خودروکار/ کاتاليست يک قطعه در مسير خروجي اگزوز خودرو است و چيزي حدود 90 درصد گاز‌هاي سمي خروجي از اگزوز را تبديل به مواد غير سمي مي‌کند.


کاتاليست‌ها قطعه‌هايي هستند که بسته به کارايي آن‌ها از مواد گران بهايي مانند پلاتين، پالاديوم و همچنين موادي غير گران بها مانند آهن، نيکل و مس تشکيل شده‌اند.

عموما سه ماده سمي از اگزوز خودروها خارج مي‌شوند که شامل اکسيد‌هاي نيتروژن، مونواکسيد کربن و هيدروکربن‌ها هستند. کاتاليست‌ها وظيفه دارند تا اين سه ماده سمي را از طريق اکسيداسيون تبديل به مواد غير سمي کنند.

دو نوع کاتاليست وجود دارند که "دوگانه" و "سه‌گانه" نام دارند.

*دوگانه: اين نوع در خودروهاي ديزلي به منظور کاهش آلاينده‌هاي مونواکسيد کربن و هيدروکربن‌هاي نسوخته استفاده مي‌شوند. اما نکته منفي درباره اين نوع کاتاليست‌ها اين است که نمي‌توانند اکسيد‌هاي نيتروژن را خنثي کنند به همين دليل در خودروهاي سواري با سوخت بنزيني به کار نمي‎‌روند.

*سه‌گانه: کاتاليست‌هاي سه‌گانه هر سه نوع گاز سمي را از طريق اکسيداسيون تبديل به مواد غير سمي مي‌کنند:
1- کاهش اکسيدهاي نيتروژن به اکسيژن و نيتروژن
2- تبديل مونوکسيدکربن به دي اکسيد کربن از طريق اکسيداسيون
3- تبديل هيدروکربن هاي نسوخته و تبديل آنها به دي اکسيد کربن و آب

توجه شود که عمر مفيد کاتاليست‌ها بين 50 تا 60 هزار کيلومتر يا 4 سال است. پس از اين مدت اين قطعات ديگر کارايي سابق را نخواهند داشت و طبيعتا موجب افزايش آلايندگي خودروها مي‌شوند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar