logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

علائم هشدار روی داشبورد را پشت گوش نیندازید

منبع
سايپا نيوز
بروزرسانی
علائم هشدار روی داشبورد را پشت گوش نیندازید

سايپا نيوز/ شايد کم اهميت ترين علامت هشدار، درست بسته نشدن درب ها باشد اما روشن ماندن چراغ چک را اصلاً نمي توان به تأخير انداخت.

روشن شدن علائم هشدار روي داشبورد خودرو، نوعي وسيله ارتباطي بين خودرو و صاحب آن است و مي خواهد بگويد که يک جاي کار مي لنگد.

وقتي که شما خودرو رو روشن مي کنيد، براي چند لحظه، همه ي علائم هشدار روي داشبورد با هم روشن مي شوند و بعد همگي خاموش مي شوند. در همين فاصله کوتاه،‌ پردازشگر هاي خودرو همه سامانه هاي مورد نياز براي سلامت خودرو را چک مي کنند تا ايمني سرنشينان حفظ شود. اما اگر اين پردازشگر عيبي را در يکي از سامانه ها پيدا کند، ديگر اين چراغ هشدار خاموش نمي شود و روشن ماندن آن حکايت از يک عيب دارد. حتي اگر هنگام روشن کردن خودرو يک يا دو علامت از اين علائم هشدار اصلا روشن نشوند هم حکايت از يک عيب و ايراد دارد و نشان مي دهد که سامانه اي که مورد چک و بررسي است درست کار نمي کند.

اما اگر نمي دانيد روشن ماندن چراغ هشدار روي داشبورد چه معنايي دارد، و اگر از آن غافل شويد، يک مشکل کوچک مي تواند به يک معضل بزرگ تبديل شود و شايد با يک هزينه کوچک و به موقع بتوانيد جلوي يک خطر ايمني بزرگ يا يک هزينه هنگفت را بگيريد. نکته مهم تر اين که حتي مالکان آشنا با مسائل فني خودرو هم گاهي نمي توانند از روشن ماندن چراغ هاي هشدار روي داشبورد سر در بياورند. در اين جا است که نقش دستگاه هاي دياگ برجسته مي شود.

رائول اربلائز Raul Arbelaez قائم مقام مرکز تحقيقات موسسه بيمه ايمني بزرگراه آمريکا مي گويد: «اين علائم هشدار دهنده روي داشبورد خودروها به قدري متنوع و رمزآلود هستند که خيلي از اوقات مردم ترجيح مي دهند از آن چشم پوشي کنند. مخصوصاً خودروهاي امروزي به قدري خوب ساخته مي شوند و به قدري قابل اعتماد هستند که مردم به راحتي اين علائم هشدار را پشت گوش مي اندازند. اين غفلت گاهي به قيمت گزافي تمام مي شود.» اگر نظرسنجي به عمل آيد، تعداد کساني که کتابچه راهنماي خودرو را مطالعه مي کنند بسيار اندک هستند.

هر چقدر که سامانه هاي خودرو پيشرفته تر مي شوند، مردم هم کمتر احساس نگراني دارند اما بهتر است خيلي زود و به موقع دليل روشن ماندن اين علائم هشدار را پيدا کنيم.

به گفته ي مت اندرسن Matt Anderson از موزه هنري فورد Henry Ford Museum مي گويد اولين چراغ هاي هشدار روي داشبورد از سال 1933 روي خودروها باب شد. يعني تقريباً از 90 سال پيش تا به حال خودروها سعي کرده اند عيب و ايراد خود را به صاحبان خود گوشزد کنند و هر چه بيشتر مي گذرد اين وسيله ارتباطي خودرو با انسان پيشرفته تر مي شود.

ترسناک ترين علامت هشدار روي داشبورد
شايد بدترين علامت هشدار روي داشبورد چراغ چک باشد که نشان از وخامت جدي مي دهد. روشن ماندن اين چراغ از همه بيشتر اضطراب ايجاد مي کند و مالکان خودرو هم در بين علائم هشدار از همه بيشتر از اين علامت بدشان مي آيد. اين علامت هشدار که ترسناک ترين اين علائم است، مبهم ترين علامت هم هست. چون روشن ماندن آن به معني عيب در موتور و سامانه هاي آلايندگي خودرو است. دلايل روشن ماندن آن از ساده ترين حالت مثل شُل شدن يک سيم مي تواند باشد تا پيچيده ترين حالت که در قلب موتور اتفاق مي افتد.

