بزرگترین شرکت نفتی ژاپن، خودرو برقی تولید میکند

زوميت/ غول نفتي ايديميتسو ژاپن با همکاري تاجيما ايوي از خودروي الکتريکي کوچکي رونمايي کرد که داراي شعاع حرکتي ۱۰۰ کيلومتر است و تا پايان سال جاري براي فروش عرضه ميشود.
هر روز شواهد بيشتري به چشم ميخورد که تقريبا روزهاي استفاده از پيشرانه احتراق داخلي به پايان رسيده است. اين روزها با نگاهي به اخبار در سراسر دنيا متوجه موج آرامي ميشويم که به سمت توليد خودروي الکتريکي حرکت ميکند و در آينده احتمالا با شتاب بيشتري همراه خواهد بود. به گزارش اتوبلاگ، دومين شرکت بزرگ نفتي ژاپن فروش خودروي الکتريکي را از اواخر سال جاري آغاز ميکند. ايديميتسو کوزان (Idemitsu Kosan)، پيشبيني ميکند که مصرف بنزين در سالهاي آينده کاهش غير قابل برگشتي خواهد داشت و به همين علت، در حال توسعه اين خودرو بهعنوان راهي براي حفظ کسبوکار ۶۴۰۰ پمپ بنزين خود در سراسر ژاپن است.
ايديميتسو در سال ۱۹۱۱ تأسيس شد و يکي از قديميترين شرکتهاي پتروشيمي و پالايش نفت در ژاپن است. به گفتهي خبرگزاري Nikkei ژاپن، اين شرکت شاهد پايان يافتن نفت است و به همين علت با يک شرکت سازندهي خودروي الکتريکي به نام تاجيما ايوي (Tajima EV) همکاري کرده تا خودروي کوچک شهري براي کاهش آلايندگي هوا توليد کند.
خودروي ايديميتسو بهعنوان وسيله نقليه الکتريکي محدود (NEV) با ظرفيت پيمايش ۱۰۰ کيلومتر (۶۲ مايل) و حداکثر سرعت ۶۰ کيلومتر بر ساعت (۳۷ مايل بر ساعت) معرفي شده است. اين خودرو از چهار صندلي براي نشستن سرنشينان بهره ميبرد و اندازهاي کوچکتر از مدلهاي شهري ژاپني (kei car) دارد. بدنهي خودرو از پلاستيک فوق مستحکم ساخته شده است و از دانش فني پتروشيمي ايديميتسو در ساخت آن استفاده ميشود. اين خودروي برقي قيمتي در حدود ۹۵۰۰ دلار خواهد داشت؛ البته موج اخير ورود خودروهاي کامپکت ارزانقيمت از چين، احتمالا نيمي از هزينههاي محلي آن را کاهش ميدهد.
ايديميتسو قصد دارد خودروهاي ايستگاههاي سوخت خود را بفروشد، سرويس و تعمير کند و به اين مکانها که ممکن است روزي ديگر بنزين عرضه نکنند، روح تازهاي ببخشد. اين شرکت مطمئن است که با داشتن شبکهاي از فروشندگان، ميتواند از ساير تازهواردان به اين حوزه جلوتر باشد.
کلمهي تاجيما در نام Tajima EV، کسي به غير از قهرمان افسانهاي اتومبيلراني يعني نوبوهيرو تاجيما ملقب به «اعجوبه» و دارندهي رکورد پايکس پيک هيل کلايمب نيست. پس از رکوردشکني و ارتقاي ۱۰ ثانيهاي زمان ۱۰ دقيقهاي مسير در سال ۲۰۱۱، تاجيما به کلاس خودروهاي الکتريکي روي آورد.
تاجيما همچنان به ساخت خودروي مسابقهاي براي خود و ديگران ادامه ميدهد؛ اما يکي از طرفداران خودروهاي برقي است و شرکتش يک خودروي کوچک شهري و يک تاکسي برقي شبيه اتوبوس توليد کرده است. در اين سرمايهگذاري مشترک افرادي مانند کن اوکوياما، مدير سابق پينينفارينا و طراح مدلهاي مفهومي هفتاد و پنجمين سالگرد فراري انزو و مازراتي بردکيج (Birdcage) نيز حضور دارند.
دولت ژاپن قصد دارد تمام خودروهاي جديد را تا اواسط دهه ۲۰۳۰ برقي کند. خودروي برقي ايديميتسو و تاجيما که هنوز نام آن مشخص نيست، اواخر امسال براي فروش در بازار عرضه ميشود. اين خودرو در محل کوچکي در کارگاه خودروهاي مسابقهاي تاجيما ساخته شده است؛ اما اگر فروش خوبي داشته باشد، تاجيما و ايديميتسو کارخانهاي براي توليد خودروهاي بيشتر اختصاص ميدهند.