان دادن نمايشگاه توکيو داشتند. زماني تويوتا، هوندا و نيسان بودند که به رونق نمايشگاه ديترويت مي افزودند و حالا ترجيح داده اند که اين امکانات را صرف نمايشگاه خودشان در توکيو کنند. اين نمايشگاه بيشتر ژاپني بود و حتي در اين رويداد از مدير عاملان خودروسازان آمريکايي، اروپايي و حتي کره جنوبي هم دعوت نشده بود.
به نظر مي رسد که خودروسازان ژاپني به اين نتيجه رسيده اند که براي صرف هوشمندانه تر پول بهتر است به نمايشگاه هاي محلي بپردازند. چون فرصتي براي دوست داران خودرو فراهم مي آورد که خودروها را خارج از نمايندگي ها و در نمايشگاه هاي محلي برانداز کنند.
اين نوع نمايشگاه هاي محلي بدون رويدادهاي خبري جهاني حتي پيش از شيوع کرونا در حال گسترش و رونق بوده اند. به بياني ديگر، نمي توان انتظار داشت که ديترويت به آن رونق سابق بازگردد.