برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
خودرو

ایران‌خودرو و سایپا در مدار افزایش تولید

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ایران‌خودرو و سایپا در مدار افزایش تولید

ايسنا/ آمارهاي ارائه شده از سوي دو خودروساز بزرگ داخلي نشان مي‌دهد که ميزان توليد خودرو در اولين ماه از سال جاري با رشد ۱۴۰ درصدي نسبت به مجموع توليد آن‌ها در فروردين ماه سال گذشته به بيش از ۵۵ هزار دستگاه رسيده است.

بر اساس آمار ايران‌خودرو و سايپا در نخستين ماه از سال ۱۴۰۰ در مجموع ۵۵ هزار و ۱۲۳ دستگاه خودرو توليد کرده‌اند که ۲۲ هزار و ۹۹۸ دستگاه بيشتر از آمار توليد آن‌ها در فروردين ۱۳۹۹ بوده و بيانگر رشد ۱۴۰ درصدي توليد در دو خودروساز بزرگ داخلي است.

آمار توليد در مدت مذکور سال جاري در گروه خودروسازي سايپا نشان مي‌دهد که توقف توليد پرايد و جايگزين کردن ساير محصولات سايپا توانسته تکان خوبي در اين شرکت ايجاد کند و سايپا را از رکود خارج کند.

آغاز افزايش ۱۹۳ درصدي توليد سايپا و عزم خروج از رکود
پس از آنکه در برخي ايام سال گذشته آمار توليد در سايپا کاهشي بود، تغيير مسير و ايجاد رشد ۱۹۳ درصدي در نخستين ماه از سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته، مي‌تواند حاکي از آن باشد که سايپا عزم خود را براي افزايش توليد در سال جاري جزم کرده است. اين خودروساز در فروردين ماه امسال ۲۱ هزار و ۳۹۴ دستگاه خودرو توليد کرده است که نسبت به ۷۳۰۴ دستگاه توليد شده در فروردين ۱۳۹۹ مي‌تواند آغازي خوب براي اين خودروساز به حساب بيايد.

در حالي که در فروردين سال گذشته ۳۵۶۲ دستگاه از انواع پرايدها توليد شده بود، توقف توليد آن‌ها از تيرماه سال گذشته اتفاق افتاد و براين اساس توليد آن ۱۰۰ درصد کاهشي شده است.

اکنون تنها بازمانده نسل پرايدها، وانت ۱۵۱ است که در نخستين ماه سال ۱۴۰۰ به ميزان ۱۶۴۴ دستگاه توليد شده است و باتوجه به اينکه در فروردين سال گذشته توليدي از اين محصول وجود نداشته است، رشد ۱۰۰ درصدي را در مقايسه اين دو مدت مشابه در سال‌هاي متوالي نشان مي‌دهد.

پرايدهاي سواري که ۱۰۰ درصدي رفت، شاهين ۱۰۰ درصدي آمد
در مقابل اينکه توليد پرايد کاملا متوقف شده و افت ۱۰۰ درصدي را ثبت کرده است، توليد شاهين که تازه‌نفس و تازه وارد سايپا است، در فروردين ماه امسال به تعداد ۴۰۷ دستگاه توليد شده و به‌تبع نسبت به مدت مشابه سال گذشته که اصلا خودروي شاهيني وجود نداشت، افزايش ۱۰۰ درصدي را ثبت کرده است.

در گزارش عملکرد سايپا در اولين ماه از سال ۱۴۰۰ نشان مي‌دهد که بيشترين رشد توليد در اين خودروسازي متعلق به محصولات خانواده تيبا هاست که با افزايش ۴۰۷ درصدي نسبت مدت مشابه سال گذشته، ۱۸ هزار و ۹۶۵ دستگاه در فروردين امسال به مرحله توليد رسيده است. در فروردين ۱۳۹۹ ميزان توليد اين خودروها ۳۷۴۲ دستگاه بوده است.

رشد ۱۱۵ درصدي توليد در ايران‌خودرو
گروه صنعتي ايران‌خودرو در نخستين ماه از سال ۱۴۰۰ با توليد ۳۳ هزار و ۸۱۹ دستگاه نسبت به ۱۵ هزار و ۶۹۴ دستگاه توليد شده از انواع محصولات در فروردين سال ۱۳۹۹، موفق به افزايش ۱۱۵ درصدي توليد در مجموعه خود شده است.

در اين گروه خودروسازي در مجموع ۲۴ هزار و ۷۲۹ دستگاه از محصولات خانواده پژو در فروردين امسال توليد شده است که نسبت به ۱۱ هزار و ۱۲۰ دستگاه توليد شده در فروردين۱۳۹۹ رشد ۱۲۲ درصدي را رقم زده است.

پس از پژوها بيشترين ميزان رشد توليد در خودروهاي گروه سمند است که با رشد ۱۱۷ درصدي از ۱۷۳۶ دستگاه توليد شده در فروردين سال گذشته به ۳۷۷۴ دستگاه در ماه مشابه امسال رسيده است.

اين در حالي است که بيشترين ميزان توليد در گروه خودروسازي ايران متعلق به رانا است که ۱۵۱۶ دستگاه در اولين ماه سال ۱۴۰۰ توليد شده و رشد ۴۴۵ درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرده است. در فروردين ۱۳۹۹ تعداد رانا توليد شده ۲۷۸ دستگاه بوده است.  

در مقابل کمترين ميزان افزايش توليد در مدت مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته در اين گروه صنعتي خودرو هايما است که ۳۰۹ دستگاه بيشتر از سال گذشته توليد شده و رشد ۷۳ درصدي را ثبت کرده است. در فروردين امسال ۷۳۲ دستگاه هايما توليد شده و اين در حالي است که توليد اين خودرو در فروردين سال گذشته ۴۲۳ دستگاه بوده است.

در نهايت نيز ايران‌خودرو در فروردين ماه امسال هيچ وانتي توليد نکرده و نسبت به ۴۱۵ دستگاه وانت توليد شده در فروردين ۱۳۹۹ افت ۱۰۰ درصدي توليد اين نوع خودروها را داشته است.

هرچند که ميزان توليد در گروه صنعتي ايران‌خودرو چندين هزار بيشتر از سايپا است اما همين که سايپا روند نزولي توليد را تغيير داده و توانسته است در اولين ماه از سال جديد ۱۹۳ درصد رشد توليد را محقق کند، مي‌تواند نشانه خوبي براي افزايش توليد خودروهاي داخلي، عرضه بيشتر به بازار و در اصل کمک به اين صنعت باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar