نیسان بازدهی حرارتی موتورهای درون سوز را به 50 درصد رساند
ديجياتو/ يکي از جذابترين نکات درباره پيشرانههاي درون سوز، انرژي فوق العادهاي است که سوختهايي همچون بنزين آزاد ميکنند. يک پيشرانه درون سوز شايد 100 برابر انرژي بيشتري از يک پکيج باتري ليتيوم يوني توليد کند. اما مشکل اصلي اينجاست که پيشرانههاي درون سوز، به اندازه کافي بهينه نيستند. چرا که بخش قابل توجهي از انرژي حاصل از سوخت، بر اثر گرما به هدر ميرود. حال آنکه همين سوخت انرژي با انتشار آلايندگي همراه است. بنابراين ميتوان نتيجه گرفت که موتورهاي درون سوز هنوز براي بهينه سازي، جاي کار بسيار دارند.
همين حالا هم موتورها در مقايسه با دهههاي گذشته، به مراتب بهينهتر شده اند. اکنون راندمان موتورهاي بنزيني مدرن در حدود 40 درصد است. به اين معنا که 40 درصد از انرژي حاصل از انفجار سوخت در محفظه موتور، صرف حرکت خودرو ميشود. بنا به گزارشي که روز جمعه توسط رويترز منتشر شد، نيسان به روشي دست يافته که راندمان موتورهاي بنزيني را تا 50 درصد افزايش ميدهد.
حال سوال اصلي اينجاست که اگر افزايش راندمان موتورهاي بنزيني سخت است، نيسان چگونه از پس اين کار برآمده است؟ خب در ابتدا لازم است بگوييم که پيشرانهاي که نيسان مدعي بهينه سازي آن شده، اندکي با پيشرانههاي مرسوم در خودروهاي ديگر، فرق ميکند. نيسان به جاي سيستمهاي متداول انتقال قدرت به وسيله گيربکس، از سيستم E-Power استفاده کرده است که با کمک يک موتور الکتريکي، قدرت پيشرانه را به چرخها منتقل ميکند. در حالي که خود اين موتور الکتريکي هم از سوي پيشرانه بنزيني تغذيه ميشود.
با اين اوصاف، از آنجايي که بار وارده بر موتور کمتر از حالت عادي است، بنابراين ميتوان بازدهي بالاتري را از آن دريافت کرد. نيسان ميگويد که به واسطه اين سيستم، موتور هواي بيشتر را با سوخت کمتر ترکيب ميکند تا نسبت تراکم بالاتر را به دست بياورد. به اين ترتيب، هوا و سوخت با سرعت و شدت بيشتري درون سيلندر مخلوط ميشوند و جرقه قويتري را ايجاد ميکنند.
تمام آنچه که گفته شد را نيسان، در قالب سيستم STARC معرفي کرده است. اگرچه نيسان براي سيستم خروج هوا، از اگزوز سنتي استفاده کرده است، اما با اين وجود توانسته راندمان 46 درصدي را به ثبت برساند که 4 درصد از آن، به واسطه تکنولوژي ريکاوري حرارت حاصل شده است.
البته هنوز مشخص نيست که اين تکنولوژي دقيقا شامل چه سيستمهايي مي شود و نيسان هم در گفتگو با رسانهها، توضيح شفافي درباره آن ارائه نکرده است. سيستم E-Power نيسان، اولين بار در سال 2016 معرفي شد. اما هنوز خبري از عرضه آن بر روي خودروهاي اين برند در آمريکا و ديگر بازارهاي مهم، به گوش نرسيده است.