نبرد تایتانها! درگ حماسی فراری SF90 و مکلارن ۷۶۵LT
پدال/ کاملاً واضح است که پيست خانهٔ فراري SF90 استراداله و مکلارن ۷۶۵LT محسوب ميشود. هردوي اين خودروها از نهايت مهندسي و الکترونيک براي کاستن دهمهاي ثانيه از تايم پيست استفاده ميکنند. حال اما سرانجام ميتوانيم رويارويي اين دو ستارهٔ دنياي سوپراسپرتها را ببينيم زيرا درگتايمز آنها روي مسير ۴۰۰ متر درگ در برابر هم قرار داده است. براي برگزاري اين رقابت جذاب، جان هنسي علاوه بر تهيهٔ مکلارن ۷۶۵LT، مسير درگ اختصاصي خود را هم در اختيار درگتايمز قرار داده است.
روي کاغذ به نظر ميرسد اين رقابت بسيار نزديک باشد زيرا هرچند فراري قويتر است و از سامانهٔ چهارچرخ محرک سود ميبرد اما ۷۶۵LT بسيار سبکتر است و اين ميتواند کمبود قدرت و انتقال قدرت محرک عقب آنرا جبران کند؛ اما اين درگ روي آسفالت معمولي برگزار شده که در آن کشش هميشه بسيار اهميت دارد. به همين دليل، در هر سه درگي که از حالت ايستاده برگزار شد، سامانهٔ چهارچرخ محرک و نيروي الکتريسيتهٔ قواي محرکهٔ هيبريدي SF90 بهراحتي آنرا به پيروزي رساند بهگونهاي که در پايان هر سه درگ بيشتر از طول يک خودرو از رقيب بريتانيايي جلوتر بود.
اما در مسابقهٔ رولينگ همهچيز تغيير ميکند. در آغاز رقابت از سرعت ۵۶ کيلومتر بر ساعت، مکلارن يک موشک مطلق است. علاوه بر اين، وقتي به تايمهايي که در اين درگها ثبت شده نگاه ميکنيم هم ميبينيم که دو خودرو بسيار به هم نزديک هستند زيرا فراري مسافت ۴۰۰ متر را ظرف ۹.۹۸ ثانيه طي کرده و مکلارن تنها چند دهم ثانيه ديرتر، ظرف ۱۰.۲۵ از خط پايان عبور کرده است. اين در حالي است که سرعت فراري هنگام عبور از خط پايان ۲۳۶ کيلومتر بر ساعت و سرعت مکلارن ۲۳۷ کيلومتر بر ساعت بوده است.
مشخصات فني
مکلارن ۷۶۵LT | فراري SF90 | |
پيشرانه | ۴ ليتري V8 توئين توربو | ۴ ليتري V8 توئين توربو هيبريدي |
قدرت | ۷۶۵ اسب بخار | ۱۰۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۰۰ نيوتن متر | ۹۰۰ نيوتن متر |
گيربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته دوکلاچه |
وزن | ۱۳۷۴ کيلوگرم | ۱۶۱۰ کيلوگرم |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
قيمت | ۴۳۰ هزار دلار | ۶۳۰ هزار دلار |