برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
خودرو

گرانی 9 درصدی خودرو کافی نیست

منبع
تسنيم
بروزرسانی
گرانی 9 درصدی خودرو کافی نیست

تسنيم/ سهيل معمارباشي، مديرکل صنايع حمل و نقل وزارت صمت درباره مصوبه جديد شوراي رقابت و افزايش قيمت توليدات ايران خودرو و سايپا گفت: اين که بازار روند نزولي دارد، ربطي به قيمت کارخانه‌اي محصولات ندارد. روند نزولي قيمت‌ها در بازار به دليل افزايش ثبات اقتصادي و انتظارات روابط بين‌الملل است. خودرو از سر هم بندي قطعات، توليد مي‌شود و بايد قيمت قطعات بررسي شود. تورم بخشي را بانک مرکزي اعلام کرده که سال گذشته خودروسازان به چه ميزان تورم تجربه کرده‌اند. شوراي رقابت بر اساس اين تورم اعلامي، عدد را محاسبه کرده و بعد از کم کردن افزايش قيمت‌هاي قبلي به رقم اعلام شده، رسيده است.

وي با تاکيد بر اينکه تا به امروز تعلل شوراي رقابت ضرر و زيان‌هايي را به خودروسازان تحميل کرده است، گفت: اين افزايش قيمت‌ها واقعا چاره کار خودروسازان نيست. اصلا فرمول  قيمت گذاري شوراي رقابت و شيوه محاسبه قيمت جوابگوي مشکلات خودروسازها نيست. قيمت قطعات الکترونيکي که جزو قطعات خودرو است و همه خودرو سازان دنيا آن را از طريق واردات تامين مي‌کنند از ۲ يورو به حدود ۲۵ يورو رسيده است. مس و ورق فولاد افزايش قيمت چشمگيري داشته است.

معمارباشي ادامه داد: به جز خودروهايي مثل کوئيک که با قيمت بازار متعادل شده‌اند در اغلب خودرو‌ها شرکت‌ها در حال زيان دادن هستند. امروز ايران خودرو مجبور به کاهش تيراژ توليد پژو پارس شده است ، چرا که روي هر خودرو پژو پارس حدود ۳۰ ميليون تومان ضرر مي‌دهد. اين زيان باعث مي‌شود سبد محصولات توليدي خود را به سمت محصولات با زيان کمتر سوق دهد و ممکن اين خودرو‌ها در توان خريد همه مردم نباشد.

* ارتقاء استانداردها را عقب انداختيم

مديرکل صنايع حمل و نقل وزارت صمت گفت: از سال گذشته تعداد زيادي از پروژه‌هاي استاندارد را منوط به رفع مشکلات قيمت گذاري خودرو کرده بوديم و وعده حل اين مشکل داده شده بود، اما امروز اين شرکت‌ها با حدود ۳۰ هزار ميليارد تومان زيان مواجه هستند. آيا شوراي رقابت الآن حاضر است در قبال اين اختلاف و استاندارد‌هاي اجرايي نشده پاسخگو باشد و مسئوليت عقب افتادن پروژه‌هاي استاندارد سازي و توسعه محصول را بپذيرد؟

وي اظهار داشت: پيشنهاد جهش توليد، افزايش تيراژ توليد و متعادل شدن قيمت‌ها طرحي بود که از طرح سازمان گسترش مطرح شد، اما امروز براي فروش محصول به قيمت تمام شده بايد خواهش کنيم. تورم ۱۸ درصدي که بانک مرکزي اعلام مي‌کند با آنچه که کف کارخانجات احساس مي‌شود، متفاوت است. ادامه دار شدن اين روند، تعطيلي خودروساز‌ها و در نهايت آسيب جدي براي اقتصاد به همراه دارد.

اخيراً شوراي رقابت، قيمت محصولات ايران خودرو را به طور متوسط ۸.۲ درصد و قيمت محصولات سايپا را نيز به طور متوسط ۸.۹ درصد افزايش داد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره