نماد آخرین خبر

نگاهی به پژو ۵۰۵ توربوشارژ؛ فرانسوی 6 سیلندر، سریع‌تر از زمان خود

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
نگاهی به پژو ۵۰۵ توربوشارژ؛ فرانسوی 6 سیلندر، سریع‌تر از زمان خود

خودرو بانک/ برخي از خودروها براي اين طراحي شده‌اند تا يک کار را خيلي خوب انجام دهند، مثلا سرعت خيلي زيادي داشته باشند يا فضاي خيلي راحتي براي يک خانواده بزرگ فراهم کنند. در کنار آن خودروها، مدل‌هاي همه‌کاره مثل پژو ۵۰۵ هم وجود دارند که انتظار مي‌رود تمام نيازهاي مشتريان را در هر زمينه‌اي برطرف کنند.

وقتي سدان جديد پژو در سال ۱۹۷۹ عرضه شد، کار خيلي دشواري داشت. ذات محکم و سرسخت پژو 504 افسانه‌اي باعث موفقيت آن در سراسر جهان شده بود و محبوبيت آن باعث شده بود تا توليد آن تا سال ۱۹۸۳ در کنار ۵۰۵ ادامه پيدا کند.

پژو ۵۰۵ براساس اين فرمول موفق ساخته شد و همچنين آخرين خودروي ديفرانسيل عقب ساخت پژو و يکي از آخرين خودروهاي موفق فرانسوي در بازار جهاني بود. اين مدل حتي چند سال پس از پايان توليدش در اروپا در آرژانتين، چين، اندونزي، تايوان و بسياري از کشورهاي ديگر ساخته مي‌شد و به فروش مي‌رسيد.

راز موفقيت پژو ۵۰۵ يکپارچه بودن طراحي آن بود؛ پژو خيلي خوب بازار هدف خود را مي‌شناخت و مي‌دانست يک خودروي خوش‌ساخت و قابل اعتماد که مي‌تواند در انواع جاده‌ها مورد استفاده قرار بگيرد مشتريان زيادي خواهد داشت. پينينفارينا در طراحي اوليه نقش داشت و ظاهر متناسب خودرو با ويژگي‌هاي آن همخواني داشت. با توجه به توليد و فروش ۱.۳ ميليون ۵۰۵ طي ۲۱ سال، حق با پژو بوده است.

دوام و استحکام پژو ۵۰۵ آن را به وسيله نقليه منتخب بسياري از کشورهاي در حال توسعه در سراسر جهان تبديل کرد. اين مدل که با پيشرانه‌ها و بدنه‌هاي مختلف در دسترس بود، نيازهاي تمام مشتريان را برآورده مي‌کرد.

شايد فکر کنيد زمخت بودن ۵۰۵ به اين معنا باشد که رانندگي با آن راحت نيست. شايد برخي از مدل‌ها با موتور کوچکتر و ديزلي کمي کند باشند، اما نسخه‌هاي قدرتمندش خودروهاي خيلي خوبي براي رانندگي بودند. با استفاده از موتور دوورين V6 که در سال ۱۹۸۶ ساخته شد، پژو ۵۰۵ به رقيب اصلي بي ام و سري ۵ تبديل شد.

با وجود اينکه پژو ۵۰۵ براي قابليت‌هاي هندلينگ عالي خودش تحسين مي‌شد، اما در انگلستان فروش خوبي نداشت. شايد هيچکس نمي‌دانست اين خودرو چقدر خوب است، يا شايد دليل فروش ضعيفش ظاهر ساده آن بود.


کدام نسخه از پژو ۵۰۵ ارزش خريد دارد؟
با توجه به اينکه ۱،۳۵۱،۲۵۴ پژو ۵۰۵ توليد شده، شايد فکر کنيد انتخاب يکي از آن‌ها خيلي راحت است، اما اشتباه مي‌کنيد. به لطف محبوبيت زياد و ذات مستحکم اين مدل، بيشتر مالکان تا جاي ممکن از آن‌ها استفاده کرده‌اند، بنابراين نمونه‌هاي خيلي کمي از آن‌ها هنوز قابل استفاده هستند.

رايج‌ترين نسخه‌ها در اروپا مدل‌هاي ديزلي بودند و براي پيدا کردن يک خودروي خوب بايد خارج از بريتانيا به دنبال آن بگرديد. اين مدل با طيف گسترده‌اي از موتورهاي بنزيني ۱٫۸، ۲٫۰، ۲٫۲ و ۲٫۲ توربو چهار سيلندر و يک موتور ۲٫۸ ليتري V6 و همچنين موتورهاي ديزلي ۲٫۳ و ۲٫۵ ليتري تنفس طبيعي و توربوشارژشده عرضه شد.

اگر به دنبال يک پژو ۵۰۵ خاص هستيد، تعدادي از مدل‌هاي منحصر به فرد براي بازارهاي خاص ساخته شده بودند، مانند نسخه‌هاي بنزيني توربوشارژشده و استيشن ديزلي براي ايالات متحده و نسخه 44x که توسط شرکت دانگل ساخته شده است.

حتي يک نسخه ۲.۲ ليتري توربو وجود دارد که حتي در مقابل خودروهاي امروزي سريع به نظر مي‌رسد. قدرت بيشتر مدل‌هاي کوچکتر کمتر از اين است، چون مأموريت آن‌ها ارائه سواري آرامش‌بخش و فضاي داخلي راحت بوده است.

پژو 505 در نسخه 2.8 ليتري نيز بسيار شاخص بود، خودرويي که با 6 سيلندر و 12 سوپاپ مي توانست حداکثر 170 اسب بخار در 5600 دور و 230 نيوتن متر در 4250 دور را توليد کند. اين نسخه با گيربکس 5 سرعته دستي مي توانست در عرض 9.6 ثانيه به مرز صد کيلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت اين مدل 194 کيلومتر در ساعت بود. بيش از 1.3 ميليون پژو 505 در دنيا توليد و فروخته شد.

اگر بتوانيد يک نسخه استيشن با صندلي‌هاي عقب اضافي پيدا کنيد، يک خودروي خانوادگي هشت نفره داريد که در صورت نياز مي‌تواند جايگزين يک ون شود. پژو ۵۰۵ در کشورهاي مختلف به عنوان تاکسي، آمبولانس و نعش‌کش هم مورد استفاده قرار گرفت.

پژو ۵۰۵ در سال ۱۹۸۶ فيس‌ليفت شد و تغييرات بدنه شامل سپرها، جلوپنجره و چراغ‌هاي عقب جديد بودند. در کابين شاهد يک داشبورد جديد، تزئينات صندلي آپديت شده و افزايش تجهيزات بوديم. سيستم تعليق هم ارتقاء داده شد.


مشکلات رايج پژو ۵۰۵
• تأمين قطعات: لوازم يدکي توسط فروشندگان و متخصصان در دسترس هستند، اما پنل‌هاي بدنه و اقلام تزئيني به سختي پيدا مي‌شوند. گاهي اوقات خريد يک خودروي ديگر براي استفاده از قطعاتش، بهترين راه نگه داشتن ۵۰۵ خودتان در جاده‌هاست.

• خوردگي: شاسي و چارچوب ۵۰۵ خيلي محکم و بادوام ساخته شده‌اند و اگر خودرويي را پيدا کنيد که در آب و هواي خشک نگهداري شده باشد، شايد هنوز در وضعيت خوبي قرار داشته باشد. نسخه‌هايي که در مناطق مرطوب‌تر مانند بريتانيا نگهداري شده‌اند، بايد ترميم شوند. تمام قسمت‌هاي مستعد زنگ‌زدگي مانند قوس چرخ، کف و سقف بايد به صورت کامل بازرسي شوند.

• قطعات الکترونيکي: جعبه‌ فيوزهاي روي مدل‌هاي توليدشده پيش از سال ۱۹۸۲ ممکن است به دليل زنگ‌زدگي اتصالات درست عمل نکنند. نصب جعبه فيوزهاي جديدتر ممکن است اين مشکل را حل کند.

• سيستم انتقال قدرت: تعويض فيلتر روغن و تعويض روغن پس از هر ۱۸ هزار مايل مي‌تواند باعث بهبود عملکرد جعبه‌دنده‌هاي خودکار شود.

• موتور: بيشتر مدل‌ها با موتورهاي کم‌قدرت مسافت‌هاي زيادي را طي کرده‌اند. تعويض روغن منظم باعث مي‌شود موتور روان‌تر کار کند و طول عمر توربوشارژرها بيشتر شود.

• سيستم خنک‌کننده: وضعيت سيستم خنک‌کننده را بررسي کنيد، چون اهميت زيادي براي نگه داشتن موتور در شرايط مناسب دارد.

• کلاچ: صداي بد پدال کلاچ در نمونه‌هايي که مسافت زيادي را پيموده‌اند نشان مي‌دهد که بايد توجه بيشتري به آن داشته باشيد. خوشبختانه تعمير آن نسبتا آسان است و هر کسي مي‌تواند اين کار را در خانه هم انجام دهد.

• توربو: در مدل هاي توربو، فشار بوست توربو بايد در محدوده مناسبي قرار داشته باشد. خودرو بايد از اين نظر بررسي شود، چون ممکن است در گذشته دستکاري شده باشد تا عملکرد بهتري داشته باشد.

تاريخچه مدل پژو ۵۰۵
 
۱۹۷۹: معرفي پژو ۵۰۵ سدان

۱۹۸۱: عرضه نسخه ۲٫۳ ليتري ديزلي

۱۹۸۲: عرضه مدل استيشن

۱۹۸۳: عرضه نسخه STi اسپرت

۱۹۸۶: فيس‌ليفت کل خط توليد از جمله آپديت تزئينات و تجهيزات، شامل سيستم تعليق انجام شد. موتور ۲.۳ ليتريGTi جايگزين STi شد. سيستم تهويه مطبوع به صورت استاندارد روي تمام مدل‌ها قرار گرفت.

۱۹۸۷: حجم موتور توربوديزلي از ۲٫۳ به ۲٫۵ ليتر افزايش يافت. جعبه‌دنده چهار-سرعته خودکار جايگزين نسخه سه-سرعته شد.

۱۹۸۹: توليد نسخه سدان در اروپا به پايان رسيد، چون مدل جديدتر ۴۰۵ معرفي شد. توليد نسخه استيشن همچنان ادامه داشت.

۱۹۹۲: توليد پژو ۵۰۵ در اروپا به پايان رسيد، اما تا چندين سال همچنان در کشورهاي ديگر به فروش مي‌رسيد.

مدل‌ها در هر منطقه با منطقه ديگر تفاوت داشتند و برخي از مشخصات فني مخصوص يک کشور خاص بودند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره