مروری بر تاریخچهٔ محصولات پرفورمنس تایپ S آکورا

پدال/ آکورا بهتازگي با نسل جديد سدان TLX، نشان تايپ S خود را بازگردانده است اما اين کار موجب است برخي را کنجکاو کند که معني دقيق اين نشان چيست. به همين دليل، آکورا با انتشار ويدئويي، تاريخچهٔ تايپ S را توضيح داده است. به زبان ساده، تايپ S به معناي خودروي اسپرتتر است اما آکورا با اين نشان ميگويد يک محصول تايپ S بايد از مدل استانداردي که بر اساس آن ساخته شده بهتر حرکت کند، بپيچد و متوقف شود؛ اما مأموريت تايپ S صرفاً به پرفورمنس محدود نميشود و برخلاف تايپ R، خودروهاي تايپ S هنوز هم از راحتي مناسبي برخوردار هستند. آکورا معتقد است که براي داشتن خودروي اسپرتي که از همه لحاظ متناسب باشد، ميتوان کمي از پرفورمنس را قرباني کرد.
آغاز داستان تايپ S به لطف هوندا
اين داستان براي اولين بار با مدل NSX تايپ S در سال ۱۹۹۷ در ژاپن آغاز شد. به گفتهٔ رئيس سابق بخش تحقيق و توسعهٔ هوندا و مدير توسعهٔ اين مدل «اريک برکمن»، اين خودرو الهامبخش مهندسين هوندا در آمريکاي شمالي براي ساخت پروتوتايپي بنام AC-R بوده است. برکمن دراينباره ميگويد:
AC-R اساساً يک خودروي نمايشي بود که ميتوانست به سرعت ۲۶۷ کيلومتر بر ساعت و شتاب جانبي ۱ جي دست پيدا کند اما ارزش واقعي اين پروتوتايپ اين بود که همهٔ کارکنان شرکت را مشتاق ساخت خودرويي از اين نوع با برند آکورا کرد. درنهايت ما تصميم گرفتيم که تمام آن خوبيها را به آکورا CL تزريق کنيم و درنتيجه مدل ۳.۲CL تايپ S بهعنوان اولين محصول تايپ S در آمريکاي شمالي شکل گرفت
اين خودرو که بين سالهاي ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ توليد شد، به يک پيشرانهٔ ۳.۲ ليتري V6 با ۲۶۰ اسب بخار قدرت مجهز شده بود و از نمونهٔ استاندارد با ۲۲۵ اسب بخار قدرت قويتر بود. علاوه بر اين، اولين محصول تايپ S آکورا به فرمان سريعتر، تنظيم اسپرت تعليق و لاستيکهاي بهتر روي رينگهاي بزرگتر هم مجهز بود که پيچيدن و توقف بهتري را فراهم ميکردند. پسازاين، مدل ۳.۲TL تايپ S در سالهاي ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ به بازار آمد که از همان پيشرانه و ارتقاءهاي يکسان تعليق و رينگ و لاستيک استفاده ميکرد.
بين سالهاي ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶، آکورا RSX نشان تايپ S را دريافت کرد. اين خودرو با برخورداري از ۲۰۰ اسب بخار قدرت، ۴۰ اسب بخار از نسخهٔ استاندارد RSX قويتر بود. سپس در سالهاي ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ مدل TL تايپ S ارائه شد که از پيشرانهٔ شش سيلندر ۲۸۶ اسب بخاري، ارتقاء رينگ و لاستيک، ترمزهاي چهار پيستونهٔ برمبو، تعليق اسپرت و چهار سر اگزوز بهره ميبرد.
مأموريت تايپ S امروز نيز با مدل TLX تايپ S ادامه پيدا کرده است و به نظر ميرسد واکنش مردم به اين نشان خوب بوده است زيرا کل ظرفيت اين سدان اسپرت در کانادا ظرف تنها ۸ ساعت بهطور کامل فروخته شد. مرحلهٔ بعدي نشان پرفورمنس آکورا نيز مدل MDX تايپ S بهعنوان اولين شاسيبلند تايپ S خواهد بود.