بازگشت دوباره رنو و پژو به ایران؛ آری یا خیر؟

باشگاه خبرنگاران/ مديرعامل سابق سايپا در خصوص امکان بازگشت شرکت هاي رنو و پژو به ايران با برداشته شدن تحريم ها توضيحاتي داد.
سعيد مدني، مديرعامل سابق سايپا در کلاب هاوس در خصوص بازگشت رنو و پژو به ايران، گفت: واقعيت اين است که در رابطه با صنعت خودرو اگر ارتباطات عادي شود و مانند قبل فضاي رقابتي نداشته باشيم و از تجربيات استفاده نکنيم، دچار مشکل ميشويم.
او ادامه داد: پژو و رنو به عنوان شرکتهاي فرانسوي، آشنايي خوبي با فضاي کسب و کار ما داشتند و معمولا وقتي فضا باز ميشد، بر خلاف ساير کشورها وارد اين مقوله نميشدند، بخشي از ظرفيتها را تشکيل دادند.
مديرعامل سابق سايپا افزود: با توجه به ويژگي ها، بايد حواسمان جمع باشد، در شرايط تحريم معمولا برنامه ريزي صورت ميگيرد و بعد از برداشتن تحريمها اين برنامه ريزي فراموش ميشود و بعد از مدتها ميبينيم تمام دستاوردهايمان فراموش شده اند.
او بيان کرد: بدون توجه به اين نکته، زماني نفت دچار افت فروش ميشد کشور به سمت برنامه ريزي ميرفت، اما بعد از افزايش فروش نفت، برنامه ريزي فراموش ميشد، اين نوسانات تحريمي برنامه ريزي شده است.
مدير عامل سابق سايپا گفت: تحريم هميشه وجود دارد. از ۴۰ سال پيش، ۸ سال در جنگ تحميلي و مابقي آن در جنگ اقتصادي بوديم و بايد بدانيم آمريکا هميشه به دنبال تحريم است.
مدني تصريح کرد: تجربيات خوبي در صنعت خودروسازي داشتيم به خصوص در خصوص حلقههاي مفقوده فرانسوي ها؛ فرانسويها شريک خوبي نيستند و تکنولوژي را به خوبي منتقل نميکنند.
او تشريح کرد: در رابطه با انتقال دانش بايد سعي کنيم به ۳ ميليون خودرو برسيم، بايد روي پلتفرم داخلي کار کنيم واکنون همتخصص و هم توانايي را داريم. بايد حتما ۵۰ درصد ظرفيت توليد خودرو روي پلتفرم خودمان باشد تا در مذاکره برگ برنده داشته باشيم.
مدير عامل سابق سايپا گفت: بايد بازار صادراتي خودمان را داشته باشيم و نياز به کار شبانه روزي دارد، ۵۰ درصد مابقي بايد به شرکتهاي ديگر اختصاص يابد.
او ادامه داد: مطالعات کافي اگر انجام شود، ميتوان کشورها را ارزيابي کرد. رفتارهاي آنها واقعي نيست و هر زمان موقعيت را مناسب ديدند با ما همکاري ميکنند و در غير اينصورت همکاري نبايد کرد.
مدني گفت: تا زماني که فضاي کسب و کار درست نشود، شرکت ها علاقه به مذاکره ندارند. صنعت خودرو صنعتي نيست که با شرايط فعلي رشد کند، يکي از آيتم هاي رشد صنعت خودرو، صادرات است.
مدير عامل سابق سايپا گفت: واقعيت اين است که فضاي کسب و کار بايد درست شود، اين صنعت مانند ديگر صنايع وابسته به خودمان نيست و بسيار جامع است. داراي تاثيرات فرهنگي و اقتصادي در کشور است و از زيرساخت ها نيز تاثير مي پذيرد.
مدني بيان کرد: بدون ارتباط با دنيا نمي توانيم رشد کنيم، اگر بهترين خودرو را توليد کنيم، اما اگر با خودروسازان ديگر در جهان رقابت نکند فايده اي ندارد، هنوز مکانيزم فروش و قيمت گذاري را نتوانيم درست کنيم و باعث شده همچنان قيمت گذاري دستوري داشته باشيم.
مدير عامل سابق سايپا گفت: حتما بايد ارتباط جهاني داشته باشيم و بايد نظارت و پايش داشته باشيم، نبايد اينگونه باشد که شرکت ها هر کار دوست دارند انجام دهند. تمام صحبت ها با اين شرايط است، بايد فضاي سرمايه گذاري ايجاد کنيم.