نگاهی به رنو 9، خودروی سال اروپا با فروش 1.1 میلیون دستگاه

خودرو بانک/ دهه 1980 ميلادي، دوراني طلايي براي خودروهاي فرانسوي بودند. در اين دو دهه خودروهاي اقتصادي فرانسوي با طراحيهاي منحصر به فرد و مشخصات فني قابل قبول، موفق شدند تا نام صنعت خودروسازي فرانسه را در جهان طنين انداز کنند. رنو 9 يکي از اين سدانها بود که در دهه 1980 معرفي شد.
مهمترين وجه شهرت رنو 9 به طراح آن يعني شخص رابرت پروون مربوط ميشود، شخصي که سابقه طراحي سيتروئن SM، CX و GS را در کارنامه داشت و يک طراح افسانهاي در صنعت خودروسازي فرانسه محسوب ميشد. رنو 9 يکي از خودروهاي کمتر شناخته شدهاي است که توسط پروون طراحي شده است.
رنو 9 در حقيقت نسخه سدان از هاچبک رنو 11 بود که در سال 1982 معرفي شد. در ابتدا به نظر نميآمد که رنو 9 خودرو جذابي باشد اما اين سدان فرانسوي در همان سال به خودروي برگزيده اروپا تبديل شد و تا هفت سال بعد يعني سال 1989 روي خط توليد قرار داشت. در مدت هفت سال يک ميليون و صدا هزار دستگاه از رنو 9 به فروش رسيد که از نظر آمار فروش بيشتر از نسخه هاچ بک يعني رنو 11 بود.
پيشرانه هاي نصب شده روي اين خودرو، 1.1 ليتري 48 اسب بخاري، 1.4 ليتري 58 اسب بخاري و 1.8 ليتري 82 اسب بخاري بودند. اما در سالهاي پاياني مونتاژ رنو 9، مدلهاي توربوشارژر اين خودرو نيز به بازار عرضه شدند که از پيشرانهاي مشترک با رنو 5 توربو بهره ميبردند. اين موتور 115 اسببخار قدرت داشت و ميتوانست شتاب صفر تا صد 9 ثانيهاي را براي رنو 9 فراهم کند. اکثر نسخههاي موجود از رنو 9 در دهه 1990 ميلادي به دليل استهلاک بالا اوراق شدند و امروزه تعداد بسيار کمي از مدلهاي توربو رنو 9 در بازار موجود است. بسياري از نسخههاي مستهلک رنو 9 که داشبورد پلاستيکي آنها امروزه به کلي نابود شده است، با قيمتي کمتر از 1000 پوند در انگلستان به فروش ميرسند.