
پژو 206 تیپ 2 کارکرده بخرم یا تیبا 2 صفرکیلومتر؟

همراه مکانيک/ بازار پرتلاطم و بيثبات امروز شرايط را براي خريداران خودرو سختتر کرده و انتخابها محدودتر شده است. از اين رو گاهي براي خريد خودرو نبايد فقط به نمونههاي صفرکيلومتر فکر کرد چون گاهي با همان بودجه امکان خريد خودرويي دستدوم و البته بهتر و کمکارکرد نيز وجود دارد. در اين مقاله قصد داريم ارزش خريد دو خودروي تقريباً اقتصادي را با هم مقايسه کنيم که هر دو در کلاس خود گزينههاي پرطرفداري محسوب ميشوند. پژو 206 تيپ 2 کارکرده يا تيبا 2 صفرکيلومتر. اگر شما نيز بين انتخاب يکي از اين دو خودرو مردد هستيد، پيشنهاد ميکنيم تا آخر مقاله با ما همراه باشيد.
درمورد پژو 206 واضح است اين خودرو يکي از موفقترين محصولات بازار خودروي داخلي ايران محسوب ميشود. هاچبکي اقتصادي و جوانپسند که بهعلت استقبال خوب و رضايت خريداران همچنان روي خط توليد ايران خودرو قرار دارد. با گذشت دو دهه از توليد اين هاچبک فرانسويالاصل جذاب، هنوز انتخاب اول بسياري از مشتريان در اين بازه قيمتي پژو 206 است. تيپ 2 مورد بررسي به همراه پژو 206 تيپ 5، طبق آمار پرفروشترين تيپهاي پژو 206 در ايران هستند که توليد آنها همچنان ادامه دارد.
در آن سوي مقايسه، تيبا 2 صفرکيلومتري قرار دارد که از سال 93 به بازار داخلي راه پيدا کرده است و در همين زمان کوتاه توانست به محبوبيت فراواني در بازار کشور دست يابد. تيبا 2 محصول کمپاني رقيب يعني سايپا است و در واقع بهعنوان نسخه هاچبک تيبا صندوقدار به بازار راه پيدا کرده است.
پژو 206 تيپ 2
پژو 206 تيپ 2، نسخه ارتقاءيافته تيپ يکي است که ديگر توليد نميشود. همانند پژو 206 تيپ 1، اين خودرو نيز ميزبان يک پيشرانه TU3 1.4 ليتري و 4 سيلندر است که نيرويي معادل 75 اسب بخار در 5300 دور در دقيقه و گشتاور 118 نيوتنمتر در 3400 دور در دقيقه توليد ميکند. نيروي توليدي حاصل از پيشرانه از طريق سيستم انتقال قدرت 5 سرعته دستي به چرخهاي جلو منتقل و سبب حرکت خودرو ميشود.
پژو 206 تيپ 2 از سال 90 به ترمز ABS مجهز شده است و در ميان خودروهاي داخلي عملکرد کاملاً مناسبي دارد. در بخش امکانات و تجهيزات رفاهي، عليرغم فروش بالا، پژو 206 تيپ 2 تقريباً ما را نااميد ميکند چون به جز ايموبيلايزر، قفل مرکزي، سنسور دندهعقب و 2 عدد کيسه هواي راننده و سرنشين جلو چيزي براي ارائه ندارد. لازم به يادآوري است سيستم تهويه و شيشه بالابر عقب تيپ 2 همچنان بهصورت دستي است.
تيبا 2
اما در سمت ديگر اين مقايسه بر حسب سابقه توليد خودرويي جوانتر به نام تيبا 2 قرار دارد. اين خودروي کوچک شهري که يکي از صفر کيلومترهاي ارزان بازار خودرو بعد از پرايد است از پر تقاضاترين محصولات شرکت سايپا نيز محسوب ميشود. زير کاپوت تيبا 2 يک موتور ۴ سيلندر خطي ۱۵۰۳ سيسي قرار دارد که حداکثر قدرت آن ۸۷ اسب بخار و ۱۲۸ نيوتنمتر است. گيربکس تيبا 2 از نوع ۵ سرعته دستي، ترمز جلو ديسکي و ترمز عقب از نوع کاسهاي است.
در بخش تجهيزات و امکانات رفاهي، تيبا 2 نيز حرفي براي گفتن ندارد و مانند رقيب از حداقل امکانات بهره ميبرد. کيسه هواي راننده و سرنشين جلو، ترمز ABS، سيستم ضدسرقت، ايزو فيکس تمام چيزي است که سايپا براي خريداران تيبا 2 مهيا کرده، البته براي امکانات بيشتر، شرکت سايپا تيپ پلاس را براي اين خودرو در نظر گرفته است که براي خريد آن بايد چند ده ميليون تومان اضافه پبپردازيد!
پژو 206 تيپ 2 کارکرده يا تيبا 2 صفرکيلومتر
هر دو خودرو محصولاتي نسبتاً ارزانقيمتي در سبد شرکت توليدکننده هستند و از نظر اندازه کابين و کلاس در يک دستهبندي جاي ميگيرند. در بخش طراحي خارجي، پژو 206 عليرغم گذشت سالهاي طولاني از توليد آن، همچنان خودرويي جذاب و زيبا به نظر ميرسد و در مقايسه با بسياري از محصولات داخلي يک سر و گردن بالاتر ايستاده است.
چراغهاي کشيده جلو، شيب جذاب کاپوت و استفاده از خطوط منحني مناسب در نهايت مجموعه زيبايي به نمايش گذاشته و عليرغم انتقاداتي که به تغيير نکرن طراحي آن طي سالهاي گذشته وارد است، به هيچ وجه شکل و شمايل يک خودروي قديمي را تداعي نميکند. تنها پاشنه آشيل طراحي خارجي پژو 206 تيپ 2، ظاهر تکراري آن براي سالهايي طولاني است که ميتواند خريداران را به سمت خودروهاي چيني با ظاهري متفاوت سوق دهد.
اما درمورد تيبا 2 قضيه کمي فرق ميکند، اين خودرو دومين خودروي ملي است که درست در کش و قوس آغاز تحريمهاي بينالمللي و داستان و حرف و حديثهاي ناايمن بودن پرايد متولد شده است. نماي ظاهري تيبا با آنچه در شعار رونمايي معرفي شد، (يعني زيباي ايراني) فاصله بسيار زيادي دارد. اگر چه طراحي اين خودرو با کمک گروه ايتاليايي IET و شرکت آنجلينيديزاين انجام شده است اما حرف جديد زيادي براي گفتن ندارد. تيبا 2، با تغييراتي اندک در طراحي تيبا صندوقدار توليد شد که چندان مثبت محسوب نميشود و در حقيقت اندازه کوچک جلوپنجره و فاصله زياد چراغها از آن، شکلي ناهماهنگ و غيرمدرن به نمايش گذاشته است. در اين بين تنها طراحي نماي عقب اين خودرو نسبت به پرايد 111 و نسخه صندوقدار وضعيت بهتري دارد و اندکي دلگرمکننده است.
در بخش کابين نيز 206 به لطف فرانسويها کابيني جذاب دارد که هنوز هم راضيکننده به نظر ميرسد، اما تيبا 2 همان کجسليقگي ظاهري را به داخل کابين نيز تعميم داده است و جذابيت خاصي براي ارائه ندارد. روکش صندليهاي بيکيفيت، فرمان ساده و قديمي، داشبورد خيلي ساده و استفاده افراطي از پلاستيک خشک، در مجموع بسيار نااميدکننده به نظر ميرسد. هردو خودرو در بخش فضاي سرنشينان عقب با محدوديت مواجه هستند و فضاي کمي براي آنها در نظر گرفته شده است.
از نظر فني و عملکرد پيشرانه، شتاب صفر تا صد پژو 206 تيپ 2 در حدود 14 ثانيه است که نسبت به تيبا 2 با 13 ثانيه تفاوت چنداني ندارند. مصرف سوخت ترکيبي تيبا 2، 5/6 ليتر در هر صد کيلومتر است که در اين مورد نيز با پژو 206 تيپ 2 با مصرف 4/6 خيلي متفاوت نيست. در بخش تجهيزات و امکانات رفاهي نيز دو خودرو دوشادوش هم در پايينترين سطح امکانات قرار گرفتهاند و تنها پژو 206 برتريهاي ناملموسي دارد.
در مجموع با بررسي قيمت دو خودرو با بودجهاي مشخص، کليد اصلي انتخاب ميان اين دو اولويتهاي خريداران است. اگر دنبال خريد خودرويي زيباتر، ايمنتر و البته برندي معتبر هستيد بيشک بايد سراغ نسخههاي کارکرده پژو 206 تيپ 2 برويد، اما اگر هزينههاي نگهداري پايين و تعميرات براي شما در اولويت است، تيبا 2 صفر انتخاب معقولتري به نظر ميرسد. در نهايت از آنجا که با چنين بودجهاي امکان خريد پژو 206 تيپ 2 چند مدل پايينتر از صفر وجود دارد و بهعلت کيفيت خوب هنوز برخي از اين خودروها به خرجهاي سنگين نيفتادهاند، پس از مشورت با کارشناسان حرفهاي، پژو 206 تيپ 2 کارکرده انتخاب شايستهتري است.