لغو برنامه اینفینیتی برای تولید رقیب بامو M4 کوپه
پدال/ اينفينيتي Q60 پروجکت بلک S کانسپت زماني که به عنوان طرحي مطالعاتي معرفي شد توجهات زيادي را به خود جلب کرد. اين کانسپت که در نمايشگاه ژنو ۲۰۱۷ رونمايي شده بود منجر به توليد دو نسخه پيشتوليدي شد؛ اما از سال ۲۰۱۹ و زماني که مديران اين خودروساز ژاپني گفتند هنوز در حال سبکسنگين کردن امکان توليد اين خودرو هستند چيز زيادي از اين محصول الهام گرفته از فرمول ۱ به گوش نرسيده است.
هماکنون اتوموتيونيوز گفته که اين پروژه بهصورت رسمي متوقف شده است. اگرچه اين خبري شوکه کننده نيست اما بيشک باعث سرخوردگي ماشين بازهاي سراسر دنيا خواهد شد چراکه چنين خودرويي در صورت توليد ميتوانست يکي از محصولات جذاب ژاپني باشد.
Q60 پروجکت بلک S نتيجه همکاري فني اينفينيتي و تيم فرمول ۱ رنو اسپورت بوده است. پيشرانه ۶ سيلندر الکتريکي شده اين کانسپت قدرت کلي ۵۶۳ اسب بخاري داشته است.
پيشرانه اين خودرو داراي سيستم مشابه KERS خودروهاي فرمول ۱ بوده که اقدام به جذب انرژي کرده و سپس براي بهبود قدرت و گشتاور خروجي بکار گرفته ميشود. ايده بهکارگيري اين سيستم ارائه شتاب گيري بدون تأخير و آني بوده است. بلک S طبق گفته اينفينيتي شتاب صفر تا ۹۶ کيلومتر در ساعت زير ۴ ثانيه و حداکثر سرعت ۲۴۵ کيلومتر در ساعتي داشته است.
از زمان معرفي اولين پروتوتايپ اين خودرو اينفينيتي نه تنها تمامي همکاريهاي خود با فرمول ۱ را به حال تعليق درآورده بلکه تيم رنو اسپورت نيز با نام آلپاين در مسابقات شرکت ميکند.
اما همه افراد از مرگ اين خودروي اسپورت ناراحت نيستند. اِد لنون که يکي از اعضاي شبکه نمايندگيهاي اينفينيتي ميباشد گفته است:
ما واقعاً در کسبوکار مسابقات نيستيم. من دوست دارم خودرويي شبيه کراس اوور QX60 را ببينيم. اين خودرويي با توليد بالاست، چيزي که کمپاني نياز دارد.
اتحاد رنو-نيسان-ميتسوبيشي استراتژي جديدي در پيش گرفته که طي آن هر برند در بازارهاي هدف خود فعاليت کرده و از ساير بازارها خارج خواهد شد. اين امر منجر به خروج اينفينيتي از بازار اروپاي غربي شده تا روي چين و آمريکا تمرکز کند. به نظر ميرسد توليد يک خودروي اسپورت و الهامبخش اولويت کمي براي اين برند داشته و اين امر حتي ميتواند باعث حذف کوپهها و سدان هاي ديفرانسيل عقب شده تا جاي آنها را کراس اوورها و شاسي بلندهاي پرفروش بگيرند.
اما حذف پروژه Q60 پروجکت بلک S با خروج برخي افراد از اين شرکت سريعاً عملي شده است. يکي از نفرات اصلي تيم توسعه اين خودرو رولند کروگر رئيس اسبق اينفينيتي بوده است. گفته شده وقتي او اينفينيتي را ترک کرد مديريت شرکت حمايت چنداني از توليد اين خودروي اسپورت نکرد.
يکي از سخنگوهاي اينفينيتي گفته است:
پروجکت بلک S برنامهاي آني براي اينفينيتي نيست اما واکنشهاي صورت گرفته به کانسپت ما هنوز هم الهامبخش ما خواهد بود.