مقایسه رنو تلیسمان با هوندا آکورد
باشگاه خبرنگاران/ در اين گزارش قصد داريم نسل نهم هوندا آکورد و رنو تليسمان را در حوزههايي نظير طراحي، عملکرد فني، ايمني، امکانات رفاهي و ارزش خريد مورد نقد و بررسي قرار دهيم. اگر شما هم قصد خريد رنو تليسمان يا هوندا آکورد را داريد يا علاقهمند هستيد تا اطلاعات بيشتري درباره اين دو سدان جذاب و با کيفيت بهدست آوريد، در ادامه با ما همراه شويد.
معرفي رنو تليسمان و هوندا آکورد
رنو تليسمان سداني متوسط با ظاهري برگرفته از زبان طراحي جديد شرکت رنو است که اولينبار در سال ۲۰۱۵ و در قالب دو مدل سدان و استيشن به معرض نمايش درآمد. اين خودرو که در کره جنوبي با نام رنو سامسونگ SM6 نيز شناخته ميشود، بر پلتفرم CMF-CD رنو توسعهيافته و از سال ۲۰۱۶ نسخه E2 آن به تعداد نسبتا محدود وارد بازار کشورمان شدهاست. بهواسطه فعاليتهاي شرکت نگين خودرو بهعنوان نماينده رسمي برند رنو در بازار کشورمان، حضور گسترده تليسمان در ايران از سال ۲۰۱۷ و با نسخه E3 کليد خورد.
در طرف ديگر اين ميدان با سدان بسيار معروف ژاپني يعني هوندا آکورد مواجه هستيم. اين خودرو از سال ۱۹۷۶ در ليست توليدات شرکت هوندا جاي گرفته است و يکي از پرفروشترين سدانهاي ژاپني در سطح جهان بهشمار ميرود. نسل نهم هوندا آکورد از سال ۲۰۱۳ پا به بازار ايران گذاشت، اما عليرغم تمامي شايستگيهايي که از آنها برخوردار بود، به دليل عرضه نسبتا محدود و خدمات پس از فروش نهچندان گسترده، نتوانست مانند حريفان کرهاي و ديگر محصولات ژاپني به دسته پرفروشترين سدانهاي بازار ايران ورود کند.
مقايسه طراحي رنو تليسمان با هوندا آکورد
طراحي ظاهري رنو تليسمان در مقايسه با هوندا آکورد 2013-2014 اندکي شکيلتر، چشمنوازتر و مدرنتر بهنظر ميرسد که با توجه به سن کمتر آن، چنين موضوعي چندان دور از انتظار نخواهد بود. حالت خاص و متمايز چراغهاي رنو تليسمان در قسمت جلو و عقب، سبب ايجاد شمايلي بهروز و جوانپسندتر در اين خودرو شدهاست. در ظاهر رنو تليسمان خطوط سيال بيشتري در مقايسه با هوندا آکورد به چشم ميخورد؛ استفاده بهجا و منطقي از خطوط حجمي نيز سبب شدهاست تا بدنه رنو تليسمان از فرمي نسبتا خوشتراش و عضلاني برخوردار باشد. اين در حالي است که هوندا آکورد از ظاهري نسبتا سادهتر بهره ميبرد؛ بهويژه طراحي چراغهاي جلو و عقب هوندا آکورد در مقايسه با رنو تليسمان چندان جذاب بهنظر نميرسد و سبب پديد آمدن چهرهاي نهچندان جذاب براي اين سامورايي ژاپني شدهاست.
البته اين سخن به معناي زشتتر بودن طراحي بيروني آکورد نيست؛ بلکه احتمالا مشتريان زيادي وجود دارند که ظاهر قديمي اما پخته و با اصالتتر هوندا آکورد را به طرح مدرن و اسپرت رنو تليسمان ترجيح ميدهند. بهخصوص که هوندا آکورد در نسخههاي ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ با ظاهري جديد و مهيجتر روانه بازار کشورمان شد و تغييرات اعمال شده بر جلوپنجره، سپرها و چراغهاي آن سبب ايجاد ظاهري خوشايندتر براي اين خودرو شدهاست.
