
78 درصد از جوانان آمریکا تصمیم دارند خودروی برقی داشته باشند

سايپا نيوز/ آمريکايي ها خيلي ديرتر از اروپايي ها، ايده گذار از خودروهاي بنزيني به برقي را دنبال کرده اند.
نظرسنجي ها از نسل جوان نشان مي دهد که اکثريت جوانان از بنزين فاصله مي گيرند و به خريد خودروهاي برقي علاقه بيشتر نشان مي دهند.
بخشي از برنامه بلندپروازانه دولت جديد در آمريکا، تخصص منابع بيشتر به زيرساختها و گذار هر چه سريع تر به خودروهاي بنزيني است. اين تغيير در ماه هاي اخير سرعت بيشتري به خود گرفته است.
در حال حاضر کمتر از 2 درصد از خودروهاي در حال تردد در جاده ها و خيابان ها برقي هستند. به طور کلي قيمت اوليه خودروهاي برقي از همتاهاي بنزيني خود بسيار گران تر هستند اما زماني که هزينه هاي 5 سال نگهداري از خودرو محاسبه مي شود، تا حدودي بخشي از اين گراني جبران مي شود. تحقيقات جديد هم نشان مي دهد تعداد بيشتري از مردم از ايده گذار به خودورهاي برقي استقبال مي کنند.
زک سايمنز Zak Simmons از کاروانا Carvana مي گويد: «اکثر کساني که از خودروهاي برقي فاصله مي گرفتند اين موضوع را پشت سر گذاشته اند چون به تدريج خودروهاي برقي ارزان تر مي شوند و عمر اين خودروها بيشتر از خودروهاي بنزيني است.»
در نظرسنجي اخيري که کانزومر ريپورتس Consumer Reports انجام داده است، 40 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که بالاخره روزي مي رسد که آنها هم خودروي برقي بخرند. در بين جوان تر ها که در آمريکا به آنها نسل هزاره millennial مي گويند، اين رقم خيلي خيره کننده تر است: 78 درصد از جوانان نسل هزاره، تصميم دارند خودروي برقي داشته باشند.
بر اساس برنامه بلندپروازانه جو بايدن، 174 ميليارد دلار به انواعي از مشوق ها از جمله معافيت هاي مالياتي اختصاص يافته تا مردم را به سمت خريد خودروهاي برقي تشويق کند. اين برنامه به دنبال آن است که تا سال 2030 حداقل 500 هزار دستگاه از خودروهاي فروخته شده، خودروي برقي باشد.
خودروسازان هم در سال هاي اخير، تغيير رويه داده اند و خود را براي افزايش توليد خودروهاي برقي آماده مي کنند. جنرال موتورز تا سال 2025 قرار است 30 مدل جديد خودروي برقي به بازار معرفي کند و تا سال 2035 همه محصولاتش به خودروهاي برقي اختصاص يابد.
اليسون گره گوار Allison Gregoire از مؤسسه جورجيا پاور مي گويد: «حالا ديگر انواعي از وانت ها، خودروهاي شاسي بلند کوچک و بزرگ براي انواعي از سبک هاي زندگي و نيازهاي خانواده وفق پيدا کرده اند.»
زک سايمونز مي گويد: «چون خودروهاي برقي قطعات کمتر وبازدهي بالاتري دارد، هزينه هاي نگهداري خودروهاي برقي به مراتب کمتر از خودروهاي بنزيني است.»
بر اساس وزارت انرژي ايالات متحده، در حال حاضر در سرتاسر اين کشور بيش از 40 هزار ايستگاه شارژ خودرو ايجاد شده است.
در ايالات متحده ايالت جورجيا مقام ششم را از نظر جايگاه هاي شارژ سريع دارد و «ائتلاف بزرگراه برقي» Electric Highway Coalition در اين ايالت در حال ايجاد 50 ايستگاه شارژ سريع ديگر با سرمايه گذاري 6 ميليون دلاري است. «گره گوار» مي گويد: «حالا ديگر در کنار سوپرمارکت ها، پارکينگ هاي طبقاتي، جايگاه هاي بنزين، برگر فروشي ها و ساير فست فودها جايگاه شارژ سريع خودروهاي برقي نصب شده است.» همين عوامل گذار به خودروهاي برقي را تسريع خواهد کرد.