درگ یاریسهای پرفورمنس، GR در برابر GRMN
پدال/ تويوتا در سپتامبر سال ۲۰۱۷، براي محصولات پرفورمنس خود، سلسهمراتبي سهطبقهاي ارائه کرد که در ابتداي آن GR-Sport، در ميانه GR و در بالا GRMN قرار ميگيرد؛ بنابراين، در يک مسابقهٔ درگ بين GR ياريس و ياريس GRMN انتظار ميرود دومي پيروز شود اما داستان به اين سادگي نيست زيرا در اينجا با دو نسل مختلف از اين هاچبک ژاپني طرف هستيم.
هرچند نام اين دو خودرو مشترک است اما تفاوتهاي عمدهاي بين آنها وجود دارد. بهعنوانمثال، ياريس قديمي محرک جلو است درحاليکه در نسل کنوني نيرو به هر چهارچرخ منتقل ميشود؛ بنابراين، در انگلستاني که معمولاً باراني است، GR ياريس روي مسير خيس کشش بهتري خواهد داشت. از سوي ديگر، GRMN در وزن نسبت نسل جديد برتري دارد زيرا حدود ۱۴۵ کيلوگرم سبکتر است. پيشرانهٔ اين خودروها نيز بسيار متفاوت است زيرا ياريس قديمي از يک موتور ۱.۸ ليتري چهار سيلندر سوپرشارژ استفاده ميکند درحاليکه ياريس جديد به يک واحد ۱.۶ ليتري سه سيلندر توربو مجهز است. موتور GR ياريس با اينکه کوچکتر است اما خروجي بسيار بهتري نسبت به همتاي چهار سيلندر خود دارد.
کارواو بين اين دو ياريس يک مسابقهٔ درگ و پسازآن دو مسابقهٔ رولينگ و يک آزمايش ترمز برگزار کرد. هرچند GRMN يک هاچبک داغ واقعي است اما در برابر GR شانسي ندارد زيرا در ۴۰۰ متر ۱.۱ ثانيه کُندتر بوده و پس از ۱۴.۷ ثانيه به خط پايان ميرسد. در مسابقههاي رولينگ که از سرعتهاي ۵۰ و ۸۰ کيلومتر بر ساعت برگزار شد نيز GRMN در برابر GR هيچ حرفي براي گفتن نداشت؛ اما در آزمايش ترمز از سرعت ۱۱۰ کيلومتر بر ساعت تفاوت از اين هم بزرگتر است زيرا ترمزهاي بسيار چشمگير GR ياريس آنرا خيلي زودتر از GRMN متوقف ميکنند.
بنابراين واضح است که GR ياريس پيشرفت بسيار چشمگيري نسبت ياريس GRMN نسل قبلي داشته اما سؤال اينجا است که آيا تويوتا براي نسل کنوني ياريس، نسخهٔ قويتر GRMN را هم در نظر دارد يا نه؟ با توجه به اينکه سال گذشته يک GR ياريس تهاجميتر در نوربرگرينگ ديده شد، ممکن است پاسخ اين سؤال مثبت باشد.
مشخصات فني
تويوتا GR ياريس | تويوتا ياريس GRMN | |
پيشرانه | ۱.۶ ليتري I3 توربوشارژ | ۱.۸ ليتري I4 سوپرشارژ |
قدرت | ۲۶۱ اسب بخار | ۲۱۲ اسب بخار |
گشتاور | ۳۶۰ نيوتن متر | ۲۵۰ نيوتن متر |
گيربکس | ۶ سرعته دستي | ۶ سرعته دستي |
محور محرک | چهارچرخ | جلو |
وزن | ۱۲۸۰ کيلوگرم | ۱۱۳۵ کيلوگرم |