برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سایپا اطلس وارد خط تولید شد

منبع
اسب بخار
بروزرسانی
سایپا اطلس وارد خط تولید شد

اسب بخار/ تصاوير ارسالي از مخاطبان مي دهد که توليد اوليه و آزمايشي سايپا اطلس در کارخانه تهران آغاز شده و قرار است تا نمونه هاي اوليه به مرکز تحقيقات اين شرکت ارسال شوند.

با توجه به اينکه هنوز برخي از اجزاي اطلس به توليد انبوه و رسمي نرسيده و از سويي معرفي عمومي براي اين هاچ بک کراس خانواده X200 سايپا برگزار نشده است، بعضي از قطعات مانند تريم داخلي، چراغ ها، سپرها و… بر روي اطلس هاي توليدي نصب نمي شوند. در اصل دليل توليد اين خودروها، آماده سازي اطلس براي انجام برخي تست هاي تطبيق است و با توجه به سابقه فعاليت خودروسازان در پروژه هاي جديد، نمي توان اين محصولات را معيار نهايي خودروهاي هاچ بک کراس اطلس دانست.

 

اما آن چه که مشخص است، اطلس عضو جديد خانواده X200 خواهد بود و در بحث نماي ظاهري و اجزاي جانبي خودرو، شباهت بسياري به محصولاتي چون کوييک، ساينا، تيبا و تيبا ۲ دارد. برخي کارشناسان سايپا اطلس را نمونه اي فيس ليفت و ارتقا يافته از کوييک مي دانند. با توجه به تصاوير بخش عقب خودرو مي توان شباهتي را ميان خطوط طراحي جديد سايپا و رنو مشاهده کرد.


مشخصات فني سايپا اطلس چگونه است؟
سايپا اطلس در نسخه پايه ( اطلس S ) به پيشرانه ۱۴۹۷ سي سي تنفس طبيعي مجهز است و در ساختار اين پيشرانه ۴ سيلندر و ۸ سوپاپ ديده مي شود. اين پيشرانه که M15GSI نام دارد، نسخه جديد و ارتقا يافته پيشرانه کوييک، ساينا و تيبا است و برخي ويژگي هاي جديد در آن ديده مي شود. خروجي دود موتور M15GSI نسبت به M15 متفاوت است و از نوع استيل ( هدرز ) به حساب مي آيد. همچنين سر سيلندر اين پيشرانه ارتقا يافته متفاوت از نمونه پايه بوده و پاشش سوخت و جرقه زني هم در M15GSI تغييراتي را داشته است. رينگ هاي پيشرانه جديد سايپا هم نسبت به M15 معمولي تقويت شده و مي تواند عملکرد بهتري را در طولاني مدت از خود نشان دهد. از ديگر تغييرات اعمال شده براي پيشرانه M15GSI ، استفاده از دريچه گاز برقي به صورت استاندارد است.

اما يکي از اصلي ترين تغييرات قابل مشاهده در موتور M15GSI سايپا و مگا موتور، تجهيز اين پيشرانه به سامانه VVT يا همان زمان بندي متغيير سوپاپ هاي سوخت است. همچنين در موتور M15GSI از بالانسر بهبود يافته اي نسبت به M15 معمولي استفاده شده است. موتور M15GSI مي تواند تا ۱۳۵ نيوتن متر گشتاور را با قدرت ۸۸٫۴۴ تا ۸۹٫۷۲ اسب بخار توليد کند. البته به گفته مهندسان مگا موتور و سايپا، فعلا اين ويژگي ها مربوط به نسخه هاي اوليه پيشرانه M15GSI است و مي توان در نسخه تجاري با توجه به نوع خودرو، قدرتي در بازه ۸۹ تا ۹۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۸ نيوتن متر از اين پيشرانه دريافت کرد. توان خروجي پيشرانه M15GSI گروه خودروسازي سايپا شباهت زيادي را در بحث توان نامي و نوع عملکرد با پيشرانه N4 کمپاني فيات دارد. موتور سري N4 فيات ۱۳۳۲ سي سي حجم دارد و با توجه به نوع فناوري هاي موجود در آن، به عنوان يک پيشرانه ۴ سيلندر و ۸ سوپاپ ۹۵ الي ۱۰۸ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۴ الي ۱۳۸ نيوتن متر توليد مي کند. استاندارد آلايندگي اين پيشرانه که بر روي سايپا اطلس S نصب مي شود، از نوع يورو ۵ بوده و تطبيق لازم را با استانداردهاي جاري کشور دارد.

آن طور که گفته مي شود، در نسخه هاي کامل تر و قوي تر سايپا اطلس از پيشرانه هايي با قدرت ۱۰۵ تا ۱۱۷ اسب بخار استفاده خواهد شد و ساختار ۱۶ سوپاپ هم به پيشرانه اين خودرو اضافه مي شود.

 


امکانات سايپا اطلس چگونه است؟
با توجه به سياست هاي سايپا، محصولات اين خودروساز در تيپ هاي فني و آپشني مختلف به بازار عرضه مي شوند و بديهي است که اطلس در جايگاه يک محصول جديد، با تيپ هاي S، G و… به خط توليد سايپا بپيوندد. همچنين اين احتمال وجود دارد که مانند فرايند عرضه شاهين، سايپا در گام نخست نمونه فول دنده اي اطلس را توليد کند و سپس نسخه هاي ساده تر و يا اتوماتيک را به بازار بفرستند. برخي منابع آگاه مي گويند که امکانات سايپا اطلس در نسخه فول دنده اي عبارت است از:

دو کيسه هوا SRS

فرمان کمکي برقي

تهويه اتوماتيک

نمايشگر لمسي

رهياب ماهواره اي

اتصال هوشمند خودرو

استارت دکمه اي


کروز کنترل

محدود کننده سرعت

دوربين و سنسور پارک عقب

سنسور نور

رينگ آلومينيومي

تريم داخلي چرم و پارچه

صندلي هاي ايزوفيکس

چراغ روشنايي روز

سامانه ورود بدون کليد

سامانه راهنما و تعويض دنده GSI

سنسور باد لاستيک

شيشه ها و آينه هاي برقي

ترمز ABS – EBD – BAS

سامانه BCM

قيمت اطلس چقدر است؟
بايد توجه داشت که تمام اين اطلاعات از منابع غير رسمي در اختيار رسانه ها قرار گرفته و براي همين نمي‌توان تا زمان رونمايي، اطلاعات دقيقي را مورد سايپا اطلس به مخاطبان اعلام کرد. همچنين بحث قيمت اطلس هم در راستاي اين موضوع بوده و معلوم نيست که چه بهايي براي اطلس S و اطلس G در نظر گرفته مي شود. اما پيش بيني ها بر اين است که قيمت سايپا اطلس در نسخه پايه تا ۱۵ درصد فراتر از کوييک S باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره