با کانسپتر کارکاپتر آشنا شوید؛ یک خودروی هیدروژنی پرنده برای مسابقات اتومبیلرانی
ديجياتو/ استارتاپ فرانسوي MACA مسابقات اتومبيلراني را وارد فاز تازهاي کرده و اخيرا طرحي مفهومي از يک خودروي مسابقهاي پرنده را به نمايش گذاشته است.
اين خودرو که ساختاري شبيه به بدن حشرات دارد، در دسته eVTOLها قرار گرفته و کارکاپتر (Carcopter) نامگذاري شده است.
کارکاپتر توسط راننده کنترل ميشود. MACA اين خودروي پرنده را با پيشرانه هيدروژني متصور شده است
از نظر ابعاد کارکوپتر طولي برابر با 16.4 فوت (5 متر) دارد. همانند خودروهاي فرمول يک، اين خودروي پرنده نيز به صورت تک نفره طراحي شده و پيشرانه آن مشتمل بر 6 موتور برقي است. هر کدام از اين موتورها توانايي توليد 35 کيلووات (حدود 47 اسب بخار) قدرت را داشته و با همکاري هم ميتوانند کارکاپتر را به نهايت سرعت 153 مايل (246 کيلومتر) در ساعت برسانند.
به لطف بهرهگيري از فيبرکربن در قسمتهاي مختلف بدنه، وزن مدل مفهومي کارکاپتر از 600 کيلوگرم تجاوز نميکند. در طراحي اين خودروي مسابقهاي پرنده، بحث ايروديناميک بسيار مورد توجه قرار گرفته؛ اين ويژگي در کنار وزن بسيار پايين، سبب شده کارکاپتر از چابکي و قدرت مانورپذيري بالايي برخوردار باشد.
همانند ديگر خودروهاي مسابقهاي که از آخرين فناوريهاي روز سود ميبرند، کارکاپتر نيز به سيستم کمکي نيمه خودران تجهيز شده تا راننده يا خلبان بتواند با ايمني بيشتري به سمت خط پايان حرکت کند.
همانطور که در بالا نيز اشاره کرديم، استارتاپ MACA به جاي بهرهگيري از پيشرانههاي تمام الکتريکي، به سراغ پيشرانهاي هيدروژني رفته و کارکاپتر را با چنين پيشرانهاي مجسم کرده است. اين استارتاپ اميدوار است تجربيات بدست آمده از عملکرد پيشرانههاي هيدروژني در سري مسابقات مذکور، روزي به توليد خودروهاي eVTOL شهري منجر شود.
بد نيست اشاره کنيم استارتاپ MACA توسط يک خلبان به نام تيري دي بويسويليرز (Thierry de Boisvilliers) و مدير بخش هليکوپترسازي ايرباس يعني مايکل کرولاک (Michael Krollak) پايهگذاري شده است. اين استارتاپ سال گذشته رسما اعلام وجود کرده و در نمايشگاه CES امسال حضور يافته بود. بر اساس برنامهريزيها، اين استارتاپ پرواز آزمايشي کارکاپتر را تا پايان سال و قبل از شرکت در CES 2022 انجام خواهد داد.
نکته جالب اينکه MACA اميدوار است کارکاپتر تا پايان سال 2022 با کسب کليه مجوزهاي لازم براي حضور در مسابقات از سال 2023 آماده شود، موضوعي که البته خيلي خوشبينانه به نظر رسيده و بعيد است در عرض دو سال آينده شاهد برگزاري مسابقه خودروهاي پرنده باشيم.
ناگفته نماند مسابقات اتومبيلراني با شتاب زيادي در حال تکامل بوده و به سرعت خود را با تکنولوژيهاي روز همگام ميکنند. رقابتهاي فرمول E و Extreme E دو نمونه بارز اين امر هستند که در آنها از پيشرانههاي الکتريکي براي تامين نيروي خودروها استفاده ميشود.