از سوي ديگر، طراحي فضاي داخلي تليسمان نيز با توجه به برخورداري از صفحهنمايش بزرگ روي کنسول مياني و فرم اسپرت غربيلک فرمان به همراه پنل کيلومتر شمار مدرن پشت آن، در مقايسه با طراحي فضاي داخلي هوندا آکورد از جذابيت بصري بيشتري بهره ميبرد. استفاده از برخي خطوط مواج نسبتا نامتقارن در داشبورد هوندا آکورد سبب شدهاست تا طراحي داخلي آکورد کمي متفاوت بهنظر برسد. غربيلک فرمان و پنل کيلومترشمار نيز حالت کلاسيک دارند و در مقايسه با رنو تليسمان اندکي قديميتر احساس ميشوند.
با اين حال کيفيت متريال کابين هر دو خودرو در سطح بالا ارزيابي ميشود و احساس مطلوبي از لمس آنها در ذهن به وجود ميآيد. در بحث گنجايش کابين نيز گرچه هر دو اين سدانهاي ميانسايز وارداتي، فضاي کافي در اختيار ۵ سرنشين بزرگسال قرار ميدهند، اما رنو تليسمان بهواسطه فاصله محوري بيشتر، کابين جادارتري را براي سرنشينان خود فراهم کردهاست.
مقايسه فني رنو تليسمان با هوندا آکورد
در مقاله مقايسه رنو تليسمان و هوندا آکورد اکنون وقت آن رسيده که به سراغ قلبهاي تپنده اين دو سدان فرانسوي و ژاپني برويم. رنو تليسمان يک پيشرانه ۱.۶ ليتري چهار سيلندر توربوشارژ زير درپوش موتور خود پنهان کردهاست؛ اين پيشرانه که با کد TCe200 شناخته ميشود داراي قدرتي معادل ۱۹۰ اسببخار بوده و گشتاور حاصل از آن به ۲۶۰ نيوتنمتر ميرسد. بهرهگيري از يک چنين پيشرانهاي در کنار جعبهدنده ۷ سرعته اتوماتيک دوکلاچه سبب شدهاست تا اين سدان خوشاستايل فرانسوي از چالاکي مناسبي برخوردار شود؛ زيرا رنو تليسمان براي اينکه بتواند از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت دست يابد، تنها به ۷.۷ ثانيه زمان نياز دارد.
اين در حالي است که هوندا آکورد قواي محرکه خود را مديون يک پيشرانه چهار سيلندر تنفس طبيعي به حجم ۲.۴ ليتر است. موتور هوندا آکورد CR برابر ۱۷۳ اسببخار قدرت و ۲۲۶ نيوتنمتر گشتاور توليد ميکند. اين پيشرانه که با يک جعبهدنده پنج سرعته اتوماتيک جفت شده، شتابي معادل ۱۰ ثانيه را براي هوندا آکورد رقم زده است. جعبهدنده اين خودرو در مدل نيوفيس ۲۰۱۶-۲۰۱۷ از نوع CVT بوده و شتابگيري آن نيز کمي سريعتر شدهاست. در ادامه از شما مخاطبان گرامي دعوت ميکنيم تا جدول مقايسه فني اين دو خودرو را مطالعه بفرماييد:
مدل خودرو | رنو تليسمان | هوندا آکورد |
پيشرانه | چهار سيلندر توربوشارژ | چهار سيلندر تنفس طبيعي |
حجم موتور(ليتر) | 1.6 | 2.4 |
حداکثر قدرت | 190 اسببخار | 189 اسببخار |
حداکثر گشتاور | 260 نيوتنمتر | 247 نيوتنمتر |
گيربکس | اتوماتيک دوکلاچه 7 سرعته | اتوماتيک 5 سرعته CVT (در نسخه نيوفيس) |
مصرف سوخت ترکيبي | 6/2 ليتر در هر 100 کيلومتر | 8/7 ليتر در هر 100 کيلومتر |
شتاب صفر تا 100 | 7/7 | 8/9 |
حداکثر سرعت | 225 | 210 |
مقايسه آپشنها و امکانات رفاهي رنو تليسمان
رنو تليسمان در ابتدا بهصورت محدود و تنها با تيپ E2 وارد بازار کشور شد که از آپشنهاي رفاهي نسبتا محدودي برخوردار بود، اما پس از آن سري E2 با مدل ۲۰۱۷-۲۰۱۸ در ايران حضور يافت که امکانات رفاهي قابلتوجهي را در اختيار کاربران خود قرار ميداد. در سوي ديگر، هوندا آکورد نيز در مدل ۲۰۱۶-۲۰۱۷ با نسخه EXL روانه بازار ايران شدهاست که از امکانات رفاهي شايستهاي بهره ميبرد. با مطالعه جدول زير ميتوانيد به جزئيات امکانات موجود در هر دو اين خودروها پي ببريد:
تجهيزات | رنو تليسمان | هوندا آکورد |
چراغ | چراغهاي جلو LED pure vision، چراغهاي C شکل جانبي و چراغهاي عقب LED، چراغ روشنايي در پيچ | چراغهاي جلو زنون، چراغ مه شکن جلو، چراغ روشنايي در پيچ |
سيستم مولتيمديا | Bluetooth – USB – MP3 – SD card – AUX سيستم پخش BOSE به انضمام 13 اسپيکر – سيستم تشخيص صدا | 7 اسپيکر 360 واتي – تشخيص صدا – هندزفري – تنظيم هوشمند بلندي صدا Bluetooth – USB – CD – MP3 – AUX – Apple CarPlay/Android Auto |
صفحهنمايش | 7/8 اينچي – نمايشگر 7 اينچي صفحه کيلومتر | 7 اينچي |
رينگ | 245/45R18 | 215/55R17 |
آينه | آينههاي تاشونده برقي با گرمکن، آينه وسط الکتروکروميک | آينه وسط الکتروکروميک، آينههاي جانبي تاشوندگي برقي و تنظيم برقي |
تهويه مطبوع | اتوماتيک دوگانه – دريچه تهويه عقب – کنترل رطوبت | کنترل خودکار سيستم دوگانه به همراه دريچه براي سرنشينان عقب |
صندلي | روکش چرمي، صندلي راننده 8 حالته برقي، صندلي سرنشين 6 حالته برقي، ماساژور صندليهاي جلو، گرمکن صندليهاي عقب و جلو، سردکن صندلي جلو | روکش چرمي، صندلي راننده 10 حالته برقي، صندلي سرنشين 4 حالته برقي، مموري |
شيشه | شيشهبالابر جلو و عقب برقي آنتي ترپ | شيشهبالابر جلو و عقب برقي |
سيستم هشداردهنده | سيستم هشداردهنده نقاط کور، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور تشخيص اشيا متحرک | سيستم هشداردهنده نقاط کور، تغيير مسير، تصادف از جلو، سنسور پارک عقب |
ساير امکانات | کروز کنترل، کنترل ايستايي در سربالايي، اتوپارک، ۵ حالت رانندگي، تعليق الکترونيکي، سنسور باران، اتولايت، نور بالا خودکار، ارتفاع نور خودکار، فرمان برقي 4 حالته، هدآپ ديسپلي، دوربين عقب به همراه نمايش خطوط کمکي پارک با حرکت فرمان، نويگيشن، استارت دکمهاي، ورود بدون کليد، کول باکس، صندوق پران هوشمند، سانروف و سقف پانوراما | کروز کنترل هوشمند، کنترل ايستايي در سربالايي، دوربين دندهعقب، سنسور نور و باران، انتخاب حالت رانندگي، فرمان 2 حالته حساس بهسرعت، استارت دکمهاي، ورود بدون کليد، سانروف، دوربين عقب به همراه نمايش خطوط کمکي پارک با حرکت فرمان |
مقايسه ايمني رنو تليسمان با هوندا آکورد
هر دو سدان مورد نظر توانستهاند بالاترين امتيازات ايمني را از موسسات معتبر جهاني دريافت کنند. در اين بين رنو تليسمان ۵ ستاره ايمني موسسه يوروانکپ را در کارنامه ثبت کرده و هوندا آکورد نيز موفق به دريافت امتياز TOP SAFETY PICK+ از دپارتمان بيمه و ايمني بزرگراههاي آمريکا(IIHS) شدهاست؛ بنابراين هر دو سدان مذکور ايمني بسيار مطلوبي را به سرنشينان خود ارائه ميدهند و نميتوان يکي را در مقابل ديگري برتر دانست.
