نماد آخرین خبر

معرفی لکسس IS500 F Sport با نیروگاه V8 تنفس طبیعی ۴۷۰ اسبی

منبع
پدال
بروزرسانی
معرفی لکسس IS500 F Sport با نیروگاه V8 تنفس طبیعی ۴۷۰ اسبی

پدال/ وقتي لکسس IS براي مدل ۲۰۲۱ مورد به‌روزرساني قرار گرفت، برخي افراد از اين برند ژاپني به خاطر عدم ايجاد تغييري در پيشرانه‌ها و ارائهٔ موتور قوي‌تر انتقاد کردند. خب حالا لکسس به اين انتقادات گوش داده و مدل جديد IS500 F Sport Performance پرفورمنس را با موتور ۵ ليتري V8 تنفس طبيعي معرفي کرده است. نيازي به گفتن نيست که اين روزها چنين خودروهايي رو به انقراض هستند و به همين دليل، در عصر پيشرانه‌هاي کوچک، توربوشارژها و الکتريکي‌سازي، اين اقدام لکسس شايستهٔ ستايش است.

اين پيشرانهٔ ۵ ليتري همان موتوري است که در سينهٔ کوپهٔ RC F قرار دارد و در اينجا هم همان ۴۷۲ اسب بخار قدرت و ۵۳۵ نيوتن متر گشتاور را توليد مي‌کند. اين نيرو تقريباً هم‌سطح نسخهٔ پايهٔ ب‌ام‌و M3 جديد با ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نيوتن متر گشتاور است که توسط يک موتور شش سيلندر خطي توئين توربو توليد مي‌شود. براي جاي دادن اين پيشرانهٔ بزرگ در سينهٔ IS، کاپوت خودرو حدود ۵۰ ميلي‌متر بلندتر شده است اما IS500 با وجود برخورداري از ۱۶۰ اسب بخار قدرت بيشتر، با ۱۷۶۵ کيلوگرم وزن تنها ۶۵ کيلوگرم از مدل شش سيلندر IS350 سنگين‌تر است.

مثل نسخه‌هاي ضعيف‌تر محرک عقب IS، در اين نسخه هم نيروي موتور توسط همان گيربکس هشت سرعتهٔ اتوماتيک به چرخ‌هاي عقب منتقل مي‌شود. با اين ترکيب، IS500 F اسپرت ظرف ۴.۵ ثانيه از صفر به سرعت ۹۶ کيلومتر بر ساعت مي‌رسد که ۰.۴ ثانيه از M3 پايه و ۰.۲ ثانيه از RC F کُندتر است. بااين‌حال، در توسعهٔ اين خودرو هدف فقط رقابت در اعداد روي کاغذ نبوده بلکه مهندس ارشد لکسس «نائوکي کوباياشي» به دنبال ارائهٔ تعادل، پالايش و اطميناني بيشتر از هر زمان ديگر بوده است.

براي دستيابي به اين مهم، قدرت پيشرانه در IS500 از طريق يک ديفرانسيل لغزش محدود تورسن به چرخ‌هاي عقب منتقل مي‌شود به رفتار درست خودرو در پيچ‌ها کمک مي‌کند. لکسس همچنين براي کمک‌فنرهاي عقب اين خودرو از ياماها کمک گرفته و وعدهٔ افزايش چابکي، راحتي در سرعت‌هاي پايين و ثبات در سرعت‌هاي بالا را داده است. علاوه بر اين، IS500 به‌صورت استاندارد به پکيج هندلينگ پوياي F Sport هم مجهز شده است. وجود اين پکيج به معناي برخورداري خودرو از سيستم تعليق تطبيقي متغير و فرماني با دقت است.

در همين حال، پاسخ ترمزها نيز يک از اولويت‌هاي لکسس بوده است. بدين منظور، براي جلو ديسک‌هاي ترمز آلومينيومي دوتکهٔ ۱۴ اينچي و براي عقب ديسک‌هاي ۱۲.۷ اينچي در نظر گرفته شده است. براي اطمينان از عملکرد بهتر اين ترمزها با وجود وزن و قدرت بيشتر خودرو، لکسس با بهينه‌سازي آئروديناميکي، خنک‌سازي آن‌ها را نسبت به IS350 بهبود بخشيده است. اين ترمزها پشت رينگ‌هاي آلياژي ۱۹ اينچي ۱۰ پره قرار گرفته‌اند که به گفتهٔ لکسس، در جلو ۴۵۰ گرم و در عقب ۹۰۰ گرم سبک‌تر از رينگ‌هاي IS350 F Sport هستند.

علاوه بر اين رينگ‌هاي جديد، IS500 F Sport پرفورمنس در ظاهر از طريق بازطراحي ديفيوزر عقب با چهار سر اگزوز، اسپويلر لبهٔ درب صندوق، قاب کرومي تيرهٔ پنجره‌ها و سپرهاي جلو و عقب بلندتر، از نسخه‌هاي ديگر متمايز شده است. در داخل خودرو نيز نشان F اسپرت پرفورمنس روي غربيلک فرمان چرمي گرم‌کن‌دار و پارکابي‌ها کار شده است. با روشن کردن خودرو هم يک انيميشن خاص IS500 روي صفحه آمپر به نمايش درمي‌آيد.

براي اين سدان قدرتمند همچنين چندين حالت رانندگي مختلف مثل اسپرت و اسپرت پلاس هم در نظر گرفته شده که پيشرانه و گيربکس را در افراطي‌ترين حالت و فرمان و تعليق را براي ارائهٔ اسپرت‌ترين تجربهٔ رانندگي ممکن تنظيم مي‌کنند. البته راننده مي‌تواند حالت‌هاي رانندگي خاص خود را هم ايجاد کند. سيستم لکسس مي‌تواند مواردي مثل پيشرانه را در حالت‌هاي معمولي، سازگاربامحيط‌زيست و قدرت، شاسي را در حالت‌هاي معمولي و اسپرت و سيستم تهويه را در حالت‌هاي معمولي و سازگاربامحيط‌زيست تنظيم کند.

لکسس همچنين سيستم‌هاي ايمني IS500 را هم ارتقاء داده است. سيستم ايمني اين شرکت با استفاده از رادار و دوربين‌ها، در مورد عابرين پياده و دوچرخه‌سواران و همين‌طور پيش از برخورد هشدار مي‌دهد و در صورت نياز به‌صورت خودکار ترمز اضطراري را فعال مي‌کند. در اين خودرو، دوربين‌ها و رادار بُرد بيشتري به سيستم داده و کارايي آن‌را افزايش مي‌دهند. علاوه بر اين، کروز کنترل راداري پوياي خودرو در ترافيک خودروي جلويي را دنبال کرده و قابليت توقف و حرکت دوباره دارد درحالي‌که دستيار فرمان هم خودرو را در خط نگه مي‌دارد.

IS500 که به‌طور انحصاري براي بازار آمريکاي شمالي طراحي شده است، اولين مدل از سري F اسپرت پرفورمنس لکسس محسوب مي‌شود. قيمت، آپشن‌ها و رنگ‌هاي انتخابي اين سدان اسپرت ژاپني هنوز اعلام نشده است اما لکسس اين اطلاعات را در زماني نزديک به عرضهٔ خودرو به بازار که پاييز آينده خواهد بود اعلام مي‌کند. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره