چگونه هزینههای نگهداری از خودرو را کم کنیم؟
صدا و سيما/ در اين مطلب فوت و فنهايي که موجب ميشود يک قطعه خودرو تا پنج يا شش سال بيشتر برايتان کار کند و تا چند ميليون تومان هم جلو بيفتيد به شما آموزش داده شده است.
خودرو هزينه دارد؛ نه خودرو خريدن که خودرو نگه داشتن هم هزينههاي زيادي دارد. از بنزين و جريمه و عوارض که بگذريم، تازه به هزينههاي خوب نگه داشتن از يک خودرو ميرسيم. اين را همه کساني که چند وقت يکبار در نمايندگيهاي خودرويشان کارت ميکشند ميدانند؛ ولي واقعاً راهي وجود ندارد که اندکي از حجم اين هزينهها کم کند؟ البته که دارد.
لاستيکهايت را بپا
يکي از مهمترين موارد در خودرو، لاستيکهايش است. اگر به لاستيکهاي خودرو برسيد و مواظبشان باشيد، از يکي از اساسيترين خرجهاي خودرو جلو افتادهايد. چيزي که بايد بدانيد اين است که هم اکنون، قيمت لاستيک خودرو از هر نوع و با هر نوع نام تجاري ، به شدت افزايش پيدا کرده و تقريباً چهار برابر شده است و خيلي صرف ندارد که چند وقتيکبار، لاستيک خودرو را عوض کرد؛ مثلاً در کمترين حالت، چهار حلقه لاستيک براي ارزانترين خودروي ايراني که پرايد است، يک ميليون تومان است.
پس حالا چهکار کنيم که عمر لاستيک خودرويمان دو تا سه برابر شود؟ بهتر است هر شش ماه يکبار، لاستيکها را عقب جلو کنيم و جايشان را عوض کنيم.
گيربکس در خيلي از خودروها در جلوي خودرو قرار گرفته است، از سوي ديگر، بيشتر وزن خودرو روي لاستيکهاي جلوي خودرو ميافتد و لاستيکهاي جلو بيشتر خورده ميشود و لاستيکهاي عقب نو ميماند. براي جلوگيري از اين اتفاق و اينکه لاستيکها يکدست بمانند، بايد لاستيکها را عقب جلو کنيم. با اين کار، عمر لاستيکهاي خودرويمان بالا ميرود و ديگر لازم نيست زود به زود براي خريد لاستيک هزينه کنيم.
از خودرو استفاده کن
برخي از ما با تصور اين که هزينههاي خودرومان را کم کنيم، خودرو را در پارکينگ يا جايي مطمئن پارک و با وسايل نقليه عمومي رفت و آمد ميکنيم؛ البته اين کار خيلي هم درست و خوب است، اما حواسمان باشد که استفاده نکردن به مدت طولاني از خودرو، موجب آسيب ديدن آن ميشود. باتري و اگزوز خودرو، قطعاتي در خودرو هستند که بر اثر استفاده نکردن، خيلي زود خراب ميشوند.
ماجرا اين است زماني که شما خودرو را خاموش ميکنيد، انباري اگزوز، شروع به عرق کردن ميکند و اين نم و رطوبت، اگزوز را ميسوزاند.
اين روزها هر قطعه انباري اگزوز براي خودروهاي داخلي چيزي نزديک به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است؛ براي همين هم پيشنهاد بهينه اين است که اگر در روز از خودروتان خيلي استفاده نميکنيد و ترجيح به استفاده از وسايل نقليه عمومي داريد، حداقل دو تا سه روز يک بار، سوار خودرو شويد، آن را روشن کنيد و يک دور کوچک بزنيد. با اين روش هم باترياش شارژ ميشود و هم اينکه بر اثر گرماي اگزوز، عرقها و رطوبت داخل آن خشک ميشود و منجر به پوسيدگي نميشود.
نگو تسمه تايم، بگو تسمه زمان
همانطور که اسمش رويش هست، به زمان تعويض تسمه زمان يا همان تسمه تايم، خيلي بايد دقت کنيم. اصول کلياش اين است تسمهتايمي را که کارخانه روي خودرو بسته، بايد پس از ۶۰ هزار کيلومتر کارکرد و تسمهتايمي را که تعميرگاه روي خودرو گذاشته است پس از ۵۰ هزار کيلومتر بايد عوض کرد.
درستش اين است که اين تسمهتايم در اين زمان تعيينشده عوض شود و هزينه يک تعويض معمولي را بدهيم تا اينکه خداي ناکرده تسمه پاره شود که در کمترين حالت ممکن، چيزي نزديک به دو تا سه ميليون تومان بايد هزينه آن کنيم. پس حواستان به کيلومترشمار خودرو باشد که زمان تعويض تسمهتايم را همان مشخص ميکند.
کلاچتو رگلاژ کن
کلاچ و جعبه دنده خودرو بايد هر سه چهار ماه يکبار، رگلاژ شوند. البته براي کلاچهايي که جعبه دنده اتومات دارد، اين عمل خيلي ضروري نيست و اشکالي ندارد، ولي خودروهايي مانند پرايد و پژوهاي قديمي، حتماً بايد هر دو تا سه ماه يکبار رگلاژ شوند. از سوي ديگر، روغن جعبه دنده هم پس از هر ۳۰ هزار کيلومتر راه رفتن خودرو بايد بررسي شود.
اگر اين اتفاق نيفتد و آن را آنقدر عوض نکنيم تا روغن جعبه دنده بسوزد، هزينه بسيار سنگينتري نسبت به تعويض آن بايد بپردازيم. اين هزينه تعويض به وقت و به جا، براي خودروهاي دندهاي بين ۸۰ تا صد هزارتومان هزينه برميدارد که اگر اينطور نشود، بين دو تا سه ميليون بايد خرج کنيم.
زمستان و کولر؟
در فصلهاي سرد مثل زمستان، تقريباً هفتهاي دوبار کولر خودرو را روشن کنيد. خوبياش هم اين است زماني که شيشهها عرق ميکنند و رطوبت دارند، عرقگير بودن کولر موجب ميشود اين رطوبت خشک شود و گاز کولر هم در جريان باشد. با اينکه ظاهر کار عاقلانه به نظر نميرسد، ولي اين کار کمک زيادي به نگهداري از گاز کولرتان ميکند. علتش هم اين است که وقتي کولر استفاده نشود، گاز آن تهنشين شده و افت گاز رخ ميدهد.
همين است که تابستان بعدي که ميرسد، ميبينيم کولرمان مثل تابستان گذشته خوب کار نميکند و خيلي خنک نميکند. براي همين هم بايد به تعميرکار مراجعه کنيم و بين ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بابت شارژ دوباره گاز بدهيم. ولي روشن کردن کوتاه مدت کولر در زمستان، موجب ميشود از هزينه شارژ گاز کولر در تابستان پيشرو در امان بمانيم. در واقع همين کار ساده، موجب ميشود افت گاز در کولر خودروي شما اتفاق نيفتد. پس چرا اين کار را نکنيم؟
نقش لنت و ديسک و صفحه
بدون دليل و دائم ترمز نگيريد. در وضعيتي که ميتوانيم بدون گرفتن ترمز و با دنده معکوس سرعت را کم کنيم، بکوشيم کمتر از ترمز استفاده کنيم و در دقيقههاي نود ترمز بگيريم. ضمن اينکه اگر سرعتمان هميشه مناسب باشد، نياز به گرفتن ترمزهاي پشتسر هم براي کم کردن سرعتمان نيست.
اين کار به حفظ لنت کمک ميکند و موجب ميشود مدت زمان بيشتري از لنت استفاده کنيد و مجبور به تعويض و کار انداختن لنت جديد نشويد.
همانطور که ترمز کمتر موجب حفظ لنت ميشود، کمتر کلاچ گرفتن هم موجب حفظ ديسک و صفحه کلاچ ميشود. واقعيت اين است نبايد کلاچ را بيشتر از پنج ثانيه نگه داشت که اگر اينطور باشد، تداوم اين حرکت موجب استهلاک ديسک و صفحه و سوختن آن ميشود. قيمت ديسک و صفحه براي پرايد ۵۰۰ هزار تومان و براي تيبا، نزديک به يک ميليون تومان، البته بدون اجرت است. پس حواستان به کلاچهاي وقت و بيوقتتان باشد.
ياتاقان نزني
روشن کردن کولر در سرعت بالا موجب ياتاقان زدن موتور و سوختن کمپرسور کولر ميشود. در واقع بهترين وضعيت براي روشن کردن کولر، اين است که بايستيم و در حالت درجا، کولر را روشن کنيم يا براي لحظاتي خودرو را در وضعيت خلاص قرار دهيم که اگر اين کار را نکنيم و خودرو ياتاقان بزند، چيزي نزديک به سه ميليون تومان بايد بابت تعويض آن بپردازيم؛ کمپرسور کولر هم که جاي خود دارد.