تجهيزات | تليسمان | هوندا آکورد |
تجهيزات ايمني و حفاظتي | قفل مرکزي، ريموت کنترل، ورود بدون کليد، کمربند ايمني پيشکشنده و محدودکننده، پشتسري فعال | قفل مرکزي، دورفرمان، ورود بدون کليد، کمربند ايمني پيشکشنده و محدود کننده، پشتسري فعال |
کيسه هوا | 6 کيسه هوا براي راننده و سرنشين جلو، جانبي و پردهاي | 6 کيسه هوا براي راننده و سرنشين جلو، جانبي و پردهاي |
سيستم ترمز | ترمزهاي جلو و عقب خنک شونده، ABS، EBD، BAS | ترمز اضطراري، EBD، ABS، BA |
تجربه رانندگي
رنو تليسمان در مقايسه با هوندا آکورد از چالاکي و شتابگيري سريعتري برخوردار است؛ بنابراين اگر جزو آن دسته از مشترياني هستيد که به دنبال يک رانندگي مهيج و پرشتاب ميگرديد، رنو تليسمان ميتواند نيازهاي شما را بهخوبي برآورده سازد. با اين حال سيستم تعليق خشکتر اين خودرو در مقايسه با هوندا آکورد سبب شدهاست تا راحتي سواري آن به پاي حريف ژاپني نرسد.
هوندا آکورد سواري نسبتا نرمتري را در اختيار سرنشينان خود قرار ميدهد؛ در نتيجه آسودگي، راحتي و نرمي سيستم تعليق آن موجب رضايت افزونتر خانوادهها خواهد شد. مکان قرارگيري ستونها و زاويه شيشههاي هر دو خودرو بهگونهاي است که تسلط مناسب و ديد کافي نسبت به فضاي اطراف را براي راننده فراهم آوردهاند. پايداري تليسمان حين عبور پرشتاب از پيچها و مسيرهاي منحني شکل ميتواند اطمينان خاطر بيشتري در راننده و ساير سرنشينان پديد آورد و در مجموع هندلينگ و قدرت مانورپذيري آن در مقايسه با آکورد بهتر ارزيابي ميشود. ترمزگيري رنو تليسمان و هوندا آکورد نيز ميتواند اين خودروها را سريعا و در حداقل فاصله متوقف کند.
مقايسه شرايط بازار
همانطور که در ابتداي مقاله اشاره شد، هوندا آکورد به دليل عرضه نسبتا محدودتر و وجود برخي مشکلات در بحث خدمات پساز فروش، نتوانست به جايگاهي شايسته در بازار ايران دست پيدا کند و در اين عرصه گويرقابت را به برخي حريفان کرهاي نظير اپتيما و سوناتا واگذار کردهاست. از طرف ديگر رنو تليسمان خودروي نسبتا جديدتري بهحساب ميآيد، اما با توجه به حضور گستردهتر برند رنو در بازار ايران و خدمات پس از فروش بسيار مناسبتر شرکت نگين خودرو، اين خودروي پرتوان و شکيل فرانسوي خيلي زود به يکي از پرطرفدارترين سدانهاي ميانسايز موجود در کشورمان تبديل شد.
بنابراين واضح است که بازار خريدوفروش رنو تليسمان در مقايسه با هوندا آکورد از رونق بيشتري برخوردار است و مشتريان دست به نقدتري در صف خريد آن مشاهده ميشوند. با اين حال هوندا آکورد براي مشتريان و بهويژه خانوادههايي که نياز به يک سدان جادار با سواري راحت و توانايي فني معقول دارند، گزينه مناسبي بهنظر ميرسد؛ بهويژه مشترياني که به اين زوديها قصد فروش اتومبيل خود را ندارند!.
جمعبندي نهايي مقايسه رنو تليسمان با هوندا آکورد
در يک جمعبندي کلي بايد اينطور اظهار داشت که رنو تليسمان بهواسطه برخورداري از مزايايي همچون پيشرانه توانمند، تجهيزات بهروز، کابين جادارتر، عملکرد فني بهتر، پايداري بيشتر، خدمات پس از فروش گستردهتر و بازار دستدوم پررونقتر از ارزش خريد بالاتري در مقايسه با هوندا آکورد برخوردار است.
با اين حال هوندا آکورد نسل نهم بهويژه در نسخه نيوفيس، از ظاهر نسبتا خوشايندي برخوردار شده و با توجه به کيفيت سواري مناسبي که از آن برخوردار است، ميتواند توجهات مشتريان بسياري را بهسوي خود جلب کند. همچنين به دليل برخورداري اين خودرو از پيشرانه تنفس طبيعي، ميزان حساسيت موتور هوندا آکورد نيز نسبت به بنزين کمکيفيت داخلي کمتر از تليسمان بهنظر ميرسد.