دنياي اقتصاد/ معاون سازمان مالياتي کشور در مورد چگونگي محاسبه ماليات خودروهاي لوکس عنوان کرده که اين سازمان به‌طور سالانه ارزش هر خودرو را با جزئيات و سال ساخت اعلام و يک ضريب همگن ارائه خواهد کرد.

اظهارات اين مقام مسوول در سازمان مالياتي کشور در شرايطي است که بيشتر خودروهاي وارداتي موجود در کشور به‌دليل ممنوعيت واردات و همچنين اوج‌گيري نرخ ارز اين روزها به‌عنوان محصولات لوکس شناخته مي‌شوند. آنچه مشخص است خودروهاي لوکس براي شناخته شدن معيارهاي خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال خودروهايي همچون بنز و لکسوس يا بي‌ام‌و به‌عنوان خودروي لوکس شناخته مي‌شوند. در برخي کشورها نيز خودروهاي بالاي ۷۵ هزار دلار را لوکس مي‌دانند. اما کشورهايي هم هستند که بعضي امکانات را در کنار برند ملاک لوکس بودن يک خودرو قرار مي‌دهند. هر چه هست در تمام دنيا لوکس بودن معيارهاي خاص خود را دارد اين در شرايطي است که در ايران لوکس بودن قاعده خاص خود را دارد. به‌عنوان نمونه در سال‌هاي گذشته خودروهايي که حجم موتوري بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي داشتند به‌عنوان خودروي لوکس شناخته مي‌شدند و واردات آنها نيز متوقف ماند. حالا نيز در کنار خودروهايي با حجم بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي، قيمت نيز معيار ديگري در اين زمينه محسوب مي‌شود.

آنچه مشخص است در تمام دنيا نيز قيمت يک خودرو فارغ از حجم موتور يا برند و آپشن مي‌تواند به‌عنوان معيار معيني براي لوکس بودن باشد. قيمت نيز بر اساس برند، امکانات، آپشن و کلاس خودرو تعيين مي‌شود اما در ايران قيمت‌گذاري محصولات خارجي بسيار متفاوت از ديگر کشورها است. در ايران هر خودروي خارجي با تعرفه‌هاي بسيار سنگين وارد کشور مي‌شود در کنار تعرفه، ده‌ها عوارض و ماليات نيز براي ورود هر خودرو تعريف شده است به‌طوري‌که واردکنندگان حتي ملزم به خروج خودروهاي فرسوده هم هستند.

اما قيمت‌گذاري محصولات وارداتي منحصر به تعرفه، عوارض و سود وارد‌کننده نيست بلکه آنچه بيش از همه موارد عنوان شده در تعيين قيمت خودرو خارجي پس از ورود به کشور دخيل است، نرخ ارز است. آنچه مشخص است نرخ ارز در قيمت‌گذاري محصولات خارجي بسيار تعيين‌کننده است به‌خصوص از سال ۹۷ و پس از اعمال تحريم‌ها که نرخ ارز بازار محصولات وارداتي را کلا دستخوش تغييراتي کرد. به اين ترتيب در کشورمان به واسطه نرخ ارز حالا تمامي خودروهاي خارجي محصولات لوکسي به حساب مي‌آيند که سازمان مالياتي کشور قرار است طبق بودجه سال ۱۴۰۰ از آنها ماليات بگيرد.

عنوان مي‌شود که در حال حاضر ۳۰۰ هزار خودروي وارداتي بالاي يک ميليارد تومان در کشور موجود است که طبق مصوبه مجلس مي‌توان ۸ تا ۱۰ هزار ميليارد تومان با اخذ ماليات از آنها کسب درآمد کرد. به اعتقاد بسياري از کارشناسان، اخذ ماليات درعين ممنوعيت واردات، با تبعات زيادي در بازار همراه خواهد بود. از جمله اين تبعات کاهش انگيزه خريد اين خودروها است. مشتريان محصولات خارجي طبق مصوبه مجلس بايد به‌طور سالانه ماليات مشخصي را به دولت بپردازند که اين ماليات جدا از ماليات‌هاي جاري محاسبه مي‌شود؛ بنابراين هزينه مضاعفي را به خريداران محصولات خارجي تحميل مي‌کند. بر اين اساس ماليات از خودروهاي لوکس که طي سه سال اخير با ممنوعيت واردات از سوي دولت مواجه شده، زمينه افزايش قيمت آنها را بيشتر فراهم خواهد کرد و در اين صورت با ريزش مشتري، نمي‌تواند تامين‌‌کننده منابع پايدار براي دولت باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar