نماد آخرین خبر

ممنوعیت تولید خودرو 2 ستاره یک سال بعد از اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو

منبع
فارس
بروزرسانی
ممنوعیت تولید خودرو 2 ستاره یک سال بعد از اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو

فارس/ عضو کميسيون صنايع مجلس با بيان اينکه بر اساس طرح ساماندهي صنعت خودرو، توليد جديد خودروهاي 2 ستاره بعد از گذشت يکسال از اجراي قانون ممنوع است، گفت: حذف قيمت‌گذاري دستوري خودروهاي برقي و هيبريدي از ديگر حمايت‌هاي هدفمند است.
 
روح‌الله ايزدخواه عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي درباره آخرين وضعيت طرح ساماندهي صنعت خودرو که در اين کميسيون در حال بررسي است، اظهار داشت: وقتي عرضه خودرو از تقاضا در بازار کمتر باشد، بايستي بدانيم که تقاضاي واقعي ملاک قيمت است و در همين زمان است که دلال‌ها از اين وضعيت نهايت سوء استفاده را کرده و در بازار جولان مي‌دهند.


** هر کد ملي در قرعه کشي خودروسازان 10 ميليون خريد و فروش مي‌شود
وي افزود: برخي اعلام مي‌کنند که در عرضه خودرو در بورس که همه چيز بر اساس کدملي است امکان خريد و فروش اين کد وجود دارد اين در حالي است که در ثبت‌نام‌هاي فعلي خودروسازان هم متأسفانه اخباري از خريد و فروش کد ملي مردم وجود دارد و در قرعه‌کشي سوء استفاده‌هاي مختلفي مي‌کنند و حتي شنيده‌ام که 10 ميليون تومان به فردي که خودرو ندارد مي‌دهند تا بتوانند از کد ملي او استفاده کنند، لذا نمي‌توانيم به عرضه خودرو در بورس ايرادي بگيريم.

عضو کميسيون صنايع مجلس تصريح کرد: 20 ماده در طرح ساماندهي صنعت خودرو وجود دارد که به موضوع توليد، کيفيت، ساخت داخل و ... تأکيد کرده‌ايم البته اين طرح در جامعه به عرضه خودرو در بورس معروف شده است اما اين موضوع فقط 3 تا 4 ماده از طرح 20 ماده‌اي صنعت خودرو را تشکيل مي‌دهد.

ايزدخواه خاطرنشان کرد: در طرح ساماندهي صنعت خودرو يکي از مواد به موضوع واردات خودرو مربوط است که در آن اعلام شده امکان واردات خودروي صفر از همه کلاس‌ها و خودروي کارکرده از کلاس‌هاي غير از A و B وجود دارد ضمن اينکه 50 درصد واردات بايستي به کلاس‌هاي A و B تعلق پيدا کند چرا که قدرت خريد مشتري و عموم جامعه فراهم شود و نگاه به واردات خودرو صرفاً واردات خودروهاي لوکس نباشد.


** واردات خودرو ديگر انحصاري نبوده و نبايد به کشور فشار ارزي وارد کند
وي تأکيد کرد: در طرح ساماندهي صنعت خودرو انحصار واردات برداشته شده است و هر کسي مي‌تواند اين کار را انجام دهد و اين ظرفيت براي اشخاص حقيقي و حقوقي به منظور واردات خودرو فراهم است و نبايستي صرفا نمايندگي‌ها و برخي اشخاص نورچشمي اقدام به واردات خودرو کنند و اين واردات از هر جا که امکانپذير است مي‌تواند صورت گيرد.

عضو کميسيون صنايع مجلس درباره جزئيات اين موضوع گفت: درباره محل ارز تأمين شده براي واردات خودرو هم چند دستورالعمل در نظر گرفته‌ايم که البته تأکيد کرده‌ايم اين کار نبايد منجر به فشار ارزي به کشور شود لذا بايد ارز واردات خودرو از محل صادرات خودرو و يا صادرات قطعه باشد ضمن اينکه از محل درآمدهاي صادرات نفت خام هم چنين چيزي امکانپذير است؛ از محل درآمدهاي صادراتي کالاهاي صنعتي نهايي هم مي‌توانيم درآمدزايي کرده و براي واردات خودرو استفاده کنيم البته اين کار بايستي به شرط کسر يارانه‌هاي توليدي باشد.

ايزدخواه تأکيد کرد: واردات خودرو از محل ارز اشخاص و يا ايرانيان خارج از کشور هم امکانپذير است.



** جزئيات ممنوعيت خودروهاي 2 ستاره و 3 ستاره از سال‌هاي بعد
نماينده مردم تهران در مجلس گفت: در يکي از موارد طرح ساماندهي صنعت خودرو به افزايش کيفيت تأکيد کرده‌ايم که اتفاقا ماده‌ بسيار سختي است به طوري که يکسال بعد از قانون امکان توليد خودروي جديد زير 2 ستاره که بي‌کيفيت است وجود نخواهد داشت و هر سال هم که از اجراي اين قانون مي‌گذرد يک پله سخت‌تر خواهد شد به طوري که بعد از دو سال از گذشت اجراي قانون امکان توليد خودروي جديد زير سه ستاره وجود ندارد و بعد از گذشت سه سال از اجراي اين قانون امکان توليد خودروي جديد زير 4 ستاره امکانپذير نيست و عملاً بعد از گذشت سه سال از اجراي اين قانون هيچ خودروسازي نمي‌تواند خودروي توليدي جديد زير 4 ستاره را به بازار عرضه کند. در اين طرح دست شوراي رقابت را تا حدودي باز گذاشته‌ايم تا بتواند بر حسب شرايط تغييراتي را در اجراي اين موضوع بدهد.

وي تأکيد کرد: در تعدادي ديگري از ماده‌هاي طرح ساماندهي صنعت خودرو حمايت بسيار خوبي از خودروهاي برقي و هيبريدي صورت گرفته است به طوري که ما حتي بحث قيمت‌گذاري دستوري اين خودروها را حذف کرده‌ايم و اعلام کرده‌ايم توليدکنندگان خودروي هيبريدي مي‌توانند با قيمتي که خودشان اعلام مي‌کنند چنين خودرويي را توليد کرده و به بازار عرضه کنند.


** اشخاص حقيقي يا حقوقي ديگر نمي‌توانند بالاي 20 درصد سهام خودروسازان را داشته باشند
عضو کميسيون صنايع مجلس گفت: در مورد فروش خودروها در بورس هم اين موضوع را اضافه کنم که مابه‌التفاوت قيمت تمام شده و قيمت فروش رفته در بورس به حساب دولت واريز شود امان اين موضوع را براي خودروهاي هيبريدي و برقي برداشته‌ايم و اعلام کرده‌ايم تا 5 سال اين مابه‌التفاوت گرفته نشده و متعلق به خودروسازان خواهد بود که اين کار مشوق خوبي براي خودروسازان به منظور توليد خودروهاي برقي و هيبريدي است.

ايزدخواه گفت: در طرح ساماندهي صنعت خودرو چند ماده هم به موضوع سهامداري خودروسازان اشاره کرده‌ايم و اعلام کرده‌ايم که سهام‌هاي تودلي و تو در تو و چرخشي بايستي فروخته شود که براي اين کار مهلت زماني هم در نظر گرفته‌ايم اين در حالي است که رقم اين دسته از سهام‌ها هم بالاست و نزديک 30 درصد است.

وي گفت: 30 درصد سهام سايپا و 20 درصد سهام ايران‌خودرو از جمله سهام‌هاي تو در تو و تو دلي محسوب مي‌شود و اعلام کرده‌ايم که هيچ کسي اعم از حقيقي يا حقوقي از اين پس نمي‌تواند بالاتر از 20 درصد سهام خودروسازان را در اختيار داشته باشد و اين کار شامل دولت و اشخاص هم مي‌شود. هر چند که سهام دولت در اين دو خودروساز بزرگ کشور اسماً زير 20 درصد است که بناي ما با اجراي اين ماده آن است که بتوانيم جلوي تضاد منافع را بگيريم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره