قیمتگذاری کاذب خودروها در تعطیلات اجباری کرونایی
ايرنا/ مراکز فروش خودرو به علت محدوديتهاي کرونايي، تعطيل شدهاند، اما قيمتگذاري از طريق سايتهاي اينترنتي ادامه دارد، به طوري که ديروز قيمت انواع خودروي داخلي در مقايسه با هفته گذشته بين ۲ تا چهار ميليون تومان افزايش يافت، البته به گفته کارشناسان اين قيمتها کاذب و غيرواقعي است.
بررسي سايتهاي ارائه دهنده قيمت خودرو نشان ميدهد قيمتهاي سليقهاي و مختلفي براي انواع خودرو اعلام شده است، بهطوري که پژو ۲۰۶ تيپ ۲ روز گذشته با قيمتهاي بين ۲۱۰ تا ۲۱۸ ميليون تومان از سوي آگهيدهندگان قيمت خورده بود.
به گفته کارشناسان، وقتي از سوي دستگاههاي متولي نظارتي بر آگهيدهندگان وجود نداشته باشد، با قيمتگذاري سليقهاي و غير واقعي در فضاي مجازي مواجه ميشويم.
کارشناسان در عين حال معتقدند: صحبتهاي هفته گذشته "رضا شيوا" رييس شوراي رقابت، اثر رواني اندکي بر بازار گذاشت و قيمتها تا چند ميليون تومان در انواع خودرو بالا رفت، اما حقيقت اين بود که مراجعهکنندهاي وجود نداشت و در عمل خريد و فروشي انجام نميشد.
برپايه اين گزارش، روز گذشته نيز شاهد بوديم رييس شوراي رقابت سخنان هفته گذشته خود را پس گرفت و اعلام کرد که خودرو در ۶ ماهه نخست سال گران نميشود. بايد منتظر اثر رواني اين صحبتها در روزهاي آينده باشيم.
کارشناسان و فعالان بازار معتقدند: اينگونه صحبتها گرچه از لحاظ رواني در کوتاهمدت روي بازار اثرگذار است، اما در دراز مدت اثري ندارد و در واقع، نوسان نرخ ارز و نحوه عرضه خودروسازان، تعيينکننده قيمت است.
بررسيها حاکي است بهطور مثال خودروي سمند ال.ايکس که با ۲۰۰ ميليون تومان به استقبال تعطيلات نوروزي رفت، اوايل سال به ۱۸۸ ميليون تومان کاهش يافت و آخر هفته گذشته متاثر از صحبتهاي رئيس شوراي رقابت تا ۱۹۴ ميليون تومان هم قيمت خورد.
همچنين پژو ۲۰۶ تيپ ۲ که سال جديد را با ۲۰۲ ميليون تومان شروع کرده بود، آخر هفته گذشته به ۲۰۵ ميليون تومان رسيد.
همچنين در خودروي کوييک اتوماتيک شاهد بوديم گرچه اين خودرو با قيمت کارخانهاي ۲۳۲ ميليون تومان در پاسخ به مشترياني که در طرح تبديل ساندرو شرکت کرده بودند ارائه شد، اما با افزايش عرضه آن در روزهاي پاياني سال 99 به مبلغ ۳۲ ميليون تومان زير قيمت کارخانهاي در بازار خريد و فروش ميشد.
به اعتقاد کارشناسان، وقتي عرضه به اندازه کافي باشد، نه قيمتهاي کارخانهاي بلکه اين بازار است که تعيينکننده قيمتها خواهد بود.
به نظر ميرسد اين روزها با قيمت کاذب و سليقهاي در فضاي مجازي مواجه باشيم و اين مشتريان هستند که با چانهزني ميتوانند با قيمتهاي مناسبتري خودروها را در اختيار بگيرند.
با اين حال کارشناسان هشدار ميدهند: مشتريان آگاه باشند که اين قيمتها واقعي نيست و با توجه به تعطيلي مراکز شمارهگذاري در اين ايام بايد مراقب خريدهاي خود باشند و از کانالهاي مطمئن خريد کنند تا متضرر نشوند.