شرط کاهش قیمت خودرو در بازار چیست؟
باشگاه خبرنگاران/ رئيس انجمن صنايع همگن قطعهسازي در خصوص رفع موانع توليد قطعات و شروط کاهش قيمت خودرو توضيحاتي داد.
محمدرضا نجفي منش رئيس انجمن صنايع همگن قطعهسازي با اشاره به اينکه مشکلي در تامين قطعات خودرو وجود ندارد، گفت: توليدکنندگان قطعه با توجه به اينکه ، سال گذشته سال جهش توليد بود، در تلاش بودند تا توليد را افزايش دهند و خوشبختانه توليد قطعات حدود ۶۰ درصد افزايش يافت.
رئيس انجمن صنايع همگن قطعهسازي با تاکيد بر اينکه بايد قيمت مواد اوليه کاهش يابد تا قيمت خودرو کم شود، بيان کرد: قيمت خودرو بستگي به قيمت مواد اوليه دارد و اگر قيمت ها کاهش يابد شاهد ارزاني قيمت خودرو خواهيم بود. قطعه سازان اين توانايي را دارند که حتي در توليد قطعات براي خودروهاي جديد، فعال شوند و توليد را نيز افزايش دهند.
نجفي منش با بيان اينکه کمبود نقدينگي در خودروسازي، ناشي از ضرر و زيان ۴۳ هزار ميليارد توماني اين صنعت است، گفت: افزايش اخير قيمت خودرو در بازار با سرعتي غير قابل باور اتفاق افتاد و مشتريان همچنان خود را با اين بازار هماهنگ نکردهاند. اين رشد نجومي و ناگهاني قيمت، سبب شکل گيري حبابي بزرگ در بازار شد و معمولا وقتي قيمت کالايي به صورت حبابي افزايش پيدا کند، انتظارات بر ترکيدن حباب متمرکز ميشود.
رئيس انجمن صنايع همگن قطعهسازي در خصوص تاثير قيمت گذاري دستوري خودرو بر افزايش واسطه پروري در اقتصاد کشور، گفت: اگر قيمت واقعي باشد، مشتري واقعي براي خريد مراجعه ميکند و رانت موجود از ميان ميرود.
نجفي منش با بيان اينکه در حال حاضر رانتي بيش از ۱۰۰ هزار ميليارد تومان ناشي از مابهالتفاوت نرخ کارخانه و نرخ بازار خودرو در کشور وجود دارد، گفت: مطالبات معوق قطعهسازان از خودروسازان به ميزان ۱۰ هزار ميليارد تومان رسيده و در صورت پرداخت نکردن اين مطالبات از سوي شرکتهاي خودروسازي، کارگران واحدهاي توليدي قطعهسازي، با دست خالي به خانه ميروند.