سامانه خودران تسلا به راحتی فریب می خورد
سايپا نيوز/ کامزومر ريپورتس نشان داد چه طور مي توان به آساني سامانه اتوپايلوت تسلا را فريب داد.
«کانزومر ريپورتس» [وبسايتي که معني تحت الفظي آن «گزارش هاي مصرف کننده» است، سازماني غيرانتفاعي است و از اهم فعاليت هاي آن تست بي طرفانه محصولات، خبرنگاري تحقيقي، پژوهش هاي مشتري مدار، آموزش عمومي و پشتيباني از مشتري است] فايل ويديويي منتشر کرده است که نشان مي دهد فريب دادن سامانه خودران تسلا تا چه حد آسان است و تا رسيدن به يک فناوري مطمئن و ايمن راه طولاني در پيش است.
«سازمان ايمني ترافيک بزرگراه ملي» NHTSA و «هيئت ايمني حمل و نقل ملي» NTSB هنوز به تحقيقات و بازرسي هاي خود در خصوص مرگ دو سرنشين تسلا در شهر اسپرينگ ايالات تگزاس پايان نداده اند اما هنوز بحث بر سر اين است که آيا سامانه اتوپايلوت تسلا مي تواند بدون حضور راننده پشت فرمان به درستي عمل کند؟ «کانزومر ريپورتس» پاسخ اين سؤال را اين طور داده است که مي توان به طور عمدي اقدامات ايمني اين سامانه را به اشتباه انداخت.
جيک فيشر مدير ارشد تست خودروي کانزومر ريپورتس يک تسلاي مدل Y سال 2020 را در «پيست آزمايشي بسته» مورد آزمايش قرار داده است. او ابتدا در صندلي راننده نشست، کمربند ايمني را بست، با دکمه هاي روي فرمان سرعت را روي صفر قرار داد بعد به کمک يک زنجير، وزنه ي کافي روي فرمان قرار داد تا سامانه فرمان خودرو آن را با دستان راننده اشتباه بگيرد. سپس از صندلي راننده به صندلي سرنشين جلو جابه جا شد و به کمک دکمه روي فرمان سرعت خودرو را به 30 مايل (50 کيلومتر) در ساعت رساند، گويي واقعاً فردي پشت فرمان نشسته است. ممکن است حسگرهايي هم روي صندلي نصب شده باشد که حضور راننده در صندلي را حس کند اما سامانه ي اتوپايلوت از اين سنسور فيدبک نمي گيرد، يا حداقل بعد از آن که خودرو به حرکت درآمده، ديگر براي ادامه حرکت، سامانه اتوپايلوت بر اساس اطلاعات ورودي از اين حسگر عکس العمل نشان نمي دهد.
فيشر نتيجه مي گيرد که فريب دادن اتوپايلوت و رانندگي بدون سرنشين با تسلا خيلي هم دشوار نيست اما سامانه هاي رقبا از لحاظ دريافت اطلاعات از سنسورهاي صندلي راننده و دوربين ها تفاوت دارند. براي مثال سامانه ي «سوپرکروز» جنرال موتورز هم از سنسور صندلي و هم از دوربين نصب شده روي پنجره جلو براي ديد عقب فيدبک مي گيرد و حتي اين دوربين توجه راننده به جاده را نيز رصد مي کند. البته توجه به اين نکته هم ضرورت دارد که هنوز سامانه هاي رقبا به اين سبک و سياق مورد آزمايش قرار نگرفته و ممکن است در آينده نقاط ضعف سامانه خودران رقبا هم منتشر يا اشکار شود.
دبير «کانزومر ريپورتس» تأکيد دارد که هدف از اين آزمايش روشن شدن زواياي تاريک تصادف گزارش شده در تگزاس نيست (محققان و کارآگاهان هنوز مشخص نکرده اند که چرا در آن تصادف، پشت فرمان کسي نبوده در حالي که دو سرنشين ديگر داشته است. هدف «کانزومر ريپورتس» اين بوده که مشخص شود آيا اين سامانه مي تواند جلوي سوء استفاده را بگيرد يا خير. در پايان اين آزمايش هم کانزومر ريپورتس نتيجه گرفته است که: «سامانه رصد راننده نياز به کار بيشتري دارد تا بتواند جلوي روش هاي خطرناک رانندگي را بگيرد.»
فيشر مي گويد تسلا کار بزرگي براي محبوب شدن خودروهاي برقي انجام داده «اما به نظر مي رسد که آنها از مشتريانشان به عنوان مهندسان تکوين و توسعه فناوري هاي خودران استفاده مي کنند و براي آن که ايمني مشتريان حفظ شود راه درازي در پيش دارند.» اين نکته اي است که مورد بحث و اختلاف نظر بين منتقدان و هواداران تسلا است و چند سالي است که ادامه دارد.