سايپا نيوز/ جيپ، آلفارمئو، رام و کرايسلر برندهاي زيرمجموعه گروه تازه شکل گرفته ي استلانتيس در قعر جدول رضايت مشتري قرار گرفته اند.

داج، جيپ، کرايسلر، رام و آلفارمئو همگي زير سطح متوسط شاخص خدمات مشتري سال 2021 جي دي پاور قرار گرفته اند. به بيان ديگر 4 برند از برندهاي استلانتيس که از ادغام فيات کرايسلر در پژو-سيتروئن به وجود آمده، در جلب رضايت مشتري نسبت به برندهاي ديگر عقب مانده اند.

اين در حالي است که به خاطر شيوع ويروس کرونا،‌ اکثر برندهاي معتبر جهاني از فرصت استفاده کردند و با ارائه خدمات بهتر،‌ سطح توقع مشتري را بالا برده اند.  البته به طور کلي برآوردها نشان مي دهد که در سال 2020 ميزان مراجعه مشتريان به نمايندگي هاي فروش و خدمات پس از فروش 6 درصد نسبت به سال 2019 کاهش پيدا کرده است. بر اساس مطالعات و پژوهش هاي جي دي پاور، مردم به نمايندگي هاي خدمات پس از فروش بيشتر از تعميرگاه هاي خصوصي مراجعه مي کنند. در مورد خودروهاي يک تا سه ساله که از گارانتي يا وارانتي برخوردارند، به دليل مراجعه براي سرويس هاي دوره اي براي باطل نشدن گارانتي، گرايش مراجعه به نمايندگي بيشتر است.

دلايل عقب ماندن استلانتيس در عرصه خدمات پس از فروش و رضايت مشتري از ساير برندها در اين پژوهش مشخص نشده اند. اما اين را مي دانيم که بقيه برندها براي بالا رفتن در جدول رتبه بندي رضايت مشتري به انواعي از روش ها هم در فروش و هم در خدمات پس از فروش روي آورده اند. از جمله در بحث فروش، روش هاي متنوع و مشتري پسند ارائه کرده اند.

شادترين برند در اين فهرست جي دي پاور، برند پورشه است که بالاترين امتياز را به دست آورده است، اين برند از 1000 امتياز به 899 دست پيدا کرده و لکسوس با اختلاف ناچيز 895 امتياز گرفته است، اينفينتي [زيربرند لاکچري نيسان] 997 و امتياز کاديلاک 883 بوده است.

در پايين جدول رضايت مشتري هم آلفارمئو با 797 و لندرور با 799 امتياز قرار دارند. امتياز متوسط در بين برندهاي ممتاز 870 بود. براي خودروهاي توليد انبوه در بازار به طور طبيعي امتيازها پايين تر است و امتياز متوسط بين آنها 843 است. در بين خودروهاي توليد انبوه، ميني با 864 بالاترين امتياز را به دست آورده در حالي که بيوک و ميتسوبيشي به ترتيب با 859 و 857 در مقام هاي بعدي قرار دارند. در همين اثنا، داج به امتياز 824 و جيپ به امتياز 820 دست پيدا کرده و کرايسلر 818 را دريافت کرده و رام 817. برند فولکس واگن هم خيلي بهتر از اين ها نيست و با اختلاف ناچيز 820 امتياز گرفته است. فورد کمي بهتر از فولکس واگن است و امتيازش 830 است که پايين تر از حد متوسط است.

همه برندهاي آمريکايي قعر جدولي نيستند، حداقل جنرال موتورز بالاي حد متوسط است و بيوک با 859 در جايگاه دوم جدول و جي ام سي با 856 در جايگاه چهارم است.

صاحبان خودروهاي برقي هم از خدمات راضي نيستند و بيشتر از خودروهاي بنزيني مجبور به مراجعه به تعميرگاه ها مي شوند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar