نماد آخرین خبر

گرامیداشت ۷۲ سالگی آبارث؛ عقرب دوست‌داشتنی دنیای خودرو!

منبع
پدال
بروزرسانی
گرامیداشت ۷۲ سالگی آبارث؛ عقرب دوست‌داشتنی دنیای خودرو!

پدال/ فيات ۵۰۰ ديگر در بازار آمريکا عرضه نمي‌شود. اين امر به معني عدم حضور آبارث ۵۰۰ تيز و فرز در اين کشور نيز مي‌باشد. از آنجايي که ديگر خبري از آبارث فيات ۱۲۴ اسپايدر هم نيست بنابراين اين شرکت بصورت رسمي در آمريکا حضور ندارد و استلانتيس نيز برنامه‌اي براي تغيير اين وضعيت نداشته است. از آنجايي که فقط فيات ۵۰۰X در بازار آمريکا عرضه مي‌شود بنابراين آينده اين خودروساز ايتاليايي در بازار آمريکا چندان خوب به نظر نمي‌رسد.

اما آبارث براي نشان دادن محصولات جذابي که از دست آمريکايي‌ها دور است اقدام به گراميداشت تاريخ ۷۲ ساله خود کرده است. اين شرکت در ۳۱ مارس ۱۹۴۹ توسط مهندس ايتاليايي-اتريشي با نام کارلو آبارث تأسيس شد. لوگوي نمادين عقرب هم از علامت زودياک الهام گرفته است. اين برند پرفورمنس ايتاليايي امروزه به خاطر کيت‌هاي تيونينگ خود، خودروهاي رکوردشکن و تاريخچه‌اي درخشان در مسابقات شناخته مي‌شود.

آبارث در طول اين ۷۲ سال بيش از ۱۰ هزار پيروزي، ۱۰ رکورد جهاني و ۴ قهرماني رالي جهاني را به دست آورده است. سابقه حضور آبارث در مسابقات به سال ۱۹۵۰ و زماني بازمي‌گردد که تازيو نوولاري در مسابقات تپه نوردي پالرمو مونته پله گرينو توانست پيروزي را از آنِ خود کند. لوگوي آبارث در سال ۱۹۵۴ به‌روز شد و سپر دو رنگ آن به معني پيروزي در نبردهاي مسابقه‌اي مي‌باشد. همين لوگو در سال ۱۹۶۲ دوباره به‌روز شد و پرچمي شطرنجي و واژه قهرمان دنياي ايتاليايي نقش بست.

چند سال بعد يعني در سال ۱۹۶۹ لوگوي آبارث دوباره تغيير يافت و عقرب سياه نونوار شده به همراه نوشته جديد آبارث روي آن ديده شد. در سال ۱۹۷۱ نيز با خريداري اين برند توسط فيات پرچم ايتاليا روي لوگو پديدار گرديد.

در سال ۲۰۰۷ طراحي مدرن‌تري براي لوگوي اين شرکت در نظر گرفته شده و در سال ۲۰۱۹ به‌منظور گراميداشت هفتادمين سالگرد تأسيس آبارث پرچم شطرنجي به لوگوي اين شرکت اضافه شد. تمامي خودروهاي جاده‌اي آبارث داراي لوگوي دوم در بخش عقب هستند که از نشان نصب شده روي تمامي خودروهاي مسابقه‌اي اين شرکت از دهه ۶۰ ميلادي تاکنون الهام گرفته است.

 

آبارث در دنياي مسابقات همچنان به تأمين پيشرانه‌هاي مسابقات قهرماني F4 ايتاليا و آلمان ادامه مي‌دهد. آبارث ۱۲۴ نيز براي سومين سال در مسابقات رالي اروپا حضور خواهد يافت.

اين شرکت در اروپا محصولات مدل ۲۰۲۱ خود را با چهار نسخه ۵۰۰ هاچبک شامل ۵۹۵، توريسمو، کامپتيزيونه و اسنس عرضه خواهد کرد. قوي‌ترين مدل‌ها يعني کامپتيزيونه و اسنس از پيشرانه ۱.۴ ليتري توربو با قدرت ۱۷۷ اسب بخار استفاده مي‌کنند. مدل ۵۹۵ کامپتيزيونه جديد با رنگ آبي رالي الهام گرفته از خودروي مسابقه فيات ۱۳۱ آبارث دهه ۷۰ ميلادي عرضه مي‌شود. رينگ‌هاي ۱۷ اينچي جديد اين خودرو نيز از رينگ‌هاي لانچيا دلتا رالي اينتگراله دهه ۹۰ ميلادي الهام گرفته‌اند.

اين شرکت به منظور گرامي داشت هفتاد و دومين سالگرد تأسيس خود از طرفداران دعوت کرده تا لوگوي مدنظر خود را طراحي کنند. طرح‌هاي برگزيده در آينده توسط آبارث معرفي خواهند شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره