آشنایی با شاتون و وظایف آن در خودرو

خودروکار/ شاتون يکي از اجزاي زير کاپوت خودرو است که نقشي اساسي در خودرو ايفا ميکند. سلامت اين قطعه بايد هر چند وقت يک بار بررسي بشود.
شاتون قطعه اي است در موتور خودرو يا پمپ سرسيلندر که پيستون خودرو را به ميل لنگ نصب ميکند. اين قطعه نيروي وارد شده از پيستون را به ميل لنگ خودرو منتقل ميکند.
اين قطعه از جنس فولاد ساخته ميشود تا استحکام لازم را داشته باشد و بتواند ضربات ناشي نيروي پيستون را تحمل کند. اين قطعه در عين استحکام داراي وزني سبک است.
شاتون داراي دو سر (يکي کوچک و يکي بزرگ) و يک ساقه مياني است.
قسمت سر کوچک شاتون که تشکيل ياتاقان را ميدهد، در ارتباط با پين پيستون است. در واقع سر کوچک، با پيستون در ارتباط است. جنس اين قسمت از مس يا برنج است و گفتني است که در قسمت داخلي سر کوچک، يعني بخشي که در ارتباط با پيستون است، آسترهايي قابل تعويض به نام بوش قرار دارند که باعث ميشوند ساييدگي و اصطکاک به حداقل برسد.
سر بزرگ شاتون ياتاقاني دو تکه است و ميلِ ميل لنگ در آن قرار ميگيرد. اين قسمت هم داراي بوش است که بر اثر کارکرد خودرو، پس از مدتي دچار سايش و اصطکاک نشود.
اين قطعه همانطور که گفته شد پيستون را به ميل لنگ متصل ميکند. ضروري است که چند وقت يک بار سلامت اين قطعه به خصوص بوشهاي آن بررسي شود.
در صورت آسيب ديدگي بوشها، آسترهاي داخلي آسيب ميبينند و پس از مدتي اصطکاک و گرماي زياد موجب آسيب ديدگي ميل لنگ شده که در اين صورت هزينههاي سنگيني براي صاحب خودرو خواهد داشت.