آشنایی با عوامل کاهش قیمت خودروهای دست دوم
خودروکار/ خودروهاي صفر پس از اولين استارت و شروع به کار کردن، کم کم دچار افت قيمت ميشوند. هرچه خودرو بيشتر کار کند، افت قيمت نيز بيشتر است. يکي ازعلتهاي اين امر استهلاک خودرو به مرور زمان است.
استهلاک مهم ترين عامل در کاهش قيمت خودرو به مرور استفاده در طول زمان است. اين استهلاک به اين دليل است که خودرو يک ماشين بسيار پيچيده و داراي قطعات زياد است. قطعات بسيار مختلفي در خودرو وجود دارند که به مرور زمان مستهلک ميشوند و باعث ميشوند خودرو حس سواري روز اول را به شما ندهد.
عواملي که باعث کاهش قيمت خودرو ميشوند به صورت کلي شامل موارد زير هستند:
کارکرد خودرو: هرچه خودرو شما مسافت بيشتري را طي کرده باشد مستهلک تر است و قيمت آن بيشتر افت پيدا ميکند.
خوش نام بودن خودرو: بسياري از خودروها به دليل اعتبار برند آن، حتي پس از چندين سال هم کاهش قيمت زيادي ندارند. هرچه اعتبار برند بيشتر باشد، افت قيمت کمتر است.
تعداد مالکان خودرو: هرچه مالکان خودرو کمتر باشند، افت قيمت کمتر است. براي مثال قيمت خودرويي که 5 نفر مختلف از آن استفاده کردند به مراتب از يک خودرو که تنها به دست يک نفر بوده، کمتر است.
وضعيت کلي خودرو: تصادف، صافکاري، رنگ شدن بدنه و غيره... همگي در کاهش قيمت خودرو تاثير دارند.
سرويس هاي دورهاي: هرچه سرويسهاي دورهاي و در کل رسيدگي به خودرو بيشتر باشد، قيمت خودرو با افت کمتري مواجه ميشود.
گارانتي خودرو: اگر خودرويي که به فروش ميرسد، شامل گارانتي شرکت نباشد قطعا با افت قيمت همراه خواهد شد. گارانتي يکي از مهم ترين مسائل تاثير گذار در قيمت خودرو است.
محبوبيت: برخي از خودروها داراي محبوبيت زيادي هست و خواهان بسيار زيادي دارند. هرچه خواهان و طرفداران خودرو بيشتر باشد، افت قيمت کمتر است و بر عکس.
انداره: خودروهاي بزرگ و به خصوص لوکس، داراي استهلاک بيشتري نسبت به خودرو کوچک هستند و نياز به مراقبت بيشتري دارند و به همين دليل به مرور زمان افت قيمت بيشتري پيدا ميکنند.