معرفی خانوادهٔ فیسلیفت هیوندای کُنا مدل ۲۰۲۲ برای بازار آمریکا
پدال/ هيونداي پس از معرفي فيسليفت کراساوور کُنا در بازارهاي جهاني، حالا خانوادهٔ اين کراساوور سابکامپکت را براي بازار ايالاتمتحده هم معرفي کرده است. کُنا مدل ۲۰۲۲ که قرار است بهار آينده راهي نمايندگيهاي فروش در آمريکا شود، از دماغهاي کاملاً جديد با جلوپنجرهٔ عريضتر برخوردار شده که توسط چراغهاي جديدي احاطه شده است. اين ماشين همچنين به ديلايتهاي LED جديد و سپر جلوي آفروديتر با محافظ تزئيني مجهز شده است. تغييرات ظاهري کُنا با چراغهاي بروز شده و سپر عقب جديد، به بخش پشتي آنهم کشيده شده و رينگهاي آلياژي تازه نيز بهروزرسانيهاي ظاهري خودرو را تکميل کردهاند.
حجم تغييرات در داخل خودرو کمتر است اما بااينحال در اينجا هم کُنا به نمايشگر هشت اينچي بزرگتر سيستم اطلاعاتي-سرگرمي با اندرويد اتو و اپل کارپلي بيسيم مجهز شده است. براي اين کراساوور کرهاي صفحه آمپر ديجيتالي ۱۰.۲۵ اينچي جديد و نمايشگر ۱۰.۲۵ اينچي براي سيستم اطلاعاتي-سرگرمي با ناوبري GPS هم قابل سفارش است. خريداران کُنا مدل ۲۰۲۲ همچنين از کنسول مرکزي بازطراحي شده، تريم آلومينيومي مصنوعي و نورپردازي در نگهدارندههاي ليوان هم برخوردار خواهند شد. علاوه بر اين، مهندسين هيونداي تلاش کردهاند تا با استفاده از شيشهٔ جلوي آکوستيک و عايقهاي بيشتر، لرزش و صداي داخل کابين را به حداقل برسانند.
کُنا همچنان با همان سيستمهاي کمکرانندهٔ قبلي به بازار عرضه ميشود اما حالا براي مدل ۲۰۲۲ سيستم دستيار رانندگي بزرگراه هم به آنها اضافه شده است. اين سيستم خودرو را در خط خود و در فاصلهاي مشخص با خودروهاي جلويي حفظ ميکند و ميتواند سرعت خودرو را متناسب با محدوديتهاي بزرگراه تنظيم کند. هرچند فاصلهٔ محوري کُنا تغيير نکرده و همچنان ۲,۶۰۱ ميليمتر است اما طول آن ۵۱ ميليمتر بيشتر شده و از آن مهمتر، فضاي پاي سرنشينان عقب با ۱۵ ميليمتر افزايش به ۸۹۴ ميليمتر رسيده است.
کُنا مدل ۲۰۲۲ در نسخهٔ پايه با يک پيشرانهٔ ۲ ليتري چهار سيلندر تنفس طبيعي در ايالاتمتحده عرضه ميشود که ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نيوتن متر گشتاور دارد. انتقال نيروي اين موتور توسط گيربکس هوشمند IVT هيونداي (اين گيربکس هيونداي نسخهاي از همان گيربکس CVT است که در آن تسمهٔ معمولي با زنجير جايگزين شده است) صورت ميگيرد و براي آن سامانهٔ چهارچرخ محرک هم قابل سفارش است.
اضافه شدن نسخهٔ N Line به خانوادهٔ کُنا
يکي ديگر از تغييرات کُنا، اضافه شدن نسخهٔ اسپرت N Line به خانوادهٔ آن براي مدل ۲۰۲۲ است. اين نسخه از دماغهاي اسپرتتر با وروديهاي هواي بزرگتر و جلوپنجرهٔ منحصربهفرد به همراه يک اسپويلر کوچک بجاي صفحه محافظ روي سپر برخوردار است. ديگر ويژگيهاي کُنا N Line هم شامل روکشهاي جانبي همرنگ بدنه، رينگهاي ۱۸ اينچي آلياژي و نماي عقبي تهاجميتر با ديفيوزر و دو سر اگزوز ميشود. تغييرات داخلي اين نسخه اما جزئي بوده و صرفاً شامل تودوزي مشکيرنگ با دوخت قرمز، پدالهاي آلياژي و نشان N روي صندليها، غربيلک فرمان و شيفتر دنده ميشود.
کُنا N Line به يک پيشرانهٔ ۱.۶ ليتري چهار سيلندر توربو مجهز است که ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نيوتن متر گشتاور دارد. براي انتقال قدرت اين موتور هم يک گيربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه در نظر گرفته شده که وعدهٔ راندماني فوقالعاده و همينطور تعويض دندههاي سريع و بيوقفه را داده است.
کُنا الکتريکي با بُرد ۴۱۵ کيلومتر
کساني که خواهان نسخهاي سازگاربامحيطزيست هستند ميتوانند کُنا الکتريکي مدل ۲۰۲۲ را انتخاب کنند. اين نسخه در ظاهر از همان بهروزرسانيهاي نسخههاي بنزيني سود ميبرد اما جلوپنجرهٔ تزئيني قبلي آن حالا حذف شده تا خودرو نماي سادهتري داشته باشد. کُنا الکتريکي به يک پکيج باطري ۶۴ کيلووات ساعتي ليتيوم يوني مجهز است که يک موتور الکتريکي با ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۹۵ نيوتن متر گشتاور را تغذيه ميکند. به لطف اين باطريها، کراساوور الکتريکي هيونداي با هر بار شارژ ميتواند تا ۴۱۵ کيلومتر را طي کند.
کُنا الکتريکي به سيستم شارژ سطح دو مجهز است که امکان شارژ با ظرفيت ۷.۲ کيلووات را فراهم ميکند. اين شارژر از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد باطريها را ظرف ۹ ساعت و ۱۵ دقيقه شارژ ميکند. البته خوشبختانه با استفاده از شارژرهاي سريع DC ميتوان از ۱۰ تا ۸۰ درصد از باطريها را ظرف ۴۷ دقيقه شارژ کرد. هيونداي فعلاً قيمتگذاري خانوادهٔ کُنا مدل ۲۰۲۲ را اعلام نکرده است.