وقتي اين چراغ هشدار روشن مي ماند، بدون درنگ يا بلافاصله خودرو متوقف نمي شود،‌ و شايد پشت گوش انداختن اين چراغ چک هم به همين دليل است. وقتي خودرو به حرکتش ادامه مي دهد، راننده يا صاحب خودرو ممکن است اين روشن ماندن چراغ چک را جدي نگيرد. اما بهترين کار اين است که قبل از انجام هر کاري به يک مکانيک مراجعه شود. اين روزها مکانيک ها دستگاهي به نام دياگ دارند که مخفف diagnostic test يا تست تشخيص است. دستگاه دياگ يک پردازشگر است که از سال 1996 در خودروها باب شده است. سامانه ي On Board Diagnostic system‌ يا به طور مخفف OBD اجزاي مهم موتور را بررسي مي کند و در اکثر موارد قطعه معيوب يا ايراد به وجود آمده را تشخيص مي دهد. در اکثر موارد با سفت کردن چند پيچ، يا باز و بسته کردن يک قطعه مشکل به راحتي حل مي شود. اما اگر روشن ماندن چراغ چک با شنيدن صداي غيرطبيعي همراه شد، بهتر است که حتي به حرکت ادامه ندهيد و با کمک يدک کش خودرو را به تعميرگاه ببريد. چون ادامه دادن به حرکت در اين حالت خسارت ها را چند برابر مي کند.

علامت هشدار در سيستم برق خودرو
علامت هشدار ديگر مربوط به باتري است که به جديت چراغ چک نيست. اما با اين حال جدي نگرفتن آن ممکن است صدمه زيادي وارد کند. گاهي اوقات روشن ماندن چراغ باتري به معني پاره شدن سيم، صدمه به دينام يا ساير اجزاي برقي خودرو باشد. ناديده گرفتن اين علامت هشدار مي تواند به ساير اجزاي الکتريکي يا الکترونيکي خودرو آسيب وارد کند.

سامانه هاي خنک کننده
براي رانندگان، برداشتن نگاه از جاده کار خطرناکي است. اما همان طور که هر از گاهي راننده به آيينه هاي عقب و پهلو نگاه مي اندازد، بد نيست نگاهي به گيچ هاي روي داشبورد بيندازد. يکي ديگر از علائم هشداري که بايد جدي گرفت مربوط به دماي موتور است که گاهي به دليل خرابي واترپمپ ايجاد مي شود،‌ يا آن که سطح مواد خنک کننده از حد استاندارد پايين آمده است، يا آن که در سامانه خنک کننده موتور نشتي به وجود آمده يا شلنگي از اين سيستم پاره شده است. در هر صورت،‌ ناديده گرفتن آن علاوه بر اين که به خود سامانه خنک کننده آسيب مي زند،‌ ادامه حرکت با چنين وضعيتي به کل موتور صدمه وارد خواهد کرد.

علائم هشدار در خودروهاي جديدتر
علامت هشداري که در زير به نمايش در آمده مربوط به درجه حرارت سيستم انتقال قدرت است که نشان مي دهد دما در گيربکس خودرو از حالت تعادل خارج شده است. معمولاً اين چراغ زماني روشن مي ماند که از خودرو براي يدک کشي استفاده شود. در غير اين صورت نشان مي دهد که سطح مايعات خنک کننده گيربکس پايين آمده و اين هشدار خيلي جدي تري است و چشم پوشي از آن هزينه گزاف تري روي دست صاحب خودرو مي گذارد.

علامت زير هم نشانه بالا بودن فشار روغن در موتور است که نشانه نشت روغن در موتور است. دليل ديگر آن هم خرابي رينگ پيستون يا خرابي پمپ روغن است. اگر با افزودن روغن موتور اين چراغ خاموش شد که شانس آورده ايد، اما اگر با اين کار هم چراغ روشن ماندن،‌ معلوم است که به خرج افتاده ايد و قبل از آن که دير شود، به تعميرگاه ببريد.

برخي از خودروهاي جديد به طور دائمي فشار تايرها را هم اندازه گيري مي کنند و روشن ماندن چراغ هشدار زير به راننده يا مالک خودرو خبر مي دهد که فشار تايرها مناسب نيست. اگر فشار تايرها از يک حدي کمتر شود، مي تواند بسيار خطرناک باشد. اگر ميزان فشار تايرها به صورت خفيفي پايين باشد، عمر تايرها را کم مي کند.

در خودروهاي گران قيمت تر چراغ هشدار ديگري تحت عنوان ترکشن کنترل و کنترل ثبات هم وجود دارد. اين چراغ هشدار هم در جاده هاي لغزنده،‌ باراني و برفي روشن مي ماند. روشن ماندن اين علامت در چنين شرايطي به معني درست عمل کردن سامانه هاي ضدلغزندگي خودرو است. اما اگر شرايط لغزنده، باراني يا برفي نيست،‌ روشن ماندن اين چراغ هشدار دهنده به معني معيوب شدن اين سامانه است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar